Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 MÅ man virkelig stenge veggen for gratulasjoner for at man skal kunne kunngjøre dette selv? Ser ei som jeg kjenner nettopp har født, og har fått flere gratulasjoner nedover veggen ute å ha kunngjort det noen plasser selv. Synes det er litt trist at foreldre ikke selv får kunngjøre dette, så av rent prinsipp venter jeg med å gratulere henne til hun selv har kunngjort det Fødte selv for 2 mnd siden og ba især min mor om å vente med å kunngjøre det på facern, også søsteren min. En time etter fødsel lå det noen gratulasjoner nedover veggen av andre fam.medlemmer som nettopp hadde fått telefon at jeg hadde født, synes de heller først kunne sendt melding i innboksen da. Vi hadde egentlig tenkt å vente med å kunngjøre noe til vi var litt mindre slitne, men etter 3-4 timer la vi det ut siden det alt var offentliggjort av andre. Kjenner jeg irriterer meg litt over det, på lik linje med "kondolerer" ned veggen til folk som har mista noen de er glad i, også rett etter et dødsfall!! Anonymous poster hash: f9a11...08f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Det heter å ha mangel på sosiale antenner! Anonymous poster hash: bcf44...116
Gjest Julia1984 Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Husker det når jeg fødte yngste for over 1 år siden. Hadde ikke mer enn kommet opp på barsel før gratulasjonene lå på facebook...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Vi kommer til å stenge veggen begge to. Folk eier ikke folkeskikk. Anonymous poster hash: 4bf91...373
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Jeg er helt enig med deg Hi, og synes det er ganske respektløst av de som gjør dette, før foreldrene kunngjør fødselen selv! Jeg hadde faktisk blitt fly forbannet hvis dette hadde skjedd med oss, ikke fordi vi ville så gjerne fortelle det selv, men man kan aldri være sikker på at alt står bra til! Jeg har ved flere anledninger sett dette skje, men har aldri skrevet gratulasjoner før de det gjelder ha kommet med kunngjøringen selv! Anonymous poster hash: b8ccb...688
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #6 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281 Jeg vil påstå at de som gjør det, mangler en liten skrue! Som nevnt over her, hva hvis ikke alt står bra til med den nye familien ???hvor sårt er det ikke å få gratulasjoner da! Enig med deg at man bare kan stenge veggen sin hvis man ikke ønsker at folk skal skrive noe, men alikevel, det går an å tenke seg litt om! Anonymous poster hash: b8ccb...688
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 Kjenner at jeg er glad for å ikke være så nøye på sånt. La nå folk få gi en gratulasjon, det spiller vel ingen rolle hvem som annonserer at en ny verdensborger er født. Anonymous poster hash: acf62...dca
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #9 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281 Jeg vil påstå at de som gjør det, mangler en liten skrue! Som nevnt over her, hva hvis ikke alt står bra til med den nye familien ???hvor sårt er det ikke å få gratulasjoner da! Enig med deg at man bare kan stenge veggen sin hvis man ikke ønsker at folk skal skrive noe, men alikevel, det går an å tenke seg litt om! Anonymous poster hash: b8ccb...688 Ofte er vel de som gratulerer familie som har fått vite at det står bra til? Uansett, slik kan man ikke tenke. Da hadde det jo vært like ille om de sendte gratulasjonen som pm eller sms. Å si at folk som gratulerer med fødsel mangler en skrue er på grensen til sykt. En del mennesker trenger virkelig å løfte hodet ut av egen navlegrop! Anonymous poster hash: 15490...281
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #10 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281 Jeg vil påstå at de som gjør det, mangler en liten skrue! Som nevnt over her, hva hvis ikke alt står bra til med den nye familien ???hvor sårt er det ikke å få gratulasjoner da! Enig med deg at man bare kan stenge veggen sin hvis man ikke ønsker at folk skal skrive noe, men alikevel, det går an å tenke seg litt om!Anonymous poster hash: b8ccb...688 Ofte er vel de som gratulerer familie som har fått vite at det står bra til? Uansett, slik kan man ikke tenke. Da hadde det jo vært like ille om de sendte gratulasjonen som pm eller sms. Å si at folk som gratulerer med fødsel mangler en skrue er på grensen til sykt. En del mennesker trenger virkelig å løfte hodet ut av egen navlegrop! Anonymous poster hash: 15490...281 Det er din mening om det, jeg sier min! For meg hadde det vært uaktuelt å gjøre slik, det passer seg ikke, rett og slett! Anonymous poster hash: b8ccb...688
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #11 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281 Jeg vil påstå at de som gjør det, mangler en liten skrue! Som nevnt over her, hva hvis ikke alt står bra til med den nye familien ???hvor sårt er det ikke å få gratulasjoner da! Enig med deg at man bare kan stenge veggen sin hvis man ikke ønsker at folk skal skrive noe, men alikevel, det går an å tenke seg litt om! Anonymous poster hash: b8ccb...688 Ofte er vel de som gratulerer familie som har fått vite at det står bra til? Uansett, slik kan man ikke tenke. Da hadde det jo vært like ille om de sendte gratulasjonen som pm eller sms. Å si at folk som gratulerer med fødsel mangler en skrue er på grensen til sykt. En del mennesker trenger virkelig å løfte hodet ut av egen navlegrop! Anonymous poster hash: 15490...281 Å sende sms eller pm er noe helt annet. Uten tvil opp til de nybakte foreldrene når de vil at det skal på facebook. De fleste har flere venner på facebook enn de aller nærmeste. En skure løs er i overkant. Men mangel på folkeskikk/sosiale antenner, uten tvil. Anonymous poster hash: 4bf91...373
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #12 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes det er helt feil å kalle gratulasjoner for mangel på folkeskikk. Facebook er et sosialt medium. Man kan ikke forutsette at alle forstår at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen, for alle tenker ikke sånn. Selv ville jeg ha syntes at det var kjempekoselig med gratulasjoner, og har ikke et stort behov for å "kunngjøre" - jeg har lukket profil, så de fleste av mine venner og min familie ville uansett ha visst det før jeg hadde tatt meg tid til å gå på Facebook etter en fødsel. Hvis dere ikke vil ha gratulasjoner på veggen, så steng den. Og slutt med å gjøre alt mulig, til og med hyggelige gratulasjoner, til noe frekt. Folk er så forbasket selvhøytidelige blitt! Anonymous poster hash: 15490...281 Jeg vil påstå at de som gjør det, mangler en liten skrue! Som nevnt over her, hva hvis ikke alt står bra til med den nye familien ???hvor sårt er det ikke å få gratulasjoner da! Enig med deg at man bare kan stenge veggen sin hvis man ikke ønsker at folk skal skrive noe, men alikevel, det går an å tenke seg litt om! Anonymous poster hash: b8ccb...688 Ofte er vel de som gratulerer familie som har fått vite at det står bra til? Uansett, slik kan man ikke tenke. Da hadde det jo vært like ille om de sendte gratulasjonen som pm eller sms. Å si at folk som gratulerer med fødsel mangler en skrue er på grensen til sykt. En del mennesker trenger virkelig å løfte hodet ut av egen navlegrop! Anonymous poster hash: 15490...281 Å sende sms eller pm er noe helt annet. Uten tvil opp til de nybakte foreldrene når de vil at det skal på facebook. De fleste har flere venner på facebook enn de aller nærmeste. En skure løs er i overkant. Men mangel på folkeskikk/sosiale antenner, uten tvil. Anonymous poster hash: 4bf91...373 I min omgangskrets regnes en gratulasjon som noe hyggelig, og - faktisk! - god folkeskikk. Anonymous poster hash: 15490...281
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #13 Skrevet 5. juni 2014 For meg er det en selvfølge at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen. Men dessverre fikk vi ikke det selv. Fikk faktisk gratulasjoner før babyen var født, var en lang fødsel. Spesielt merkelig med tanke på at verken jeg eller mannen deler private ting på Facebook, og ingen av oss har skrevet noe om graviditeten der. Så familien min leste gratulasjoner på Facebook før baby var født og de ble jo bekymret siden de ikke hadde hørt fra oss. Anonymous poster hash: f7371...986
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #14 Skrevet 5. juni 2014 For meg er det en selvfølge at foreldrene selv ønsker å kunngjøre fødselen. Men dessverre fikk vi ikke det selv. Fikk faktisk gratulasjoner før babyen var født, var en lang fødsel. Spesielt merkelig med tanke på at verken jeg eller mannen deler private ting på Facebook, og ingen av oss har skrevet noe om graviditeten der. Så familien min leste gratulasjoner på Facebook før baby var født og de ble jo bekymret siden de ikke hadde hørt fra oss. Anonymous poster hash: f7371...986 Det er en ganske annen sak. Å gratuelere før fødselen er over er sært uansett om man gjør det privat eller offentlig. Anonymous poster hash: 15490...281
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #15 Skrevet 5. juni 2014 Hva er dette her med "å kungjøre" fødselen? Det har da ingenting å si om du selv skriver det på FB eller om noen forstår det pga en gratulasjon. Poenget er jo at alle får vite det. Hvis fødselen skal være en hemlighet må dere holde den hemlig også. Det betyr å ikke fortelle det til noen. Har du FB åpen for komentarer må du jo forvente å få det også. Anonymous poster hash: 98446...905
Gjest Antarctica Skrevet 5. juni 2014 #16 Skrevet 5. juni 2014 Fort gjort å deaktivere veggen, det kan man gjøre i god tid før. Man kan også deaktivere kontoen?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #17 Skrevet 5. juni 2014 Derfor de som vet jeg er gravid har fått beskjed om at dette er info som IKKE skal på face. Ei heller bilder av gravide meg og gratulasjoner når lille kommer. Face er for offentlig og jeg er overrasket over hvor mye info folk er villig til å dele der. Anonymous poster hash: d21e7...847
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #18 Skrevet 5. juni 2014 Jeg innbiller meg at det ikke er for å glede det nybakte foreldreparet at noen poster gratulasjoner på veggen før foreldrene får tid til å poste noe selv, men mer enn søken etter oppmerksomhet a la: "Se på meg, jeg får anledning til å spre den gode nyheten". Stenger selv veggen min før fødsel, men håper og tror mine nærmeste er oppegående nok til å skjønne dette selv. Når jeg ser slike postinger på fb, er det gjerne de som ikke er den skarpeste kniven i skuffen som poster slike gratulasjoner før foreldrene får anledning og da stemmer det jo at de kanskje har en skrue løs? I min omgangskrets (som er stor) ville ingen/et fåtall gjort dette, men via aktivitetsloggen på fb ser en jo hva andre kommenterer hos andre igjen og en får dermed et bilde av hvem som gjør slikt. Uforskammet. Om en er så opptatt av å gratulere først, så send da en pm/sms/mail til de nybakte foreldrene, hvorfor poste det for all verden= Anonymous poster hash: dbc5e...ec6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #19 Skrevet 5. juni 2014 Derfor de som vet jeg er gravid har fått beskjed om at dette er info som IKKE skal på face. Ei heller bilder av gravide meg og gratulasjoner når lille kommer. Face er for offentlig og jeg er overrasket over hvor mye info folk er villig til å dele der. Anonymous poster hash: d21e7...847 Det er vel ulike grunner til at folk er på facebook. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de som ikke ønsker å dele noe privat overhodet er der, da ser jeg ikke helt vitsen. Jeg forstår heller ikke at det at man har fått barn er så privat at det ikke kan nevnes (bilder er greit nok), for det er jo uansett ikke noe som kan holdes hemmelig. Men greit nok, det er sånn du vil ha det, og det har du gitt beskjed om. Da bør du kunne forvente at folk respekterer det, enten de er enige eller ikke. Derimot kan man ikke gå ut i fra at alle tenker slik. Anonymous poster hash: 15490...281
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #20 Skrevet 5. juni 2014 Jeg innbiller meg at det ikke er for å glede det nybakte foreldreparet at noen poster gratulasjoner på veggen før foreldrene får tid til å poste noe selv, men mer enn søken etter oppmerksomhet a la: "Se på meg, jeg får anledning til å spre den gode nyheten". Stenger selv veggen min før fødsel, men håper og tror mine nærmeste er oppegående nok til å skjønne dette selv. Når jeg ser slike postinger på fb, er det gjerne de som ikke er den skarpeste kniven i skuffen som poster slike gratulasjoner før foreldrene får anledning og da stemmer det jo at de kanskje har en skrue løs? I min omgangskrets (som er stor) ville ingen/et fåtall gjort dette, men via aktivitetsloggen på fb ser en jo hva andre kommenterer hos andre igjen og en får dermed et bilde av hvem som gjør slikt. Uforskammet. Om en er så opptatt av å gratulere først, så send da en pm/sms/mail til de nybakte foreldrene, hvorfor poste det for all verden= Anonymous poster hash: dbc5e...ec6 Uforskammet? Ja, kanskje hvis det er en "se på meg!"-melding. Har opplevd at folk har gjort det ved dødsfall, og det var selvsagt veldig uheldig. Men jg tror de fleste som gratulerer gjør det nettopp for å gratulere, for å vise at de er glade på foreldrenes vegne. Det kan man ikke kalle uforskammet. Anonymous poster hash: 15490...281
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #21 Skrevet 5. juni 2014 Derfor de som vet jeg er gravid har fått beskjed om at dette er info som IKKE skal på face. Ei heller bilder av gravide meg og gratulasjoner når lille kommer. Face er for offentlig og jeg er overrasket over hvor mye info folk er villig til å dele der. Anonymous poster hash: d21e7...847 Det er vel ulike grunner til at folk er på facebook. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de som ikke ønsker å dele noe privat overhodet er der, da ser jeg ikke helt vitsen. Jeg forstår heller ikke at det at man har fått barn er så privat at det ikke kan nevnes (bilder er greit nok), for det er jo uansett ikke noe som kan holdes hemmelig. Men greit nok, det er sånn du vil ha det, og det har du gitt beskjed om. Da bør du kunne forvente at folk respekterer det, enten de er enige eller ikke. Derimot kan man ikke gå ut i fra at alle tenker slik. Anonymous poster hash: 15490...281 Jeg deler en del på face jeg altså. Om MEG. Mannen vil helst ikke bli avbildet eller nevnt så mye på face, han hater face så det må jeg respektere. Barna er jeg enig med mannen at vi ikke deler bilder. Ikke snakk om å holde hemmelig men de er mange på face som ikke vet det. Uansett Facebook er et fint sted å holde kontakt med mennesker. Anonymous poster hash: d21e7...847
Narelle Skrevet 5. juni 2014 #22 Skrevet 5. juni 2014 Bruker ikke facebook til private hendelser, så jeg hadde blitt skikkelig forbannet om noen hadde postet på veggen min/min manns uten at vi hadde delt noe slikt selv først. For meg er facebook først og fremst et nettverksverktøy, selvom profilen selvsagt er lukket.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #23 Skrevet 5. juni 2014 #20: men da kan en vel sende en privat melding tilbake, siden en mest sannsynlig fikk vite det på en privat melding. Om du får en bryllupsinvitasjon i posten, svarer du da at du kommer via fb, ved å tagge brudeparet? Anonymous poster hash: dbc5e...ec6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #24 Skrevet 5. juni 2014 Jeg stengte ikke veggen og fikk ikke gratulasjoner før jeg hadde annonsert det selv:) Gratulerer heller ikke andre på fb før de har annonsert det:) Anonymous poster hash: 03c29...69b
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #25 Skrevet 5. juni 2014 #20: men da kan en vel sende en privat melding tilbake, siden en mest sannsynlig fikk vite det på en privat melding. Om du får en bryllupsinvitasjon i posten, svarer du da at du kommer via fb, ved å tagge brudeparet? Anonymous poster hash: dbc5e...ec6 Det kan man jo, men i min familie er det ikke vanlig å tenke slik. Tror ingen ville ha sett på gratulasjoner på facebook som uforskammet, mangel på folkeskikk og en skrue løs. Selv ville jeg ha blitt glad, å bli sint eller snurt ville ikke ha falt meg inn. Anonymous poster hash: 15490...281
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå