Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #26 Skrevet 7. juni 2014 Nei, det har jeg ikke gjort på over 20 år. Men enda får jeg litt penger her og det fra mor mi. Vi har god økonomi, og tjener mere enn henne, men hun liker likevell å stikke i oss en slant i ny og ned. Gir alt fra 200kr til 500kr. Har også fått større beløp innimellom. (5000kr og 50000kr) tror hun føler for å gi litt penger til oss søsknene nå siden hun er gjeldsfri og ikke trenger flere 100 tusner på bok. Sånn vil jeg gjøre det med barna også, så derfor har vi opprettet en barnesparekonto, der vi sparer hver mnd. Skal bli brukt til førerkort, leilighetskjøp osv. Den rører vi ikke nå. Anonymous poster hash: 84faf...761
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #27 Skrevet 7. juni 2014 Jeg måtte låne 768 kr av mamma i går jeg, men det var fordi jeg tok feil kort og hadde med meg firmakortet istedenfor mitt private. Litt flaut med tanke på at jeg har en velfylt sparekonto og 70000 på brukskontoen, men noen ganger slår distregenet inn. Når det er sagt har jeg ingen problemer med å se at noen kan havne i en situasjon hvor det er nødvendig, og forstår ikke at noen har et behov for å se ned på andre pga det. Anonymous poster hash: 72099...74c
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #28 Skrevet 7. juni 2014 Har skjedd under studietiden at jeg har spurt om muligheten for å låne penger til tannlege eller hvis en av hvitevarene har gått. Har dog aldri tatt i mot, bare forhørt meg i tilfelle egne penger skulle vise seg å ikke strekke til. Nå har vi et Mastercard i stedetbsom brukes ved "kriser" som det. Anonymous poster hash: 288e6...6f7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #29 Skrevet 7. juni 2014 Tja, jeg har huslån hos mine foreldre. Jeg betaler mindre i renter enn jeg hadde måttet med banklån, men mer enn det foreldrene mine hadde fått om pengene sto på konto. Anonymous poster hash: 257ff...2b1
geitemarken Skrevet 7. juni 2014 #31 Skrevet 7. juni 2014 Mine foreldre er for flinke til å bruke alle pengene sine selv så har aldri kunnet lånt derfra. Derfor har jeg sørget for å få meg en god buffer og kniper inn der jeg kan for å kunne møte en regnværsdag. Vi hadde det aldri økonomisk romslig da jeg var liten. Vi måtte pante flasker for å få brød på bordet og bytte til oss mat nesten hver mnd. Derfor har jeg et svært bevisst forhold til egen økonomi. Fikk egen jobb da jeg var 15 og har siden aldri fått noe fra mine foreldre utenom bursdag, jul osv. Når jeg har havnet i knipa har jeg enten klart meg uten en stund (da vaskemaskinen gikk og når tven gikk for eksempel) eller tatt meg ekstra jobb med ett eller annet. Jeg har aldri hatt problemer med å finne meg jobb da. Å mine foreldre har stilt som barnevakt om ikke annet.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #32 Skrevet 7. juni 2014 Kun lånt 5000 en gang når jeg akkurat flyttet hjemmefra for 5 år siden. Er 25, og har alltid vært flink med penger jeg har tjent. Har også en samboer som tjener godt så låner av han evt. først. Men jeg har veldig snille besteforeldre og foreldre som stadig stikker til meg ekstra penger uten at jeg spør (er student så har ikke alltid så mye penger). Selv om jeg kunne klart meg fint uten hjelp har disse pengene jeg får i ny og ned, hjulpet masse. Har f.eks råd til å ta en jentetur til syden i år fordi jeg har spart alt jeg har fått hele året. Hadde ikke hatt det ellers! Og hadde heller ikke hatt noe problemer med å spørre om hjelp til viktig utstyr til barna om jeg f.eks hadde bruk for det. Men spør sjelden, tenker at mye klær og dill kan jeg klare meg uten. Litt annerledes om man trenger penger til viktige ting som uforutsette bilreparasjoner, legebesøk, om man blir sykemeldt osv. Syns det er helt greit å spørre om penger da! Her har de god råd på både min og samboer sin side, så de liker faktisk å bidra med utstyr til barnebarn og andre ting! Har fått streng beskjed om at svigermor vil spandere vogn når førstefødte kommer! Ingen skam å ta i mot da 😊 Anonymous poster hash: 85637...6d6
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #33 Skrevet 7. juni 2014 Jeg FÅR penger av foreldrene mine hvis jeg trenger det. Har ikke trengt det siden jeg var student da. Tjener godt og har god økonomisk styring. Likevel hender det ganske ofte at pappa spør om jeg vil ha penger til ett eller annet - bilreparasjon, utstyr til barna.. Sier alltid at jeg ikke trenger, men får likevel elsker å være litt "pappas lille jente", og ser absolutt ingenting galt i å ta imot penger så lenge jeg i prinsippet hadde klart meg selv. Måper over foreldre som låner penger AV barna sine?! Anonymous poster hash: 58f8f...50d Hvorfor måper du over det? Jeg tenker for min del at jeg får god råd når jeg er ferdig utdannet, og at foreldrene mine har god råd så her er det ikke tilfelle! Men skulle det skjedd noe hvor de trengte penger hadde jeg gladelig GITT penger uten å mukke dersom jeg hadde muligheten. Mamma og pappa har alltid gitt meg masse, og det skulle bare mangle om jeg gjengjeldte det. Spesielt når de blir gamle og ensomme og kanskje ikke klarer alt selv ser jeg for meg at jeg vil gi masse tilbake! Gjerne betale for vaskehjelp en dag i uken og evt. noen som kan ta turen innom å holde med selskap om det er mulig i perioder jeg ikke strekker til selv. De er det kjæreste jeg har, og jeg gir dem gjerne både penger og masse hjelp som må betales for. Skjer nok ikke her i huset men om det skulle skjedd tenker jeg at familie står sammen, og jeg ville hjulpet dem på samme måte som jeg vet de ville hjulpet meg. Anonymous poster hash: 85637...6d6
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #34 Skrevet 7. juni 2014 Ja, vi låner ofte. Er faktisk ikke flau over det i det hele tatt:) Og vi er voksne mennesker selv om vi låner penger;) Foreldrene våre er bare glade de kan hjelpe oss, Anonymous poster hash: 68595...39a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #35 Skrevet 7. juni 2014 Nei, ikke siden jeg var 14 år. Skaffet meg jobb tidlig og var flink til å spare. Skjønner at man kan havne i situasjoner hvor man ikke har så mange bedre alternativer enn å spørre, men frem til nå har jeg hatt penger i bakhånd til å klare sånt selv. Forhåpentligvis blir det sånn videre også. Er ingen skam i å låne penger av foreldrene hvis man faktisk betaler tilbake og det er en meget sjelden situasjon, men hvis det skjer stadig vekk så har man økonomiske problemer og trenger hjelp av typ Luksusfellen. Er stolt av at jeg har klart å holde styring selv. Anonymous poster hash: 99d58...770
Isola&Lille+julegave Skrevet 7. juni 2014 #36 Skrevet 7. juni 2014 Nei, ikke nå lenger. Nå har jeg en god buffer selv.
MrsMilla Skrevet 7. juni 2014 #37 Skrevet 7. juni 2014 Nei, selvsagt ikke. Har ikke fått penger av mine foreldre siden jeg flyttet ut som 18-åring. Om man er i beit for penger jobber man - tar noe ekstra, eller kutter noe forbruk. Velger å være i forkant og begrenser heller forbruket og har alltid jobbet for å forsørge meg selv. Å være sliten er ingen unnskyldning. Ser på det som litt ryggradløst når voksne mennesker ber sine foreldre om penger, men er man skal klare seg selv med mindre man har kommet i en litt spesiell situasjon og ikke kunne for den selv - og ikke har noen fysisk mulighet til å få inn mer penger. Ser det er litt ofte at de som ber om penger har dårlig økonomisk oversikt og ikke klarer å ta ansvar for eget forbruk.
Mandala Skrevet 7. juni 2014 #38 Skrevet 7. juni 2014 Nei, aldri. Men hender det drypper på meg fordi de selv vil det.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #39 Skrevet 7. juni 2014 Jeg har spurt to ganger. Første gang betalte jeg tilbake to dager senere, andre gangen bestemte de seg for å gi meg pengene når jeg sa jeg ville betale tilbake. Jeg er ung og studerer, føler det ikke som et nederlag i de hele tatt Ellers drypper det på meg litt sånn ellers. Får av og til mat, sko og klær til barna osv. uten at jeg har spurt. Syns det er veldig hyggelig, setter kjempestor pris på det, jeg er flink til å vise det. Håper jeg har mulighet til å gjøre det samme for mine barn en dag i framtiden. Anonymous poster hash: 09ce1...6bb
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #40 Skrevet 7. juni 2014 Jeg FÅR penger av foreldrene mine hvis jeg trenger det. Har ikke trengt det siden jeg var student da. Tjener godt og har god økonomisk styring. Likevel hender det ganske ofte at pappa spør om jeg vil ha penger til ett eller annet - bilreparasjon, utstyr til barna.. Sier alltid at jeg ikke trenger, men får likevel elsker å være litt "pappas lille jente", og ser absolutt ingenting galt i å ta imot penger så lenge jeg i prinsippet hadde klart meg selv. Måper over foreldre som låner penger AV barna sine?! Anonymous poster hash: 58f8f...50d Jeg er også pappas lille jente. Får mat, utstyr til barna og fikk låne penger til verksted for bilen som jeg siden fikk. En gang lånte jeg mamma og pappa 10 000kr. Pappa hadde reist fra lommeboka si hjemme da de dro på ferie til utlandet. Overførte penger til mammas kort med en gang jeg hadde snakket med de. Ser ike problemet, fikk de tilbake med en gang de kom hjem til Norge. Anonymous poster hash: 09ce1...6bb
Guttaboys Skrevet 7. juni 2014 #41 Skrevet 7. juni 2014 Nei, ikke siden studietiden. Det er 7 år siden nå. Vi har to fulle inntekter, med gjennomsnittlig lønn. Drøyt 900 000 til sammen. Da skal det mye til for at man trenger økonomisk hjelp, sånn jeg ser det.
skjotta Skrevet 7. juni 2014 #42 Skrevet 7. juni 2014 Morsomt hvordan det er status å "klare seg selv" samtidig som man nærmest er en dårlig forelder om ikke ungen har en sparekonto med minst en million på når h*n fyller 18....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #43 Skrevet 7. juni 2014 Nei har klart meg sjølv siden jeg var 16 år. Aldri vert eit skulelys og har alt på stell. 5 barn og 1,5 mil i året. Har hjelpt min mor økonomisk etter min stefar døde. Anonymous poster hash: e651d...26e
Dama på bygda Skrevet 7. juni 2014 #44 Skrevet 7. juni 2014 Er litt forskjell om det er engangstilfeller eller ofte. Vi får eller låner aldri, har ikke skjedd. Har både billån og huslån uten kausjonist, dette klarer vi selv. Folk lever nok over evne til tider.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #45 Skrevet 7. juni 2014 vi får støtt og stadig! Anonymous poster hash: 12d3a...de6
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #46 Skrevet 7. juni 2014 Får endel penger som de anser som forskudd på arv, har også hatt billån hos dem, men det er kun pga bedre rente... Anonymous poster hash: 6fa59...ddd
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #47 Skrevet 7. juni 2014 denne mnd har vi fått litt. gubben har fått seg ny jobb som betaler mindre & jeg har fått et lønnskutt.. det var ikke så lett å kutte ned på utgiftene så fort så vi fikk litt penger av mamma & litt av mormor, det vi fikk av mormor fikk vi pga broren min fikk penger til å kjøpe leilighet & hun ville ikke at jeg ikke skulle få noe når han fikk så mye. med det kom veldig got med! Anonymous poster hash: 83331...07e
me_87 Skrevet 7. juni 2014 #48 Skrevet 7. juni 2014 Ja det må jeg. Som foreksempel når småen skulle begynne i barnehage å jeg plutselig fikk en regning på 4000 kr som visst nok er ett slags deposetum. Dette visste jeg ikke at var vanlig så den regningen kom helt uventet å hadde dermed ikke pengene. Fikk heldigvis lånt pengene av foreldrene mine.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #49 Skrevet 7. juni 2014 Ja har lånt litt noen få ganger. Fikk hjelp til en stor baksmell på skatten, og til en bil som måtte fikses en gang. Ellers kan mamma finne på betale for ting ungene trenger av og til fordi hun har lyst. Når jeg har trengt hjelp har det vært i situasjoner som når mannen ble arbeidsledig, og jeg drev egen bedrift og hadde en dårlig periode. Vi er ikke så flinke til å spare, men pleier ofte ha littegrann i bakhånd. Anonymous poster hash: 88e51...8be
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #50 Skrevet 7. juni 2014 Har ikke spurt om å låne penger sidne jeg var 13år,og takk for det.Klarer heldigvis å være uavhengig og ta vare på meg selv. Anonymous poster hash: bdaed...8c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå