Gå til innhold

Hva er forskjellen på veps, bie og humle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Biene lager honning.

Lager veps også honning? Er det noe annet de gjør? Bortsett fra å stikke..

Jeg prøver å forklare min redde datter hvorfor vi trenger veps, bier og humler og jeg sliter. :fnise:

Anonymous poster hash: e0831...b49

Fortsetter under...

Skrevet

Get a life

Anonymous poster hash: 20bba...d82
Skrevet

Veps ser annerledes ut enn bier, de har gulstripete bakkropp og veldig tynn "midje". Veps kan stikke flere ganger, det kan ikke bier. Bier dør etter å ha stukket, fordi brodden blir sittende fast og giftkjertelen og diverse innvoller blir revet ut. Bier lever av pollen og nektar fra blomster, veps er rovdyr i tillegg. Bier lager store mengder honning. (humler lager også honning.) Veps forer avkommet med "kjøttmat". Veps lager bol av papir, som de framstiller ved å gnage fibre av dødt treverk og blande det med spytt. Bier bygger opp bolet sitt av voks, i sekskantete celler som larvene bor i.

Anonymous poster hash: be613...a0a
Skrevet

Google it ! Slik som anonym over her har gjort ;)

Anonymous poster hash: 4cc1c...621

Skrevet

Som over her- masse fin informasjon.
Humle-> den store feite med hvit "rumpe", men helt harmløs.
Veps-> mensen dyr som søren, hissige og trassige heeele tida, veldig klar og fin gulfarge med sorte striper.
Bie-> Den litt mer hårete og mindre enn veps, og mer brun-aktig, og alltid på jakt etter blomster å slurke i seg nektar og frakte videre pollen. En ser tydelig når de frakter med seg pollen, når det henger i bakbena på den :3

Anonymous poster hash: c2bba...c69
Skrevet

Google it ! Slik som anonym over her har gjort ;)

Anonymous poster hash: 4cc1c...621

Ja, det gjorde jeg. Fant et godt svar og kopierte. Hadde en unge som ropte på meg, så tok meg ikke tid til å skrive at jeg fant det på nettet. Var det en stor seier for deg å oppdage det?

Annonse

Skrevet

Veps-> mensen dyr som søren, hissige og trassige heeele tida, veldig klar og fin gulfarge med sorte striper.

Bie-> Den litt mer hårete og mindre enn veps, og mer brun-aktig, og alltid på jakt etter blomster å slurke i seg nektar og frakte videre pollen. En ser tydelig når de frakter med seg pollen, når det henger i bakbena på den :3

Der sa du det. Jeg trodde også at humlene er harmløse, helt til datteren min så en annen jente bli stukket.

Skrevet

Jeg blir helt flau, dere måtte virkelig GOOGLE svaret? ALLE vet da for svarte hvordan humler, bier og veps ser ut. Hjelpes, jeg hadde dødd av skam om jeg ikke hadde visst noe så banalt. 

Anonymous poster hash: a97a1...732
Skrevet

Jeg blir helt flau, dere måtte virkelig GOOGLE svaret? ALLE vet da for svarte hvordan humler, bier og veps ser ut. Hjelpes, jeg hadde dødd av skam om jeg ikke hadde visst noe så banalt. 

Stakkars deg.

Skrevet

Der sa du det. Jeg trodde også at humlene er harmløse, helt til datteren min så en annen jente bli stukket.

Humler har vanligvis brodden trukket inn, derfor tror mange at den ikke kan stikke.

Skrevet

Jeg skrev kanskje litt dårlig. Jeg lurte på hvilken plass veps, bier og humler har i økosystemet. 

Bier lager honning, humler er viktig for pollinering, men hva med veps?

Skrevet

Biene lager honning.

Lager veps også honning? Er det noe annet de gjør? Bortsett fra å stikke..

Jeg prøver å forklare min redde datter hvorfor vi trenger veps, bier og humler og jeg sliter. :fnise:

Vi treng desse insekta fordi dei pollinerar blomar.  Utan biene vil verda svelte.

Skrevet

Jeg skrev kanskje litt dårlig. Jeg lurte på hvilken plass veps, bier og humler har i økosystemet. 

Bier lager honning, humler er viktig for pollinering, men hva med veps?

Bienes oppgave her i livet er ikke å lage honning. Det lager de for å fore avkommet sitt med. Både veps, bier og humler er viktige for å spre pollen. Veps holder også bestanden av skadeinnsekter nede.

Annonse

Skrevet

Må legge til at biene har en superviktig oppgave, altså å spre pollen fra blomst til blomst.

Nå er det faktisk litt krise i bie-verden, bestanden synker drastisk, noe som faktisk vil påvirke oss enormt.

Verden er helt avhengig av biene, store deler av naturen stopper faktisk helt opp uten, så du kan jo informere datteren din om at biene er våre gode venner som vi må gjøre hva vi kan for å passe på.

Skrevet

"Norsk veps er rovdyr og lever av andre mindre dyr, ofte larver til insekt som lever i vegetasjonen. Dersom byttet har bein eller vinger, fjernes disse med de kraftige kjevene. Larvene blir matet med en blanding av byttedyr, nektar og spytt." Wikipedia

Skrevet

Må legge til at biene har en superviktig oppgave, altså å spre pollen fra blomst til blomst.

Nå er det faktisk litt krise i bie-verden, bestanden synker drastisk, noe som faktisk vil påvirke oss enormt.

Verden er helt avhengig av biene, store deler av naturen stopper faktisk helt opp uten, så du kan jo informere datteren din om at biene er våre gode venner som vi må gjøre hva vi kan for å passe på.

Takk, dette var akkurat det jeg var ute etter. 

Skrevet

Fra Wikipedia :

Humler er en gruppe av årevinger, de tilhører biene, og er plassert i familien Apidae, sammen med blant annet honningbier. Humler kjennetegnes på sin noe tykke og brede, vanligvis tett behårete kropp, vingene virker små i forhold til kroppen. Bare dronninger og arbeidere hos humler har stikkebrodd. Flere av artene er såkalte «gjøkhumler» og lever som snyltere i bolet til de sosiale humlene.

Skrevet

Jeg googla det ikke, svaret kom rett fra huet det vettø:P

Skrevet

Humler har vanligvis brodden trukket inn, derfor tror mange at den ikke kan stikke.

Aaah da fikk vi svar på det også :D Kom på at søstera mi også ble stukket av en humle i foten. Men de jeg har holdt selv har aldri stukket meg, men er nok når de kun føler seg trua. Noen sier også at humla "brenner". En blir brent av humler, men det er et gammelt ordtrykk. Jeg legger ikke vekt på det.

Skrevet

Trodde ikke at humlene kunne stikke, bare bite :P Jaja, greit å lære noe nytt. 

Anonymous poster hash: 1fcae...d38
Skrevet

I tillegg til pollinering er bier og veps viktig føde for insektetere i økosystemet, for eksempel bietere (fine fugler) og vepsevåk ;)

Humler og bier stikker helst ikke, og blir derfor ansett som "snillere" enn vepsen. Det kommer nok av at biene ofrer livet for et stikk, mens vepsen kan stikke mange ganger. Jeg har blitt stukket av humler et par ganger, de stikker stort sett bare når de kommer i klem eller blir tråkket på. Ganske vondt i øyeblikket, men går fort over.

Fint du lærer datteren din å ta vare på biene og humlene. Særlig de store humlene som tilsynelatende har "flydd seg bort" tidlig om våren, det er dronninger som ser etter et fint sted å lage bol!

Skrevet

Aaah da fikk vi svar på det også :D Kom på at søstera mi også ble stukket av en humle i foten. Men de jeg har holdt selv har aldri stukket meg, men er nok når de kun føler seg trua. Noen sier også at humla "brenner". En blir brent av humler, men det er et gammelt ordtrykk. Jeg legger ikke vekt på det.

Det sies at humla "brenner" fordi stikket kjennes brennende (vondeste stikket av de tre innsektene), og sikkert fordi mange ikke er klar over at den har brodd. Humla kan forresten stikke flere ganger, i motsetning til bie.

Skrevet

I tillegg til pollinering er bier og veps viktig føde for insektetere i økosystemet, for eksempel bietere (fine fugler) og vepsevåk ;)

Humler og bier stikker helst ikke, og blir derfor ansett som "snillere" enn vepsen. Det kommer nok av at biene ofrer livet for et stikk, mens vepsen kan stikke mange ganger. Jeg har blitt stukket av humler et par ganger, de stikker stort sett bare når de kommer i klem eller blir tråkket på. Ganske vondt i øyeblikket, men går fort over.

Fint du lærer datteren din å ta vare på biene og humlene. Særlig de store humlene som tilsynelatende har "flydd seg bort" tidlig om våren, det er dronninger som ser etter et fint sted å lage bol!

Takk takk. Alt for at hun ikke skal være redd. 

Skrevet

Trodde ikke at humlene kunne stikke, bare bite :P Jaja, greit å lære noe nytt.

Anonymous poster hash: 1fcae...d38

Ser for meg en humle med tenner ;)

Anonymous poster hash: 52636...0d2

Skrevet

Trur at jeg faktisk aldri har sett en bie på ordentlig, har bare sett veps og humler.

Anonymous poster hash: 52636...0d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...