Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Har bare gått turer og trent lite kardio. Prøvde 30 days shred for første gang i dag, og klarte å gjennomføre kun litt over halve programmet (måtte ha flere pauser). Jeg har alvorlig tilfelle av astma/KOLS og veldig dårlig lungekapasitet, vann i kroppen på grunn av kortison og melkesyre kommer bare jeg løfter opp en arm og holder den oppe i 15 sekunder. Er det normalt å være så forferdelig utrent og blir det bedre? Er motivert for å fortsette, men pining hver eneste dag som gir dårligere helse er vel ingen vits å begi seg ut på. Er forresten 169 cm høy og veier 60 kilo, så er ikke overvektig, men vil bli kvitt magen og lårene. Har også begynt å spise mindre porsjoner. Anonymous poster hash: 9a02d...92a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Det er godt du ikke er hest. Da hadde du nok blitt til pølse og lim med den kondisen der. Anonymous poster hash: 69edd...84a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Det er godt du ikke er hest. Da hadde du nok blitt til pølse og lim med den kondisen der. Anonymous poster hash: 69edd...84a Og dette svaret var konstruktivt i min tråd fordi? Anonymous poster hash: 9a02d...92a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Da jeg var på mitt mest utrente trodde jeg helt seriøst jeg skulle dø da jeg begynte å trene. Flere ganger. Jeg tenkte at dette umulig kunne være sunt slik som jeg led, og i utgangspunktet er jeg helt frisk, ingen astma eller noe. Jeg tror det er normalt at kroppen gjør litt opprør, men i ditt tilfelle ville jeg nok rådført meg med lege hvis du faktisk har alvorlig astma/kols. Men det enkle svaret er at JA, det blir bedre. MYE bedre Anonymous poster hash: 5851b...9bd
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 Ser du har dårlig lungekapasitet. Jeg kan ikke hjelpe deg med det du lurer på, men kanskje du kan hjelpe meg litt. Jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har dårlig lungekapasitet, men vet ikke hvorfor eller hva det vil si for meg, eller hvor dårlig den er. Det eneste jeg vet er et tall, men venter på mer undersølelse. Har du målt lungekapasiteten din og hvor mye den lå på. Kan jeg spørre hvordan du merker den dårlige lungekapasiteten? Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 30 day shred er litt vel ambisiøst med det utgangspunktet du beskriver. Programmet er laget for å komme fortest mulig i form på kortest mulig tid. Jeg ville heller ha funnet et annet program som passer bedre til formen du er i nå, så kan du evt. begynne på 30 day shred når du greier å gjennomføre ei økt. Anonymous poster hash: 48bf7...617
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Det er godt du ikke er hest. Da hadde du nok blitt til pølse og lim med den kondisen der. Anonymous poster hash: 69edd...84a Og dette svaret var konstruktivt i min tråd fordi? Anonymous poster hash: 9a02d...92a Det er svar på spørsmålet ditt. Det er ikke normalt å være så utrent. Du er normalvektig, men lever antagelig ganske usunt og er innfeit. Det er faktisk farlig, så det er godt du er igang. Anonymous poster hash: 69edd...84a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Det er godt du ikke er hest. Da hadde du nok blitt til pølse og lim med den kondisen der. Anonymous poster hash: 69edd...84a Og dette svaret var konstruktivt i min tråd fordi? Anonymous poster hash: 9a02d...92a Det er svar på spørsmålet ditt. Det er ikke normalt å være så utrent. Du er normalvektig, men lever antagelig ganske usunt og er innfeit. Det er faktisk farlig, så det er godt du er igang. Anonymous poster hash: 69edd...84a Spiser veldig sunt og lite, er ikke innfeit. Hadde heller ingen problemer med styrkedelen av programmet, men kardio. Har også som sagt en alvorlig lungesykdom som har holdt meg inaktiv i noen år. For fem år siden var jeg topptrent. Anonymous poster hash: 9a02d...92a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Bare å fortsette, det blir bedre. Regner med du merker stor forskjell etter bare en uke. Heier på deg!!! Anonymous poster hash: 3c9b5...326
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 Husk på at du som lungesyk trenger mye lengre og roligere oppvarming enn en som ikke er det. Hvis ikke får du melkesyre med en eneste gang og et dårligere treningsutbytte. Det lærte jeg på Glittre. Om du ikke har vært på lungerehabilitering der eller et liknende sted, så anbefaler jeg det på det sterkeste! Jeg er lungesyk jeg også, og merker at de gangene jeg tar meg tid til å varme opp lenge nok og starte rolig nok, så klarer jeg mye mer uten å få melkesyre. Anonymous poster hash: 4c9be...9be
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Jeg er som deg. "dør" om jeg må jogge etter bussen eller gå for mange trapper. Og jeg er undervektig... Men da i dårlig form selvom. Jeg sliter med sykkelturer og vet ikke helt hvordan jeg skal starte for å komme meg i form igjen for alt er jo "for slitsomt". Hvor begynner man når man er på null liksom? 😔 Anonymous poster hash: 58913...f14
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Det er svar på spørsmålet ditt. Det er ikke normalt å være så utrent. Du er normalvektig, men lever antagelig ganske usunt og er innfeit. Det er faktisk farlig, så det er godt du er igang. Anonymous poster hash: 69edd...84a Hvorfor svare i en tråd når du så tydelig ikke har den ringeste anelse om hva du snakker om? HI, jeg kjenner ikke 30 days godt nok til å vite hvordan kardio-delen er. Jeg har vært lengre syk og har ikke kunnet trene nevneverdig siste par årene. Har også slitt noen år tidligere også da pga sykdom som gjorde jeg ikke kunne trene særlig på noen år. Jeg har testet litt lav lungekapasitet for noen år siden, uvisst hvorfor siden jeg ikke har astma. Det er som en annen over her skrev (og hadde lært på Glitre) at man gjerne trenger mye lengre oppvarming enn normalt. Hvis man går på for hardt for fort så vil man gå rett på melkesyren, og da er det stopp - og den stoppen vil komme enda mye raskere for deg som har både astma og KOLS. Som en annen skrev 30 days shred er beregnet på å komme mest mulig i form på kortest mulig tid. Det vil si at dette er et program for ellers friske personer uten begrensninger. Det er flott at du greier styrkebiten av programmet, det tyder jo på at du greier å opprettholde muskelmassen din. Men kardiobiten mener jeg du bare bør glemme. Gå for noe som passer kroppen din bedre. Bruk god tid på å varme opp! Når jeg skal begynne å "jogge" igjen, så går jeg først til jeg er god og varm, så prøver jeg å småjogge litt - veldig rolig tempo. Noen dager går det greit, andre dager gjør det det ikke ( bl.a. søvn, stress, temperatur, kosthold kan spille inn). Jeg småjogger kun korte strekninger. Får opp pulsen og pustefrekvens, men ikke slik at jeg tar meg ut eller må hive etter pusten. Går og småjogger om hverandre. Når dette går greit legger jeg inn korte strekninger med raskere jogging (f.eks. fra en lyktestolpe til neste), eventuelt løper jeg i bakke - men kun så lenge det er ok for pusten. Jeg passer alltid på å ha nok tid til å "gå meg ned" igjen på slutten av turen. Det går langsommere på denne måten, men etter hvert så blir formen bedre! Det er også en måte som er langt snillere for kroppen og din diagnose. Det er ikke farlig å presse seg om du gjør det på riktig måte for din kropp. Ta hensyn til diagnosen din når du trener kardio! Jeg har greid å komme meg opp i ganske god form på denne måten tidligere - men det krever tålmodighet. Jeg trener alltid alene før formen er blitt bedre. Dette fordi jeg må ta hensyn til kroppen og pusten min. Jeg må varme opp lenger enn andre jeg kjenner, og dermed orker jeg ikke trene med dem til å begynne med fordi jeg da begynner å stresse, korter ned oppvarmingen. I tillegg er det viktigere til å begynne med å ikke ta for lange eller harde "intervaller" eller kjøre seg helt ned i kjelleren. Når jeg trener alene greier jeg å kjenne kroppens grenser bedre. Jeg presser meg, men jeg presser meg ikke for mye. Spesielt viktig er det når du har muskelstyrken inntakt, for da er det lettere for deg å presse deg litt ekstra. Når jeg har trent etter eget opplegg en stund kan jeg jogge sammen med andre. Men da også passer jeg på at jeg får den oppvarmingen jeg trenger. Gjerne ved at jeg går meg varm dit vi skal møtes. Da er jeg ferdig oppvarmet til vi starter sammen. For meg er det også veldig viktig å ikke spise slimdannende mat om jeg skal trene kardio. Så vær tålmodig og finn ut hvordan din kropp responderer. Ikke gå ut for hardt, men finn et opplegg som tar hensyn til diagnosen din og bruk den tiden kroppen din trenger. Hvis du føler deg usikker mtp hvor mye du kan presse deg og hva som fungerer, så se om du - som # 10 - anbefaler får et opphold på Glitre eller annet rehab.senter som kan lungesykdom. Om du følges opp av lungeavdeling på sykehus så kan du også be om å få snakke med fysioterapeut tilknyttet lungeavdelingen og få gode råd til trening der. Lykke til med treningen Anonymous poster hash: 17119...f28
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Ser du har dårlig lungekapasitet. Jeg kan ikke hjelpe deg med det du lurer på, men kanskje du kan hjelpe meg litt. Jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har dårlig lungekapasitet, men vet ikke hvorfor eller hva det vil si for meg, eller hvor dårlig den er. Det eneste jeg vet er et tall, men venter på mer undersølelse. Har du målt lungekapasiteten din og hvor mye den lå på. Kan jeg spørre hvordan du merker den dårlige lungekapasiteten? Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4 Er det ingen andre av dere med dårlig lungekapasitet her som kanskje kan svare meg litt på noen spørsmål Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 Er det ingen andre av dere med dårlig lungekapasitet her som kanskje kan svare meg litt på noen spørsmål Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4 Meg med det lange svaret over her. Jeg husker ikke lenger verdiene som ble målt på meg, er noen år siden. Jeg merker lite av det i hverdagen. Jeg merker mest når jeg skal trene noe som krever utholdenhet, slik jeg skrev i det lange svaret. Hvis jeg ikke varmer nok og godt opp før jeg prøver å presse kroppen så blir jeg "unormalt" raskt "tungpustet" og blir mye raskere sur i muskulaturen slik at jeg ikke greier å presse meg. Så lenge jeg er nøye med kostholdet mitt så har jeg mindre symptomer når jeg trener. Unngår slimdannende mat (melkeprodukter, hvete, banan, sukker) og unngår også mat som trigger betennelse i kroppen (sukker, raske karbohydrater, for mye omega6). Hva man merker og hvor mye det eventuelt påvirker hverdagen vil komme an på diagnosen og alvorlighetsgraden, om man har allergier i tillegg, kosthold osv. Anonymous poster hash: 17119...f28
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #15 Skrevet 9. juni 2014 Er det ingen andre av dere med dårlig lungekapasitet her som kanskje kan svare meg litt på noen spørsmål Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4 Meg med det lange svaret over her. Jeg husker ikke lenger verdiene som ble målt på meg, er noen år siden. Jeg merker lite av det i hverdagen. Jeg merker mest når jeg skal trene noe som krever utholdenhet, slik jeg skrev i det lange svaret. Hvis jeg ikke varmer nok og godt opp før jeg prøver å presse kroppen så blir jeg "unormalt" raskt "tungpustet" og blir mye raskere sur i muskulaturen slik at jeg ikke greier å presse meg. Så lenge jeg er nøye med kostholdet mitt så har jeg mindre symptomer når jeg trener. Unngår slimdannende mat (melkeprodukter, hvete, banan, sukker) og unngår også mat som trigger betennelse i kroppen (sukker, raske karbohydrater, for mye omega6). Hva man merker og hvor mye det eventuelt påvirker hverdagen vil komme an på diagnosen og alvorlighetsgraden, om man har allergier i tillegg, kosthold osv. Anonymous poster hash: 17119...f28 Takk for svar. Kan jeg spørre hvilken symptomer du hadde siden du fikk tatt testen. Beskjeden jeg fikk kom ganske overraskende på meg, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. jeg blir og fort tungpustet, men jeg har en elendig kondis Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #16 Skrevet 9. juni 2014 Takk for svar. Kan jeg spørre hvilken symptomer du hadde siden du fikk tatt testen. Beskjeden jeg fikk kom ganske overraskende på meg, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. jeg blir og fort tungpustet, men jeg har en elendig kondis Anonymous poster hash: 9b7dd...0d4 Jeg hadde en historie med å slite i gymnastikken, spesielt på videregående, når det kom til kondisjonstrening. Ble tett når jeg forsøkte å løpe lenger. Slo de fleste på 60 og 100-meter, men taklet ikke lengre løping. Testet noen år senere ut astmamedisiner uten effekt. I ettertid har jeg forstått at det meste av min tetthet den gangen kom av at jeg egentlig ikke tåler melk (har i godt voksen alder fått påvist at jeg ikke tåler melkeprotein). Da jeg omsider fikk tatt en ordentlig test var det egentlig litt tilfeldig siden jeg en periode jobbet på et sykehus, bl.a. på lungeavdelingen, og en dag jeg skulle følge de som testet pasienter fikk de en avbestilling, vi begynte å prate mens vi ventet på neste pasient, og når de hørte at jeg hadde slitt med dette tidligere så tilbød de å teste meg. Da det ble påvist redusert lungekapasitet, tydelig om enn ikke alvorlig. Men siden dette ikke plager meg nevneverdig i hverdagen, og jeg har lært meg hvordan jeg må forholde meg til det når jeg trener, så har jeg aldri giddet å ta det videre. Anonymous poster hash: 17119...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå