Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å ta opp dette temaet tidligere uten mye hell, men jeg prøver igjen!

Jeg lurer på om det er noen der ute som har vært eller er gravid med endometriose. Jeg fikk påvist endometriose tidligere i år og i mars fikk jeg fjernet en cyste på eggstokken. Det sies at det skal være lettere å få barn når eggstokkene har blitt "ryddet opp", men jeg har lest flere steder på internett at hvis man har operert kan det oppstå arrvev som er et hinder for egget. Så én bekymring er at jeg har svangerskap utenfor livmor. Noen som har hatt noen erfaring med dette eller som kan noe om det? 

Også lurer jeg på (om dette går bra), hvordan er det å gå gravid med endometriose? Er det vondt? Hvor lenge er det vondt i så fall? Hva slags smertestillende kan man ta for det? 

Akkurat nå sitter jeg å ha sprengvondt i hele magen og jeg er 4+4 inn i svangerskapet. Er det noen tips på hvordan komme seg gjennom dagen med disse smertene? Jeg har første dag på sommerjobben min i dag og jeg ønsker ikke at det skal starte dårlig...

Jeg har prøvd å melde meg inn i endometrioseforeningen, men det er noe kluss med faktura og slikt. 

Alle tips tas imot med takknemlighet! <3

Endret av fine-phine
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144147172-gravid-med-endomteriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd å ta opp dette temaet tidligere uten mye hell, men jeg prøver igjen!

Jeg lurer på om det er noen der ute som har vært eller er gravid med endometriose. Jeg fikk påvist endometriose tidligere i år og i mars fikk jeg fjernet en cyste på eggstokken. Det sies at det skal være lettere å få barn når eggstokkene har blitt "ryddet opp", men jeg har lest flere steder på internett at hvis man har operert kan det oppstå arrvev som er et hinder for egget. Så én bekymring er at jeg har svangerskap utenfor livmor. Noen som har hatt noen erfaring med dette eller som kan noe om det?

Også lurer jeg på (om dette går bra), hvordan er det å gå gravid med endometriose? Er det vondt? Hvor lenge er det vondt i så fall? Hva slags smertestillende kan man ta for det?

Akkurat nå sitter jeg å ha sprengvondt i hele magen og jeg er 4+4 inn i svangerskapet. Er det noen tips på hvordan komme seg gjennom dagen med disse smertene? Jeg har første dag på sommerjobben min i dag og jeg ønsker ikke at det skal starte dårlig...

Jeg har prøvd å melde meg inn i endometrioseforeningen, men det er noe kluss med faktura og slikt.

Alle tips tas imot med takknemlighet! <3

Hei. Jeg kan svare deg med erfaring via min søster. Hun ble innlagt grunnet sterke smerter i magen. Det ble påvist masse endomitrose. Overalt. Til og med utenfor livmoren og eggstokker ble det påvist. Hun opererte ut alt i eggstokkene og livmoren med beskjeden om at hvis hun ønsket seg barn måtte hun prøve nå. Hun ble gravid på første forsøk. Hun hadde ikke noe mer smerter i svangerskapet enn det som var vanlig. Har du mye smerter Bør du oppsøke lege. Hvis det skulle vært et svangerskap utenfor livmoren er nok det litt tidlig å merke allerede nå. Når du nevner dette med smerter er det ikke sikkert dette har noe med endomitrose å gjøre. Jeg hadde mye smerter i den ene eggstokken hvor smerten gikk ned i beinet og lysken. Dette problemet fikk jeg før ikm. Jeg trodde det var svangerskap utenfor livmoren å fikk tidlig ultralyd grunnet min bekymring. Legen sa hele veien at han ikke trodde det var det, fordi de smertene gjerne kommer ved 6-7 uke. På ultralyd ble det påvist det gulelegemet, altså denne cysten som blir dannet på den siden du hadde eggløsning da du ble gravid. Denne cysten som produserer hormoner. Så det var den som ga meg smerter. Kanskje er det samme hos deg også?

Jeg er motstander av smertestillende under svangerskapet, til og med paraseth. Anbefaler deg varmeflaske. Det hjalp meg. Hjelper det å være i bevegelse, eller blir det verre? Hos meg hjalp det å slappe av da jeg ble verre i bevegelse.

Masse lykke til.

Anonymous poster hash: 3926e...9f3

Tusen takk for utfyllende svar!

Jo, jeg har de smertene som du forklarer også, flere forskjellig faktisk. Det er de stikkingene som blir forklart at man får pga livmor strekker seg. Jeg hadde en stråling fra ryggen og ned i beinet før positiv test, som jeg aldri har hatt før. Jeg mensensmertene som også blir forklart er pga livmoren vokser, men så har jeg denne endometriosesmerten som ofte ligger i større deler av magen. Jeg hadde også vev andre steder uten for livmort og eggstokker. Jeg hadde det på bukhinnen og bittelitt på blære, men det skal være fjernet for nå. 

Er vel enig med deg om at man ikke skal ta smertestillende, eller er hvertfall redd for at jeg kan skade noe, så jeg vil heler bite i meg smerten. Er bare redd dette kommer til å ødelegge dagen min på jobb. 

Jeg hadde også korsryggsmerter. Var nummen i høyre rumpeballe for å si det slik, og hele høyre side ved eggstokk og nedover beinet. Det kan godt være at du får ekstra smerter grunnet din endomitrose. Jeg syntes uansett du skal sjekke det ut, om ikke annet får du roet nervene. Jeg var livredd for at det var svangerskap utenfor livmoren, så det hjalp å få det undersøkt

Paraseth skal ikke være farlig. Ibux skal du ikke bruke. Så hvis det er helt ille kan det hjelpe å ta litt smertestillende :-)

Ja, jeg fikk en legetime kommende tirsdag. Får håpe hun kan hjelpe meg med å skaffe en tidlig ul ;) takk for svar :)

Grunnen til at jeg stiller spm her er at det er ofte slik at leger ikke kan svare på spm ang endometriose pga mangel på kunnskap.

Endret av fine-phine

Håper det:-) hvis ikke bestiller du evt privat ultralyd om legen ikke er behjelpelig :-)

Skjønner det. Kan godt hende det er flere med samme diagnose som deg på "slitere" eller assistert befruktning. Går ann å spørre dere også. På assistert befruktning er det flere med endomitrose som er gravide, riktignok med prøverør men de er nå gravide. Kanskje de kan svare på noe av dette:)

Annonse

Hei. Jeg har endometriose og er 10+2 i dag. Fikk påvist endometriose da jeg var atten, er nå 25. Frem til uke 6 hadde jeg disse endometriose-smertene. Etter det har jeg ikke hatt noe vondt. Graviditet er det beste mot endometriose, den vil gjøre at endometriosen ikke utvikler seg. Du vil, som du sikkert vet, aldri bli kvitt endometriosen, men i et svangerskap vil du etterhvert ikke kjenne mer til den :)

Moren min hadde mye endometriose, og var inn på sykehus en gang i året. Det gikk allikevel bra å bli gravid etter noe prøving - og svangerskap var ukomplisert, enda hun opererte og fjernet mye.

Hvis du er bekymret, bør du oppsøke lege eller jordmor, ta en tidlig UL. Det er veldig viktig at du er trygg og klarer å slappe av :-)

Når det gjelder smertestillende så tenker jeg at hvis du har så vondt at du må ta, gjør du det. Det påfører kroppen stress når man har smerter. Ta så lite som mulig, og ikke ibux såklart :-)

En ting til. Jeg som har endometriose selv, syns det er vanskelig å gi råd om hva som hjelper, for det er ikke noe særlig som hjelper. Smertestillende hjelper, og varmeflaske lindrer. Ikke ha klær som strammer rundt magen.

Dette går over! Det er jo en trøst. Har aldri vært så bra i magen før, som det jeg er nå - og har vært de fire siste ukene :)

Tusen hjertelig takk! Dette beroliget meg masse! Jeg var å fikk en legetime i dag for å sjekke noe annet jeg har; lavt stoffskifte og fikk også hjelp med å få bestilt en tidlig UL, så det er hvertfall i boks. Dette hjalp masse, men får nok ikke beroliget meg helt før UL-timen. Jeg klarte faktisk å komme meg gjennom dagen uten smertestillende da, og ellers er det jo så plutselig og kortvarig at jeg rekker ikke ta smertestillende før det går over igjen. Er bare det at det ofte... Jaja, da ser jeg fram til senere i svangerskapet da, slik som du sier :D 

Tusen hjertelig takk! Dette beroliget meg masse! Jeg var å fikk en legetime i dag for å sjekke noe annet jeg har; lavt stoffskifte og fikk også hjelp med å få bestilt en tidlig UL, så det er hvertfall i boks. Dette hjalp masse, men får nok ikke beroliget meg helt før UL-timen. Jeg klarte faktisk å komme meg gjennom dagen uten smertestillende da, og ellers er det jo så plutselig og kortvarig at jeg rekker ikke ta smertestillende før det går over igjen. Er bare det at det ofte... Jaja, da ser jeg fram til senere i svangerskapet da, slik som du sier :D

Hvis du sliter med stoffskiftet krev god oppfølging. Min venninne mistet to ganger grunnet dårlig regulert stoffskifte. Første gangen viste hun ikke om stoffskifte, andre gangen hadde hun funnet det ut å holdt på med medisinering. Hun har nå fått to friske barn, med mange kontroller hos fastlegen underveis. Så viktig at dette blir fulgt opp:-)

Hvis du sliter med stoffskiftet krev god oppfølging. Min venninne mistet to ganger grunnet dårlig regulert stoffskifte. Første gangen viste hun ikke om stoffskifte, andre gangen hadde hun funnet det ut å holdt på med medisinering. Hun har nå fått to friske barn, med mange kontroller hos fastlegen underveis. Så viktig at dette blir fulgt opp:-)

Ja, jeg var å sjekket det i går (får svar om 5 dager) Også skal jeg til første kontroll i uke 7 (er i uke 5+1 nå) :) Men takk for tipset likevel!

Ja, jeg var å sjekket det i går (får svar om 5 dager) Også skal jeg til første kontroll i uke 7 (er i uke 5+1 nå) :) Men takk for tipset likevel!

Kjempe flott. Høres ut som du blir fulgt opp vedrørende dette å det er supert:-) masse lykke til:)

Annonse

Hei.
Jeg har endometriose, og venter mitt 3. barn nå. Har vært gravid utenfor livmor en gang, og fryktet selvfølgelig dette denne gangen også, men heldigvis satt spiren der den skulle. Har hatt smerter i starten av alle svangerskapene, men dette er jo også normalt i mer eller mindre grad. Har ikke hatt noen plager ila svangerskapet forbundet til endo, men jeg har også hatt lap før alle mine graviditeter, så har liksom rensa opp rett før jeg ble gravid. Du kan jo trygt ta paracet for smerter.

Smerter forbundet med exu starter normalt sett senere i svangerskapet, spiren er for liten enda til at det er vanlig å kjenne smerter ifht exu nå (info jeg fikk på sykehus og av lege). Jeg fikk tidlig ul pga gjennomgått exu, veldig greit å få det sjekket opp, selv om jeg på det tidspunktet skjønte at det mest sannsynlig var normalt siden kvalmen var satt igang for fullt:-)

Masse lykke til i svangerskapet ditt, det går stort sett alltid bra:-)

Hei.

Jeg har endometriose, og venter mitt 3. barn nå. Har vært gravid utenfor livmor en gang, og fryktet selvfølgelig dette denne gangen også, men heldigvis satt spiren der den skulle. Har hatt smerter i starten av alle svangerskapene, men dette er jo også normalt i mer eller mindre grad. Har ikke hatt noen plager ila svangerskapet forbundet til endo, men jeg har også hatt lap før alle mine graviditeter, så har liksom rensa opp rett før jeg ble gravid. Du kan jo trygt ta paracet for smerter.

Smerter forbundet med exu starter normalt sett senere i svangerskapet, spiren er for liten enda til at det er vanlig å kjenne smerter ifht exu nå (info jeg fikk på sykehus og av lege). Jeg fikk tidlig ul pga gjennomgått exu, veldig greit å få det sjekket opp, selv om jeg på det tidspunktet skjønte at det mest sannsynlig var normalt siden kvalmen var satt igang for fullt:-)

Masse lykke til i svangerskapet ditt, det går stort sett alltid bra:-)

Så, generelle symptomer som kommer er et sikkert tegn på at spiren sitter der den skal? Har jo noen sikre symptomer som varier og øker om hverandre. Puppene vokser hele tiden, kvamen er helt klart der!, fått en sterk metallsmak i munn senest i dag (vært der hele dagen), har masse ligamentsmerter og sover masse iløpet av dagen. Skal til ul i uke 8 (om 3 uker) og håper jeg får svar om den sitter der en skal allerede, og at jeg for guds skyld slipper å oppleve sterke smerter før dette hvis det skulle skje noe.. Legen som oprerte meg sa det at når man nylig har operert skal det være lett for egget å skli igjennom akkruat som den skal for da er liksom alt skinnende rent der inne, men det jeg leste i en brosjyre på nett (husker ikke akkurat hvor nå) at når man har operert kan man ha arr som gjør at det setter seg fast.... Jeg vet ikke hva jeg skal tro mest på. 

Altså, jeg prøver så godt jeg kan å ikke bekymre meg så lenge alt virker fint, men jeg har liksom ikke lyst til å få sjokk om det skulle gå galt og jeg vil heller forberede meg på det liksom. 

Takk for svar! :)

Et svangerskap utenfor livmor gjør ekstremt vondt hvis det går galt, så hvis det skjer er du ikke i tvil om at noe er galt. Tvi tvi for deg, og ul om noen uker. Det er lenge å vente, men den som venter på noe godt☺️ Kanskje du kan få tatt hcg prøver hos legen din? Det gjorde jeg, og normal stigning er jo en god følelse å ha frem mot ul:-)

Et svangerskap utenfor livmor gjør ekstremt vondt hvis det går galt, så hvis det skjer er du ikke i tvil om at noe er galt. Tvi tvi for deg, og ul om noen uker. Det er lenge å vente, men den som venter på noe godt☺️ Kanskje du kan få tatt hcg prøver hos legen din? Det gjorde jeg, og normal stigning er jo en god følelse å ha frem mot ul:-)

Takk, skal du ha! Ba om en hcg prøve forrige gang og da bestilte legen bare en urinprøve til lab'en og jeg fikk ikke engang svar på den fordi da hade sykepleierne gått på pause... Ma må ta en blodprøve sant?

Jeg tok blodprøver tidlig for å få en indikasjon ifht at forrige svangerskap var utenfor livmor. Men er flere som har fått det allikevel. Man må ta minimum 2 da, med noen dagers mellomrom, for å se evt stigning. Fortell legen din at du er engstelig, så tar dere det derifra:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...