Gå til innhold

Fb og gratulasjoner etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå så gammeldags at jeg oppfatter en gratulasjon som en hyggelig gest. En gratulasjon er et tegn på at noen bryr seg og faktisk HAR sosiale antenner. At noen faktisk mener at man har en skrue løs fordi man gratulerer noen med en nytt barn, synes jeg er merkelig......

Man må vente til foreldrene selv legger ut en melding og annonserer fødselen?

I min verden er iallefall ikke Facebbok det første man tenker på etter fødsel. Ingen i min vennekrets har selv lagt ut melding på facebook før flere dager etter fødsel, kanskje ikke før etter et uke eller to når ting roer seg litt ned. Skal man da virkelig ikke kunne gratulere de nybakte foreldrene før de selv har annonsert hendelsen?

Facebook er jo nettopp et SOSIALT medium som er ment for å dele ting. Dersom man ikke ønsker å dele/gi noe av seg selv der, så skjønner jeg oppriktig ikke helt meningen med å være der. Hvis poenget kun er å spionere på andres privatliv, så får man vel stenge sin egen vegg da!!

Hvis noen presterer å gratulere deg med fødsel så betyr det at du/dere allerede har delt den gledelige nyheten med noen. Slike nyheter spres jo ikke automatisk av seg selv. Hvis du ikke vil at noen skal vite at du er på føden eller at du har fått et barn, så får du da vel la være å spre det rundt til folk også. Selvfølgelig er det sært å gratulere froeldrene før fødselen er overstått. Men det betyr jo bare at enten foreldrene selv eller andre som er informert om at fødselen er igang, ikke har greit å holde kjeft og faktisk spredt informasjonen rundt omkring!

I min verden er iallefall ikke Facebbok det første man tenker på etter fødsel. Ingen i min vennekrets har selv lagt ut melding på facebook før flere dager etter fødsel, kanskje ikke før etter et uke eller to når ting roer seg litt ned. Men det betyr jo ikke at fødselen i seg selv forblir en hemmelighet. De fleste informerer jo nærmeste familie og venner på annen måte uansett. Skal man da virkelig ikke kunne gratulere de nybakte foreldrene før de selv har annonsert hendelsen på facebbok?

Anonymous poster hash: 1be38...852
Skrevet

Herregud at det går Ann å henge seg opp igjen dette. Steng veggen da vel. Deaktiver kontoen. Skjønner ikke at folk syns dette er en verdensbegivenhet som skal hemmeligholdes.

Folk er så sære på det at jeg nesten ikke tørr å gratulere annet på tlf når foreldrene ringer selv.

Jeg syntes det bare var koselig når det rant inn med gratulasjoner overalt. Brydde meg ingenting om å Være først med en status for å hanke inn mest mulig likes på den.

Anonymous poster hash: db224...649

Skrevet

Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281

Jeg vil påstå at de som gjør det, mangler en liten skrue! Som nevnt over her, hva hvis ikke alt står bra til med den nye familien ???hvor sårt er det ikke å få gratulasjoner da! Enig med deg at man bare kan stenge veggen sin hvis man ikke ønsker at folk skal skrive noe, men alikevel, det går an å tenke seg litt om!

Anonymous poster hash: b8ccb...688

Ofte er vel de som gratulerer familie som har fått vite at det står bra til? Uansett, slik kan man ikke tenke. Da hadde det jo vært like ille om de sendte gratulasjonen som pm eller sms.

Å si at folk som gratulerer med fødsel mangler en skrue er på grensen til sykt. En del mennesker trenger virkelig å løfte hodet ut av egen navlegrop!

Anonymous poster hash: 15490...281

Å sende sms eller pm er noe helt annet.

Uten tvil opp til de nybakte foreldrene når de vil at det skal på facebook. De fleste har flere venner på facebook enn de aller nærmeste.

En skure løs er i overkant. Men mangel på folkeskikk/sosiale antenner, uten tvil.

Anonymous poster hash: 4bf91...373

I min omgangskrets regnes en gratulasjon som noe hyggelig, og - faktisk! - god folkeskikk.

Anonymous poster hash: 15490...281

I min omgangskrets evner folk å gratulere på andre måter enn å legge ut ting på en persons vegg på FB. Telefon og private meldinger egner seg ypperlig til slikt.

Når man på død og liv skal legge det ut på veggen til noen så er det mer av sensasjonslyst ("se, jeg fikk vite det først!"), enn av folkeskikk.

Oppegående mennesker klarer å ta innover seg at de fleste foreldre gleder seg til å komme med nyheten om en nyfødt først, på den måten de ønsker.

Anonymous poster hash: c4131...594

Skrevet

Jeg er nå så gammeldags at jeg oppfatter en gratulasjon som en hyggelig gest. En gratulasjon er et tegn på at noen bryr seg og faktisk HAR sosiale antenner. At noen faktisk mener at man har en skrue løs fordi man gratulerer noen med en nytt barn, synes jeg er merkelig......

I min verden er iallefall ikke Facebbok det første man tenker på etter fødsel. Ingen i min vennekrets har selv lagt ut melding på facebook før flere dager etter fødsel, kanskje ikke før etter et uke eller to når ting roer seg litt ned. Skal man da virkelig ikke kunne gratulere de nybakte foreldrene før de selv har annonsert hendelsen?

Facebook er jo nettopp et SOSIALT medium som er ment for å dele ting. Dersom man ikke ønsker å dele/gi noe av seg selv der, så skjønner jeg oppriktig ikke helt meningen med å være der. Hvis poenget kun er å spionere på andres privatliv, så får man vel stenge sin egen vegg da!!

Hvis noen presterer å gratulere deg med fødsel så betyr det at du/dere allerede har delt den gledelige nyheten med noen. Slike nyheter spres jo ikke automatisk av seg selv. Hvis du ikke vil at noen skal vite at du er på føden eller at du har fått et barn, så får du da vel la være å spre det rundt til folk også. Selvfølgelig er det sært å gratulere froeldrene før fødselen er overstått. Men det betyr jo bare at enten foreldrene selv eller andre som er informert om at fødselen er igang, ikke har greit å holde kjeft og faktisk spredt informasjonen rundt omkring!

I min verden er iallefall ikke Facebbok det første man tenker på etter fødsel. Ingen i min vennekrets har selv lagt ut melding på facebook før flere dager etter fødsel, kanskje ikke før etter et uke eller to når ting roer seg litt ned. Men det betyr jo ikke at fødselen i seg selv forblir en hemmelighet. De fleste informerer jo nærmeste familie og venner på annen måte uansett. Skal man da virkelig ikke kunne gratulere de nybakte foreldrene før de selv har annonsert hendelsen på facebbok?

Anonymous poster hash: 1be38...852

Det er vel nettopp dette som er poenget her: foreldrene ønsker selv å DELE at de har fått en nyfødt!

Si meg en ting: er du helt avhengig av Facebook for å klare å gratulere noen? MÅ du gjøre det på veggen deres så alle andre ser det også, eller tror du at du får til å gjøre det ved å ringe, sende SMS eller sende en privat melding på Facebook?

Anonymous poster hash: c4131...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...