Gå til innhold

Jernmangel og tilskudd. Er ikke 200 mg mye per dag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed om å ta tilskudd av jern pga jernmangel. Legen økte dagligdoden fra 100mg til 200 mg per dag. Jeg har ikke fått sett på noen tall av legen. Dette betyr altså at jeg har mindre jern i kroppen enn før, men er ikke 200 mg for mye? Jeg reagerte så fært på kun 100 mg..

Anonymous poster hash: 6d49a...a67

Skrevet

Jeg har fått samme beskjed som deg. Skal helst ta 2 niferex om dagen, (men kan ikke pga treg mage og fare for forstoppelse igjen, .. er høygravid, så det vil vi unnga) så jeg skal ta en tablett om dagen til å begynne med i alleflal. men du burde jo få vite hva jernverdiene dine er?

Anonymous poster hash: d147e...0cb
Skrevet

Niferex funker, men man blir jo totalt forstoppet! Prøv flytende jern, det er bedre for magen, og spis masse brokkoli, spinat og annen mat som inneholder mye jern.

Anonymous poster hash: 6a738...eca
Skrevet

Jeg har vært flink med spinat, og spiser det hvertfall tre ganger i uka. Også rødtkjøtt to ganger. Skjønner ikke hvorfor verdiene skal synke. Ikke har jeg hatt mensen på mange måneder heller. Jeg var så dårlig av niferex 100mg. Har nå gått i innkjøp av floradix (?). Hi

Skrevet

Jeg har fått samme beskjed som deg. Skal helst ta 2 niferex om dagen, (men kan ikke pga treg mage og fare for forstoppelse igjen, .. er høygravid, så det vil vi unnga) så jeg skal ta en tablett om dagen til å begynne med i alleflal. men du burde jo få vite hva jernverdiene dine er?

Ja, jeg skal ringe om de på tirsdag. Kan jeg spørre hva dine verdier var, da du fikk beskjed om å ta to tabletter? Vurderte legen noen andre måter på å forhøye verdiene? hi

Skrevet

Hvis du drikker te eller kaffe, spiser og/eller drikker melkeprodukter så hindrer det jernopptaket fra maten

Anonymous poster hash: 4241b...3fd

Skrevet

Jeg går på samme dose, det går (hittil) overraskende greit og jeg merker at jeg har det bedre i kroppen - så jeg anser det for å være verdt det! :) Skal ha minst 3 måneder med så mye jern, hadde både lavt jern og blodmangel.

Anonymous poster hash: b9cc7...732

Skrevet

Men vet noen av dere hvor lavt det må være, for å gå på 200 mg per dag. Tok én tablett i går kveld, og vært på do fire ganger allerede i dag. Skjønner at dette ikke kommer til å gå så bra. Hi

Skrevet

Normalverdiene hos kvinner er 11,7 - 15,3 (5-10% lavere hos gravide), jeg har tatt hemfer hver dag, men det hjalp åpenbart ikke, for jeg hadde 8,4 og fikk rask beskjed om å sette i gang med 200 mikrogr duroferon i minst 3 måneder.

Skrevet

Meg ovenfor. Det er blodprosenten, vet ikke hva de nøyaktige jernverdiene var.

Skrevet

Jeg hadde 9,6 , og da skulle jeg gå på 2 tabletter niferex pr dag. Jeg er høygravid , vet ikke om det spiller inn.. men uansett. Vet heller ikke hvor lenge jeg skal gå på det. 

Skrevet

Jeg hadde så lavt at hun kalte det anemi og må ta to pr dag

Anonymous poster hash: aad7a...eec

Skrevet

Min var på 10,2 og jeg fikk beskjed om å ta tilskudd. 

Anonymous poster hash: 94718...f1a
Skrevet

Jeg har normal (i nedre sjiktet) HB, men ferritin nivå på 4,- altså kraftig jernmangel. Tar 25 mg aminojern hver dag. Beste tilskuddet jeg har prøvd og ingen bivirkninger.

Skrevet

Spinat anses ofte å være rikt på jern, men jernet er ikke av hem-typen samtidig som spinat inneholder oksalsyrer som gjør det vanskeligere for kroppen å oppta jernet. For å få i seg så mye jern som mulig fra spinaten bør man samtidig spise noe som er ekstra rikt på vitamin C, ettersom c-vitaminer hjelper kroppen å oppta jern. Spinat inneholder mye vitamin A, vitamin B6, vitamin C, vitamin E og flere viktige antioksidanter, for eksempel karotenet lutein.

Spinat må skjæres opp med kniv av rustfritt stål. Kniv av vanlig jern vil reagere med polyfenolene (garvesyre) i spinaten, og knivblad og spinat bli gjensidig misfarget (svart). Denne svarte forbindelsen er uoppløselig, og lar seg ikke absorbere av kroppen. Mange grønnsaker inneholder polyfenoler, og det forklarer hvorfor vegetarianere lett får jernmangel. Tilskudd av jern til et slikt kosthold gir to problemer: Jernet tas ikke opp, og maten blir misfarget.[1]

For hobbydyrkeren er mangold et mer lettdyrket alternativ til spinat.

Anonymous poster hash: 84611...e00
Skrevet

Jeg er også høygravid med jernmangel på 6. Har fin HB. Tar 100 mg jern per dag, vet ikke om jegbør øke til 200..er redd jeg blir helt forstoppet da.....

Anonymous poster hash: 7bb9f...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...