Gå til innhold

Leidenmutasjon - gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kondolerer til deg over.

Selv mistet jeg etter at det utviklet seg blodpropp i morkaka under en lengre flyreise. Det viste seg at jeg har den mest alvolige mutasjonen, noe jeg selvsagt ikke ante noe om tidligere.

Det er ingen som nevner det når det er snakk om hvor trygt det er å fly som gravid, og det burde man kanskje ta med i betraktingen som en faktor når det er så mange som mellom 3-8 prosent som har dette (shttp://ghr.nlm.nih.gov/condition/factor-v-leiden-thrombophilia)

Det er nok ikke mange som vet det før det går galt.

Anonymous poster hash: 5a9bf...36e

Hei anonym .....36e.

Så synd å høre at du mistet :(

Kan jeg spør om et par ting?

Hvor langt var du på vei da du mistet?

Vet du verdien din på prøven?

Jeg er helt i grenseland. Som jeg har forstått det, så er nedre grense 2,0, og jeg har en verdi på 1,9. Dvs heteozygot.

Gyn har sagt at jeg ikke skal tenke på dette, og at jeg ved et evnt svangerskap nok kommer til å gå på blodfortynnende både i begynnelsen og slutten.

Men så er det dette med fly da.

Er det ikke anbefalt å fly i det hele tatt dersom man er gravid og har leiden mutasjon?

Vet du, eller noen andre?

Anonymous poster hash: 0baa3...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 19 uker. Så det er ikke noe som kan skje langt ut i graviditeten?

Hjelp! Ble veldig redd når jeg leste dette som sagt tar jeg ingenting for det. Bør jeg det? Selvom jeg har den "milde" versjonen? Jeg vil ikke at babyen skal dø i magenAnonymous poster hash: ef7bf...cb3

Hvor langt på vei er du da? Jeg hadde alle mine spontanaborter i uke 6-10, altså rundt den tiden fosteret begynner å få næring fra morkaken. Altså høyst sanns for lite blodtilstrømming til morkaken. Anonymous poster hash: 6e5ed...72a

Anonymous poster hash: ef7bf...cb3
Jo, senaborter er typisk.

Anonymous poster hash: 2ed8b...01b

Skrevet

Jeg har hatt spontanab i uke 10 + at min lille baby døde i magen min da jeg var i uke 29.......... Ble påvist blodpropp i navlestrengen i etterkant :( ........ Så stå på for å få blodfortynnende!

Hei, jeg har protein s mangel. Har hatt en MA og en SA i 1. Tri. Ett svangerskap med friskt barn, da gikk jeg på albyl-e og fragmin. Gravid nå, uke 29, men går kun på albyl-e denne gangen da sykehuset har endret sine retningslinjer for når man trenger fragmin og ikke. Har vært ganske nervøs for at jeg ikke har gått på fragmin denne gangen.. Kan jeg spørre deg: gikk du på noe blodfortynnende i det hele tatt ta du mistet i uke 29? Hva er det du har slags "mangel" eller som er årsak til at du lettere utvikler blodpropper i morkake/navlestreng?

Så fælt å miste i uke 29, kondolerer så mye.

Anonymous poster hash: 37eff...ecd

Skrevet

Jeg hadde flyforbud i første trimester, de fire siste månedeme av svangerskapet OG tre måneder etter fødsel.

Heterozygot Leiden.

Dette er imidlertid ikke normal praksis, men basert på sykdomshistorien.

Jeg har hatt flere SA, blodpropper før, under og etter graviditet. Kontroller minst hver fjortende dag i svangerskapene.

Anonymous poster hash: 36ee6...e0b

Skrevet

Jeg hadde flyforbud i første trimester, de fire siste månedeme av svangerskapet OG tre måneder etter fødsel.

Heterozygot Leiden.

Dette er imidlertid ikke normal praksis, men basert på sykdomshistorien.

Jeg har hatt flere SA, blodpropper før, under og etter graviditet. Kontroller minst hver fjortende dag i svangerskapene.

Anonymous poster hash: 36ee6...e0b

Takk for svar :)

Jeg har også en lang prøvehistorie bak meg, men aldri merket noe til leiden.

Nå holder vi på med prøverør, og om vi skulle være så heldig å lykkes, hadde det vært greit å vite om en ferie er ila året er det samme som å tro på nissen? ;)

Jeg får spør legen.

Anonymous poster hash: 0baa3...e40

Skrevet

Jeg har hatt spontanab i uke 10 + at min lille baby døde i magen min da jeg var i uke 29.......... Ble påvist blodpropp i navlestrengen i etterkant :( ........ Så stå på for å få blodfortynnende!

Hei, jeg har protein s mangel. Har hatt en MA og en SA i 1. Tri. Ett svangerskap med friskt barn, da gikk jeg på albyl-e og fragmin. Gravid nå, uke 29, men går kun på albyl-e denne gangen da sykehuset har endret sine retningslinjer for når man trenger fragmin og ikke. Har vært ganske nervøs for at jeg ikke har gått på fragmin denne gangen.. Kan jeg spørre deg: gikk du på noe blodfortynnende i det hele tatt ta du mistet i uke 29? Hva er det du har slags "mangel" eller som er årsak til at du lettere utvikler blodpropper i morkake/navlestreng?

Hei! Jeg har to friske barn født før og etter min abort i uke 10. Gikk ikke da på bl.fortynnende.

Da jeg mistet i uke 29........ Ble tatt opp til lege ved UL (uke 19/20) om hvorfor jeg ikke gikk bl.fotynnende........ men ikke tatt noe avgjørende der og da. Heller ikke senere på kontr.... Så NEI, gikk ikke på noe! Da gikk det mye på at jeg hadde gjennomført to sv.skap uten problemer..... Det tøffeste jeg har vært igjennom....

Ved mitt siste sv.skap fikk jeg Klexane sprøyter gjennom hele sv.skapet (etter at jeg oppsøkte lege til kontroll). Personlig ventet jeg til uke 12.

Skrevet

Siste fødsel er forresten 3 år siden... Retningslinjer meg her og der.... ta det opp med din lege...... Et du usikker, er det heller ikke bra for baby i magen ♡ ♡ Lykke til - ha troa og gled deg til om ca 10 uker !♡

Skrevet

Jeg har dobbelt gen, altsaa homozygote-varianten, men har ikke hatt blodpropp tidligere. Det ble oppdaget etter flere SA og MA, bl.a. etter en flyreise hvor det i etterkant ble paavist blodpropp i morkaka.

Jeg bor i USA, og har faatt topp oppfoelging under svangerskapene. Blodfortynnende ble tatt i bruk i tillegg til 81 mg aspirin og ekstra folat, noe jeg maa ta resten av livet.

En ting jeg synes er trist er at dette er saapass vanligvis som det er, men likevel faar gravide beskjed om at flyreiser ikke er noe problem. Man har opptil ti ganger stoerre sjanse for blodpropp i lufta, og om man ikke vet at man lider av Leiden saa er det selvsagt stor sjanse for at man kan miste som en foelge av det.

Lykke til, alle sammen. Jeg haaper alle sammen faar de barna dere oensker dere!

Anonymous poster hash: 5d5af...0b8

Skrevet

Jeg har Leiden og lupus. Føldte en frisk og sterk gutt til termin. Hatt blodpropp en gang. Går ikke på medisiner.

Anonymous poster hash: 601cc...084

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...