Gå til innhold

Sommerferie i telt i 6-7 mnd - en utopi?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg sniker inn fra 2. semester for å hente litt kunnskap fra dere som har kommet litt lengre :-) Sambo og jeg driver og planlegger sommerferien. Vi har veldig lyst til å tilbringe ca 1 uke på tur i Børgefjell med fiskestang og telt. Men som helt uerfaren gravid aner jeg ikke om det er realistisk når jeg da vil være 6-7 mnd. Hva sier dere jenter? Dersom jeg ikke får bekkenløsning el.l er det mulig å bære rundt på en 15 kg sekk 1 uke i terreng? Har jo ingen erfaring og aner ikke hvor stor magen er på den tiden eller hvor tung den er å bære eller hva andre artige ting som graviditeten medfører ;-) 

Fortsetter under...

Høres ikke ut som en plan jeg ville hatt.....

En ting er at du ikke bør bære så tungt - det kan man jo kompensere med at dere har lite bagasje og han bærer mer, en annen ting er at man ofte har mer behov for komfort og myk seng etterhvert som magen blir større.

Kan godt hende dette hadde blitt en super ferie, men for en gjennomsnittsgravid tipper jeg dette ikke ville blitt like koselig i praksis som man tenker i planleggingsfasen.....

Hm jeg tror det kan være vanskelig kanskje. Selv er jeg i uke 32, og har hatt et kanonsvangerskap! Hadde ikke hatt noen problemer med å være på en ukes ferie i fjellet, har liten mage og kunne sikkert fint båret en sekk. Tross at jeg løper 5km tre ganger i uken frister det ikke med tur i fjellet nå fordi det å gå i oppover og nedoverbakke kan være litt ubehagelig. Jeg kan også få litt vondt i ryggen når jeg soler meg på ryggen, så å sove flatt en uke tror jeg ikke hadde vært det jeg ønsket. Men ja, hadde klart det sikkert. Likevel vet man jo ikke om du får stor mage kanskje, flere sliter jo også med å ligge på ryggen utover i svangerskapet pga vena åren. Og blir det varmt kan telt sikkert være veldig varmt for oss gravide:D men jeg er ikke veldig vant med friluftsliv da, så sikkert lettere for deg om du er det:))

Første svangerskapet ville jeg ikke ha greid det, pga av bekkenløsning og generelt dårlig form og kondis. Denne gangen ville jeg nok ha greid en sånn tur, men ville vært litt skeptisk til å bære tung sekk.

Hvor tung sekk du kan bære avhenger både av kroppsbygning og hvor tungt du er vant til å bære. Men husk at balansepunktet i kroppen flytter seg litt når du er såpass langt på vei, så det vil være annerledes å gå i terrenget enn hva du er vant til.

Hvorfor ikke legge om litt på planene? Velg en fin plass max en kilometer eller to unna bilvei og bruk som basecamp. Så kan dere ta dagsturer med fiskestanga derfra. For det første vil samboeren din kunne gå to eller flere ganger for å få med utstyret hvis det viser seg at du ikke kan bære så tungt da. For det andre er det kort vei tilbake hvis det viser seg å fungere dårlig å sove i telt/gå i terrenget.

Håper dere finner en løsning som fungerer! Høres ihvertfall ut som en plan det er synd å gå glipp av :) Selv om man ofte må ofre en del når man er gravid/har barn.

Vurder også andre områder enn akkurat Børgefjell. Ikke akkurat det letteste terrenget å gå i, og det finnes mange andre flotte områder også!

takk for svar damer :-) 

Må vel sikkert se det litt an, hvordan både mage og form utvikler seg. 

Jeg er vant til å bære tungt og gå med sekk, men det er blir vel ganske annerledes med stor mage og annet balansepunkt som Jolinda sier. Får ta noen mindre turer i på forhånd og se hvordan det går (har ikke ferie før i midten av august). Mannen er heldigvis stek å bære, så han får den tyngste børa ;-)

Så sein ferie gjør kanskje ikke sjansen for at det blir så varme netter så stor, men det er også noe å tenke på. Har et tykt, bredt delux dun underlag, så til å være camping er det luksus, men om jeg blir stor og tung oppleves kanskje ikke senga hjemme som luksus en gang ;-) Så er vel bare å vent å se.

Jolinda; har du tips om andre fine steder i området, tar jeg gjerne imot de :-) 

Så lenge du føler deg i topp form så kan du nok gjennomføre det, men jeg tror du bør belage deg på litt ubehag uansett. Når det gjelder bæring ville jeg vært veeeeldig forsiktig. Jeg ble fortalt at jeg aldri burde bære mer enn 10kg under graviditet, og at mye tunge løft og bæring gir en tøff fødsel... Det har ikke jeg orket å sjanse på i mine svangerskap...

Annonse

At man ikke kan bære mer enn 10 kg tror jeg er litt feil. Alle sier jo at trening gir lettere fødsel. Løfter selv fortsatt 60 kg og får ikke vondt av det. Tror ikke man får noen verre fødsel av den grunn så lenge man ikke får vondt i bekken eller ryggen, snarere lettere fødsel:-) Jeg tror hvertfall at trening er en av årsakene til at jeg har hatt 0 plager og smerter dette svangerskapet:-)

Filibobba: Jeg er heeeelt enig i at trening er kjempebra for gravide, så lenge det ikke innebærer smerter og ubehag. Løfting ville jeg personlig ihvertfall vært forsiktig med, men nå er vi alle forskjellige og må ta utgangspunkt i oss selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...