Gå til innhold

Leidenmutasjon - gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har protein C mangel i blodet og får lettere blodpropp (leidenmutasjon) Kan ikke gå på p piller blant annet

Jeg får av samme grunn bare premature barn

Burde jeg gå på blodfortynnende?? Planlegger å bli gravid igjen

Anonymous poster hash: 565d0...651

Skrevet

Jeg fikk blodfortynnende sprøyter gjennom svangerskapet! Jeg har Leiden Mut.

Skrevet

Jeg har Heterozygot Leiden og tok blodfortynnende sprøyter gjennom hele svangerskapet og 6 uker etter fødsel.

Anonymous poster hash: 6e5ed...72a

Skrevet

Jeg har den "milde" utgaven og var hos jordmor på sykehuset i går. Hun synes det var rart at jeg ikke ble fulgt opp av lege,men jeg gjør ingenting. Gjorde ikke det i forrige svangerskap heller. Dersom du har den andre må du få blodforynnende sprøyter.

Anonymous poster hash: ef7bf...cb3

Skrevet

Tusen takk for svar

Jeg er usikker på hvem av de jeg har

Men ble fulgt godt opp i begge svangerskapene

Men lurer litt på hvorfor, fordi jeg får premature uansett (??)

Hi

Skrevet

Hmm,så rart!😳 visste ikke at det hadde en sammenheng en gang jeg.

Skrevet

Jeg har også Leidenmutasjon (heterozygot).

Under hele svangerskapet og tre måneder etter tok jeg Fragmin i tillegg til de blodfortynnende medisinene jeg tar daglig.

Anonymous poster hash: 36ee6...e0b

Skrevet

Du SKAL gå på blodfortynnende under svangerskapet. Fragminsprøyter.

Har du hatt blodpropp, skal du antakeligvis ta de før, under og etter svangerskapet (au...)

Du har den heterozygote versjonen, hadde du uatt den homozygote versjonen, hadde du vært full av blodpropper allerede som ung, og da hadde du visst at du hadde den typen.

Pemature barn kan jeg ikke skjønne har en direkte sammenheng med Leiden mutasjon?

Jeg fødte en fullbåren unge, dagen etter termin, uten blodfortynnende. Har Leiden mutasjon, men visste ikke om det før jeg fikk lungeemboli og 4 tromboser etter fødselen.

Har dog hatt endel SA.

Anonymous poster hash: 2ed8b...01b

Skrevet

Jeg har heterozygot leiden og aldri hatt noen problemer. Gikk kun på trandate pga blodtrykket i svangerskapene, da legen (som er spesialist på blodpropp i svangerskap) mente det var unødvendig med fragmin så lenge verken jeg eller noen i min familie hadde hatt blodpropp før fylte 50 år, pluss at den heterozygote ikke er så skummel. Nå var jeg godt trent og ikke noen andre risikofaktorer annet enn graviditet.

Gikk på fragmin i noen uker etter keisersnittet.

Anonymous poster hash: 71473...769

Skrevet

Jeg har heterozygot leiden og aldri hatt noen problemer. Gikk kun på trandate pga blodtrykket i svangerskapene, da legen (som er spesialist på blodpropp i svangerskap) mente det var unødvendig med fragmin så lenge verken jeg eller noen i min familie hadde hatt blodpropp før fylte 50 år, pluss at den heterozygote ikke er så skummel. Nå var jeg godt trent og ikke noen andre risikofaktorer annet enn graviditet.

Det sa min lege også, men etter å ha gjennomgått ikke mindre enn seks spontanaborter krevde jeg å få blodfortynnende medisiner, og vips så overlevde spiren gitt.

Skrevet

Har du hatt blodpropp, skal du antakeligvis ta de før, under og etter svangerskapet (au...)

Du har den heterozygote versjonen, hadde du uatt den homozygote versjonen, hadde du vært full av blodpropper allerede som ung, og da hadde du visst at du hadde den typen.

Pemature barn kan jeg ikke skjønne har en direkte sammenheng med Leiden mutasjon?

Jeg fødte en fullbåren unge, dagen etter termin, uten blodfortynnende. Har Leiden mutasjon, men visste ikke om det før jeg fikk lungeemboli og 4 tromboser etter fødselen.

Har dog hatt endel SA.

Prematur fødsel kan komme av disse blodproppene som kan oppstå i morkaken, eller i vener hos mor eller foster.

Anonymous poster hash: 90f8e...811

Skrevet

Det sa min lege også, men etter å ha gjennomgått ikke mindre enn seks spontanaborter krevde jeg å få blodfortynnende medisiner, og vips så overlevde spiren gitt.

Oi.. Jeg har aldri mistet, men så bra du stod på ditt, er visst ikke alltid legen vet best. Men vi (ihvertfall de av oss som ikke kan noe om det) tar det jo for gitt at de vet hva de snakker om.

Skrevet

Hei! 

Både mamma og søster har leiden. Begge har født sunne, friske barn til termin. Men du får ekstra oppfølging og må ta blodfortynnende sprøyter under svangerskap. 

Lykke til! 

Skrevet

Oi.. Jeg har aldri mistet, men så bra du stod på ditt, er visst ikke alltid legen vet best. Men vi (ihvertfall de av oss som ikke kan noe om det) tar det jo for gitt at de vet hva de snakker om.

Ja, noen ganger lønner det seg å kreve litt. Bare synd jeg ikke gjorde det før.

Skrevet

Har dog hatt endel SA.Anonymous poster hash: 2ed8b...01b

Prematur fødsel kan komme av disse blodproppene som kan oppstå i morkaken, eller i vener hos mor eller foster.Anonymous poster hash: 90f8e...811

Ja, men da har nok Hi større sjanse for at det skjer enn andre, vi har jo forskjellige kropper tross samme diagnose, og jeg har aldri hatt senabort/premature fødsler. Sikkert fordi vi er forskjellige.

Men jeg hadde ikke tatt risikoen ved å ikke gå på blodfortynnende under en ny graviditet - i verste fall kan det jo bli morkakesvikt og fosterdød :(

Skrevet

Hei! 

Både mamma og søster har leiden. Begge har født sunne, friske barn til termin. Men du får ekstra oppfølging og må ta blodfortynnende sprøyter under svangerskap. 

Lykke til!

Jeg kan også opplyse om at jeg nylig var i kontakt med Pfizer (de som lager Fragmin), og de forsket ikke på og kjente ikke til noen som forsket på å finne et alternativ til Fragminsprøyter - dessverre.

Såjeg (oss) som har sprøytefobi kan muligens aldri få flere barn. Kjipt!

Skrevet

Hjelp! Ble veldig redd når jeg leste dette😱 som sagt tar jeg ingenting for det. Bør jeg det? Selvom jeg har den "milde" versjonen? Jeg vil ikke at babyen skal dø i magen😩

Skrevet

Skummelt ja

Aner ikke hva jeg skal gjøre :(

Virker ikke som legene vet nok :(

Hi

Skrevet

Hei!

Lykke til!

Jeg kan også opplyse om at jeg nylig var i kontakt med Pfizer (de som lager Fragmin), og de forsket ikke på og kjente ikke til noen som forsket på å finne et alternativ til Fragminsprøyter - dessverre.

Såjeg (oss) som har sprøytefobi kan muligens aldri få flere barn. Kjipt!

Jeg brukte klexane, ikke fragmin, men det er jo ikke et slikt alternativ du er ute etter, for det er jo sprøyter det også. ☺️

Skrevet

Hjelp! Ble veldig redd når jeg leste dette😱 som sagt tar jeg ingenting for det. Bør jeg det? Selvom jeg har den "milde" versjonen? Jeg vil ikke at babyen skal dø i magen😩

Hvor langt på vei er du da? Jeg hadde alle mine spontanaborter i uke 6-10, altså rundt den tiden fosteret begynner å få næring fra morkaken. Altså høyst sanns for lite blodtilstrømming til morkaken.

Skrevet

Hvis du har protein C mangel er det ikke rutine med blodfortynnende i svangerskapet. Har du hatt blodpropper eller noen i familien hatt blodpropp før 50 år? I så tilfelle ville jeg bedt fastlegen sende et brev til sykehuset og spurt.

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/375679

Anonymous poster hash: c9206...013
Skrevet

Jeg er 19 uker. Så det er ikke noe som kan skje langt ut i graviditeten?

Hvor langt på vei er du da? Jeg hadde alle mine spontanaborter i uke 6-10, altså rundt den tiden fosteret begynner å få næring fra morkaken. Altså høyst sanns for lite blodtilstrømming til morkaken.

Skrevet

Jeg er 19 uker. Så det er ikke noe som kan skje langt ut i graviditeten?

Kanskje mindre sannsynlig tenker jeg, i alle fall hvis magen og fosteret utvikler seg normalt. Det er jo ingen automatikk i at man får problemer hvis man har Leiden.

Skrevet

Jeg har hatt spontanab i uke 10 + at min lille baby døde i magen min da jeg var i uke 29.......... Ble påvist blodpropp i navlestrengen i etterkant :( ........ Så stå på for å få blodfortynnende!

Skrevet

Kondolerer til deg over. 

Selv mistet jeg etter at det utviklet seg blodpropp i morkaka under en lengre flyreise. Det viste seg at jeg har den mest alvolige mutasjonen, noe jeg selvsagt ikke ante noe om tidligere.

Det er ingen som nevner det når det er snakk om hvor trygt det er å fly som gravid, og det burde man kanskje ta med i betraktingen som en faktor når det er så mange som mellom 3-8 prosent som har dette (shttp://ghr.nlm.nih.gov/condition/factor-v-leiden-thrombophilia) 

Det er nok ikke mange som vet det før det går galt.

Anonymous poster hash: 5a9bf...36e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...