Gå til innhold

Sølvkre invasjon!!!! Grrrrr!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er de f**** meg OVERALT!!!! Mest på badet og på bøttekottet, men de har også invadert klesskuffene på soverommet, ligger under teppet i stua, og oppi KJØKKENSKUFFEN!!!!!!!!!!!!!!!!! Ser de på nye steder hver dag! Hva skal jeg gjøre??? Må sies at jeg leier kjellerleilighet, så her blir det aldri fuktfritt....

Anonymous poster hash: f6919...56e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj, de er så ekle! Siden jeg vet Permetrin funker bra på andre ting, googlet jeg litt, og ser at Permetrin Plus skal være bra mot sølvkre.

Ellers ville jeg også gitt beskjed til utleier, samt vurdert flytting.

Skrevet

Æsj, de er så ekle! Siden jeg vet Permetrin funker bra på andre ting, googlet jeg litt, og ser at Permetrin Plus skal være bra mot sølvkre.

Ellers ville jeg også gitt beskjed til utleier, samt vurdert flytting.

takk. Utleier har fått beskjed, men ser ikke ut til å bry seg. Vi har liten mulighet til å flytte siden barnet vårt akkurat har startet i barnehage og nettopp har begynt å venne seg til å være der. Skal sjekke opp Permetrin Plus :)

Skrevet

Ah, sånn sett. Da får vi satse på at Permetrin gjør susen! :) Vær litt strategisk når du sprayer, for de dør når de krysser et område som er sprayet. Sprayer du feks bare nedi slukene (siden det ofte er der de kommer fra), vil det skylles bort med en gang og slutte å funke.

Skrevet

Enda viktigere er at du må gjøre de ulevelig for dem. Om du fjerner kjemisk og så setter alle varmekabler og ovner på får du kanskje tørket opp nok til at de ikke vil være der. Kjøp en luftavfukter? Det er jo ikke bra å bo et sted med så mye fukt? Spesielt ikke med små barn...

Skrevet

Ah, sånn sett. Da får vi satse på at Permetrin gjør susen! :) Vær litt strategisk når du sprayer, for de dør når de krysser et område som er sprayet. Sprayer du feks bare nedi slukene (siden det ofte er der de kommer fra), vil det skylles bort med en gang og slutte å funke.

Bare ikke det er giftig for sønnen vår, han kryper jo i så og si hele leiligheten. Virker som de kommer fra bøttekottet, for der har jeg sett flest samtidig på samme sted, der kommer jo ikke sønnen vår til da.

Skrevet

Enda viktigere er at du må gjøre de ulevelig for dem. Om du fjerner kjemisk og så setter alle varmekabler og ovner på får du kanskje tørket opp nok til at de ikke vil være der. Kjøp en luftavfukter? Det er jo ikke bra å bo et sted med så mye fukt? Spesielt ikke med små barn...

:'( Hvor mye fukt er skadelig for barn, da? Vi har varmekabler i stue og på bad, de bruker laaaang tid på å varme seg opp, men virker bra når de først er blitt varme. Kan jo også bli flinkere til å lufte, kanskje? Det er forresten veldig dårlig ventilasjon på badet, og så renner det alltid vann utover hele gulvet når vi dusjer.... :( Huseier har fått beskjed om det, men har ikke gjort noe med det.

Skrevet

Da stopper du det med et håndkle og gir klar beskjed til utleier om at dette ikke er akseptabelt. 

Anonymous poster hash: bc50c...e8f
Skrevet

De liker seg på varme fuktige steder. Kan være tegn på vannskade. Lukter sterkt den sprayen, neppe barnevennlig, så hadde reist bort med sønnen i helgen mens du nedsprayer alle steder de kan krysse. Regningen kan du kanskje sende utleier. Eller trekke fra leie?

Anonymous poster hash: 1cd32...c26

Skrevet

Da stopper du det med et håndkle og gir klar beskjed til utleier om at dette ikke er akseptabelt. 

Håndklær bruker vi på gulvet hver gang vi dusjer, men de stopper vannet bare en liten periode, blir mettet med vannet og slipper det så videre. Tror ikkke gulvet er rettet helt etter forskriftene, nei.... Skal ikke vannet rennet MOT sluket? ikke FRA? :(

Skrevet

:'( Hvor mye fukt er skadelig for barn, da? Vi har varmekabler i stue og på bad, de bruker laaaang tid på å varme seg opp, men virker bra når de først er blitt varme. Kan jo også bli flinkere til å lufte, kanskje? Det er forresten veldig dårlig ventilasjon på badet, og så renner det alltid vann utover hele gulvet når vi dusjer.... :( Huseier har fått beskjed om det, men har ikke gjort noe med det.

Så bra at du har varmekabler i både stue og på badet. Da skrur du skikkelig opp og lar det bli godt varmt nå i helgen . Åpne vinduer og få luftet ut. Kjøp deg en liten nal så du får vekk vann fra gulvet etter dusj og gjør leiligheten så tørr som du kan. Sølvkre trenger fukt for å leve, så om du klarer å tørke ut skikkelig forsvinner de. De lever av for eksempel hudrester, hårrester og andre snacksy ting, så rent, varmt og tørt liker de ikke. En luftavfukter får du kjøpt http://www.clasohlson.com/no/no/Cotech-10-l-luftavfukter/36-5204 relativt rimelig, det er gjerne noe huseier kan spytte i med dere?. Fuktig luft er ji ikke livsfarlig, men det er ikke bra heller. Varmt og fuktig gir også god grobunn for mugg, og det er jo ikke sunt hverken for barn eller voksne. Men om jeg forstår deg rett at dere ikke lufter så mye og har varmekabler dere kan sette på(selv om det kanskje ikke er nødvendig pga varmen akkurat nå) så kanskje du kan klare å løse problemet ditt ganske raskt og enkelt. Lykke til!

Skrevet

De liker seg på varme fuktige steder. Kan være tegn på vannskade. Lukter sterkt den sprayen, neppe barnevennlig, så hadde reist bort med sønnen i helgen mens du nedsprayer alle steder de kan krysse. Regningen kan du kanskje sende utleier. Eller trekke fra leie?

Jeg er nok ikke tøff nok til å sende regningen til huseier.... Tror jeg bare må presse på litt med at vi ikke kan ha det slik! Det er alt for masse uferdige prosjekter her og i tillegg slike ekle kryp. Tror til og med det vokser sopp på veggen på badet også....

Skrevet

Dette plikter huseier og ordne opp i. Gjør han ikke det,har du lov til å holde tilbawhusleie til han har ordnet, eller bruke penger fra husleia til å fikse opp selv.

Mest sansynlig er det store fuktskader siden du sier det er mange. Det bør settes inn bedre ventilasjon,det som er fuktskader av materiale i vegge,gulv og/eller tak må fikses, og et skadedyr-firma bør ta jobben med insektene.

Jeg hadde samme problem i fjor,bare med maur og skrukletroll. Kom først skadedyrfirma og borret hull i veggene for å gasse,siden dyra hadde laget bol/reir/hjem der.

Så kom takstmann da muggen dukket opp. Han stengte av soveromma og sa det var helseskadelig å bo der. Da fikk jeg forklaring på hvorfor vi var så mye syke. Vi flyttet trent på dagen. Huseier satt seg på bakbena, men jeg kontaktet advokat. Får dekket mye av utgiftene på innboforsikring.

Her endte det med at jeg slapp å betale oppsigelsestiden,fikk tilbake halve husleia for 6mnd og nå er alt innvendig i den leiligheten revet.

Taksmann rev av lista rundt vinduet på ene rommet,og der var tilogmed isolasjon helt gjennomvåt.

Det er ikke bra å bo sånn, hverken for voksne og ihvertfall ikke for barn.

Luftveisinfeksjoner og hodepine er bare noen av plagene som kommer...

Henvis huseier til husleieloven,og gjør han ikke noe da,flytt eller kontakt advokat.

Skrevet

Jeg er nok ikke tøff nok til å sende regningen til huseier.... Tror jeg bare må presse på litt med at vi ikke kan ha det slik! Det er alt for masse uferdige prosjekter her og i tillegg slike ekle kryp. Tror til og med det vokser sopp på veggen på badet også....

Da leier han ut ulovlig, og du kan ikke bli boende der. Dette må tas tak i ASAP. Folk blir syke av mugg og sopp. Du MÅ si at du ikke kommer til å betale leie før dette er fikset, evnt. bruke leia til å få ordnet opp i dette. En person som kan måle fuktighet ville jeg hatt, og noen til å sjekke isolasjon osv. 

Du må bare være tøff nok til å gi beskjed før dere blir syke.

Skrevet

Sølvkre er veldig vanskelig å bli kvitt, de gjør ikke skade men er fryktelig ekle. For å bli kvitt de, må du ha besøk av skadedyrfirma samt få leiligheten fuktfri. Skadedyrfirma er dyrt, en jobb for huseier med andre ord. Du kan også kjøpe en avfukter og ha i leiligheten, når du ser hvor mye vann som kommer i den så ser du hvor mye fukt du har i leiligheten din også...

Anonymous poster hash: 1d85c...921
Skrevet

Sølvkre er veldig vanskelig å bli kvitt, de gjør ikke skade men er fryktelig ekle. For å bli kvitt de, må du ha besøk av skadedyrfirma samt få leiligheten fuktfri. Skadedyrfirma er dyrt, en jobb for huseier med andre ord. Du kan også kjøpe en avfukter og ha i leiligheten, når du ser hvor mye vann som kommer i den så ser du hvor mye fukt du har i leiligheten din også...

Anonymous poster hash: 1d85c...921

hadde sølvgrå selv et sted jeg leide før. Kontaktet huseier han sa det var greit jeg kontaktet skadedyr. Skadedyrfolka sa de ikke hadde noe jobb og gjøre der. Behandling er spray og du får den på butikken. Som jeg skrev over. Spray skikkelig og dra bort for helgen. Det stinker. Men de bli borte.

Skrevet

Mens du setter i gang med tiltak som lufting og tørking, så kan det være greit å finne en spray som er minst mulig giftig. Jeg har brukt pulver og spray fra Bayer Garden, jeg sendte også spørsmål til dem om hvor giftig den er for barn. Men den er ikke giftig for barn. Det skal selvsagt ikke inhaleres i mengder eller drikkes/spises, for det vil i så fall skape ubehagelig dehydrering i svelget, så være forsiktig. Men å spraye i vaskeboden, under lister, skap, vinduskanter, under tepper, osv, osv, så går det helt greit. Jeg ville ikke ha sprayet akkurat der en krabbende liten kropp oppholder seg mest, da. Men ellers så er denne sprayen barnevennlig og luktfri.

Anonymous poster hash: 361b8...f9c
Skrevet

takk for alle innspill!! Nå skal det virkelig settes i gang noen tiltak! Får snakke med huseier på nytt og bli enig om hva vi skal gjøre. Bør kanskje gjøre det før jeg starter med noen dramatiske tiltak :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...