Gå til innhold

Trenger oppskrift på en saftig sjokoladekake :)

Anbefalte innlegg

Hjelp meg damer!!

Skal feire bursdag på søndag, og jeg har mistet den gode oppskriften min. Har prøvd et par andre, men de blir mer eller mindre tørre :(

Ønsker oppskrift på en saftig kake som er både barn og voksen vennlig.

Takk!!! :D

Anonymous poster hash: c6f1f...142

Fortsetter under...

Denne blir kjempesaftig og god, aldri mislykket.

http://dinmat.no/Enkel-og-saftig-sjokoladekake

Men glasuren i denne oppskriften er ikke så veldig god, så jeg ville brukt en annen glasur.

Anonymous poster hash: d98c2...974

Denne blir både saftig, luftig og høy;

3 egg

3,5 dl sukker

Til eggedosis

2,5 dl melk

225g smeltet melange

Blandes

5 dl mel

3 strøkne ts bakepulver

3 toppede ts vaniljesukker

3-6 ts kakaopulver (etter hvor lys/mørk du vil ha den. Oppskriften sier egentlig 3 ss)

Anonymous poster hash: 8326d...9af

Denne blir både saftig, luftig og høy;

3 egg

3,5 dl sukker

Til eggedosis

2,5 dl melk

225g smeltet melange

Blandes

5 dl mel

3 strøkne ts bakepulver

3 toppede ts vaniljesukker

3-6 ts kakaopulver (etter hvor lys/mørk du vil ha den. Oppskriften sier egentlig 3 ss)

Anonymous poster hash: 8326d...9af

Er dette til langpanne eller rund form?

Anonymous poster hash: 7c0a9...b29

Annonse

Denne er genial! Overgår alle jeg har prøvd. Hemmeligheten er den lave temperaturen og lange steketiden. Jeg dropper nøttene. Jeg tar den ut etter 50 minutter i min ovn. Barna vil mye heller ha denne enn vanlig kake med glasur.

Brownies fra City Bakery, New York

Ingredienser

250 g smør
250 g mørk sjokolade (70% kakaoinnhold)
5 dl sukker
5 store egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss kakao
100 g pecannøtter (kan sløyfes)

Fremgangsmåte

Smelt smøret i en kjele. Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt sjokolade. La sjokoladen smelte i det varme smøret. Rør blandingen jevn.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Hell i sjokoladesmøret og vend om forsiktig. Sikt mel, bakepulver og kakao og bland i forsiktig. Rør minst mulig for å få alt godt blandet. Vend i hakkede pecannøtter til slutt hvis du vil.

Ha deigen i en liten, bakepapirkledd langpanne (ca 20x30 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 150°C i 55-60 min (se tips). Ta kaken ut av ovnen og la den bli værende i langpannen mens den avkjøles. Sett så langpannen i kjøleskapet i et par timer (eller helst over natten, se tips).

Løft kaken ut av langpannen ved å ta tak i bakepapiret. Del kaken opp i passe store firkanter. Løft kakestykkene fra bakepapiret med en stekespade.

Denne kaken skal stekes lenge på nokså lav varme. Ta kaken ut av ovnen etter 1 time, selv om du synes at den ikke ser helt gjennomstekt ut. Det er mye smør og sjokolade i kakedeigen, og dette vil stivne til når kaken blir skikkelig kald. Derfor skal kaken stå i kjøleskapet lenge før du tar den ut av formen. Kaken vil da ha blitt fastere i konsistensen, men fortsatt ha den riktige, bløte kjernen i midten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...