Gå til innhold

Hei dere, dere som har vært kvalme

Anbefalte innlegg

Hei titter innom fra 1 trim.

Bare noen spørsmål om kvalme.

Når kom kvalmen hos dere? Kom den som verst med en gang, eller ble den gradevis verre/bedre?

Har dere den vonde smaken i munn? Blir dere kvalme og kaster opp av det?

Klarte dere å være på jobb, lage middager, dra på butikken, hente og levere i bhg og på skolen? Leve normalt liv med svangerskapskvalme?

Når tok kvalmen av?

Hilsen Susanna

Anonymous poster hash: a657a...db9

Fortsetter under...

Jeg ble kvalm i uke 7-8 synes jeg å huske. Senere enn med forrige. Det ga seg rundt uke 15. Hadde veldig rar smak i munnen som jeg ble kvalm av,men kastet aldri opp. Det hjalp å spise frukt. Jobb gikk greit,men jeg er s.n. og jobber med bare en annen. Det var litt vanskelig å hente i bhg(kvalmen kom midt på dagen) pga lukten der. Og den hang igjen i håret til datteren min så hun måtte bade litt oftere. Er i uke 19 og kan fremdeles bli kvalm hvis jeg er trøtt og sliten... Er du kvalm?

Anonymous poster hash: c1f3a...50d

Det er jo veldig individuelt hva man opplever; alt fra at man ikke er kvalm i det hele tatt til at man er totalt sengeliggende i største delen av svangerskapet.

Jeg har to barn fra før. Helt kraftløs og kaster opp hele døgnet har preget svangerskapene. Første svangerskap som var en gutt; kastet opp hele svangerskapet. Men mest ille mellom uke 9-15. Måtte ta det rolig for å ikke kaste opp, men kunne ta småturer fra seks mnd. Andre svangerskap; kastet opp hele svangerskapet. Værst fra uke 8-20. Innlagt flere ganger pga dehydrering og infeksjoner som følge av imunforsvar og kroppen svært svak. Svangerskap 3; er foreløpig i uke 14, og er kvalm men aller mest kraftløs. Orker ingenting og gjør jeg noe så kaster jeg opp. Ligger derfor i sengen nesten hele dagen. Krysser fingre for at det værste går over snart (venter gutt), men innstilt på at det kan sitte i lengre. Har ikke kropp som er laget for å være gravid. Men lett for å bli gravid heldigvis. Og laget for å være mamma da. 😊 teller minutter til beg av desember så jeg endelig kan få dette nurket.

Annonse

Ble kvalm i uke 6 og spydde, ekstrem kvalm og lå bare i sengen fram til uken 14. Vinduet måtte alltid være åpent og jeg klarte ikke lukter. Sliter forsatt med det og hater grill lukt. Var også innlagt på sykehus for intravenøst. Jeg tok akupunktur i uke 17 og i uke 18 var jeg helt bra. Kan bli kvalm hvis veldig trøtt ellers i toppform. Var sykemeldt 100 % fram til uke 16. Nå er jeg i uke 21 og jobber 50 prosent. Ekkel smak i munn har jeg slitt med hele tiden:-)

Ble kvalm allerede fra uke 5-6, og var også kvalm døgnet rundt fram til ca uke 13-14. Kunne våkne på natten av at jeg ble kvalm. Kastet opp kanskje annenhver dag, brakk meg flere ganger om dagen. Enkelte lukter var ikke til å holde ut. (kroppslukter på bussen, hvitløksånde, kjøleskaplukt...) Orket nesten ikke tanken på noen form for mat, men fikk alltid i meg en del om jeg bare tvingte meg til å spise. Kvalmen ble nesten alltid litt bedre rett etter mat, for så å bli mye verre.

Var sykemeldt 20% fra ca uke 8 til kvalmen ga seg. Trengte tid på å komme meg og spy ferdig før jobb. Var veldig, veldig hardt å holde hverdagshjulene i gang for meg, måtte av og til stoppe bilen for å spy. Ble ekstremt sliten og nedbrutt av å være så konstant kvalm. Blir sjelden kvalm nå, bare om jeg er veldig trøtt eller sulten. Er 25 uker nå.

Må føye til at jeg ikke var så kvalm som dette i første svangerskapet. Da kom det mest om morgen/kveld, og varte fra uke 7 - 9 eller 10. Kastet bare opp en gang.

Ble kvalm i uke 5, lagt inn på sykehus i uke 7, 100% sykemeldt til uke 13. Gikk på sterke piller fram til uke 16. Må fortsatt passe meg å spise regelmessig. Den ekle smaken er jeg fortsatt ikke kvitt, orker ikke smaken av noe søtt (brus, sjokolade osv.)

Endret av RosaParasoll

Første gang ble jeg kvalm i uke 5 og kastet opp flere ganger daglig helt frem til fødselen i uke 41. Jeg levde på sjokolademelk, da dette er så mildt å kaste opp, og man får i seg litt sukker før det kommer opp igjen. La på meg 500gram i hele svangerskapet (men hadde heldigvis noe å ta av). Jobbet som lærer, og ga elevene oppgaver, mens jeg løp og kastet opp i timene. Når jeg ser tilbake burde jeg definitivt ha blitt sykemeldt en periode, da jeg slet meg helt ut.

Denne gangen kaster jeg opp litt innimellom, men ingenting i forhold til forrige gang. Er i uke 17 nå. Og har vel ingen håp om å slippe å kaste opp før ungen er ute. Men 3 ganger i uka er bedre enn 5 til dagen! ;-)

Anonymous poster hash: 76fa5...d70

var kvalm fra ca uke 8, det økte de første ukene. Kastet opp etter frokost en del ganger. Brakk meg noen ganger på jobb. Hvis jeg stresser eller ikke spiser jevnlig kan jeg fortsatt bli kvalm, men det verste ga seg rundt uke 20. Er 26 uker nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...