Gå til innhold

Hvorfor velger dere å gi barnet to navn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår datter fikk et noe sjeldent navn som ikke er så mye brukt utenlands. Navn nr 2 er et klassisk internasjonalt navn. Om hun en gang reiser utenlands eller vil bo i utlandet har hun et navn hun ikke vil få "problemer" med. Ellers kjenner jeg til to damer som rett og slett ikke likte første navnet sitt og som voksen bare har brukt nr 2 navnet fordi de liker det bedre. ..

Anonymous poster hash: e6238...881

Jeg vil gjøre det dersom jeg har to navn jeg liker godt, ikke bare "for å gjøre det". På en jente blir det nok to, på en gutt er jeg mer usikker.

Det er flere grunner til to navn:

-jeg har alltid ønsket at jeg hadde det selv

-et navn kan være mer internasjonalt

-oppkalling kan bli enklere

-det blir ofte litt "flottere"

-barnet har noe å velge i hvis de vil senere (mobbing, misnøye osv.)

-hvis flere deler fornavn i klassen eller andre steder, er det lettere å skille

-navnet blir mer unikt

-mange vakre navn, man får bruke flere

Vi skal bare gi barna ett etternavn. Selv har jeg alltid hatt to, og synes det ene bare har vært i veien. Ville mye heller hatt to fornavn. Dersom barnet for to etternavn ville jeg vært mer i tvil om to fornavn (men ikke umulig). Særlig to lange fornavn med bindestrek og to lange etternavn med bindestrek: slitsomt bare å se på;)

Anonymous poster hash: 8cbfd...c08

Annonse

Ganske enig med listen til anonymbruker lengre opp. 

For meg handlet det litt om at jeg selv har vokst opp med 4 navn.

2 fornavn (selv om jeg i hovedsak kun brukte det første til daglig)

og 2 etternavn (selv om jeg i hovedsak kun brukte det siste :P ).

4 navn er bare slitsomt - jeg foretrekker 3, da jeg syns 2 navn kan bli litt stusselig igjen.

Også har jeg et ganske vanlig fornavn, så ved at jeg har ett ekstra fornavn, så føler jeg meg "mer meg" om du skjønner (istedet for at man blir typ Lille-Hilde og Store-Hilde eller "Ida som bor ved Rimi" osv).

Derfor valgte jeg å gi sønnen min 2 fornavn og 1 etternavn, istedet for 1+2.

Jeg syns det er mer identitet i fornavnene.. etternavnene får du gjerne "kun" fordi familien heter det (og man samler seg jo som en enhet der), men fornavn(ene) er den DU er, det du blir kalt hver dag og som du knytter opp personligheten din til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...