Gå til innhold

Er smarttelefon et must?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har knust skjermen på min gamle telefon og trenger å kjøpe en ny. Mannen min antyder at jeg ikke bør bruke så mye penger på det (les: flere tusen kroner), og jeg kom litt i tenk over hva jeg bruker telefonen min til nå. Har nå en enkel og ikke helt ny smarttelefon.

- Ringer. Det sier seg selv

- Tekstmeldinger. Ditto

- Tar bilder. OK, så jeg trenger en telefon med kamera

- Leser e-post. Men ikke så veldig ofte, det kan jeg like gjerne gjøre på PC eller nettbrett når jeg er hjemme.

- Søker opp ting på nett. Sjelden. Kan jeg like gjerne gjøre på PC eller nettbrett når jeg er hjemme.

- Spiller. Unødvendig tidstyv

Jeg har jo tilgang til nett via PC og/eller nettbrett når jeg er hjemme og på jobben. Så trenger jeg egentlig smarttelefon? Gjør du? Hva gjør eventuelt at du ikke kunne greid deg uten smarttelefon?

Anonymous poster hash: f8931...622
Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe en billig smarttelefon?

Anonymous poster hash: 4c085...bd0
Skrevet

Koster vel fortsatt en del?

Skrevet

Du kan få en helt grei smarttelefon for 1000-1500kr. Det er i alle fall ikke flere tusen.

Jeg for min del hadde aldri kjøpt noe annet nå, men jeg bruker den masse til praktiske ting. Det er ikke livsnødvendig, men det er noe jeg prioriterer :)

Skrevet

Hva slags praktiske ting?

Skrevet

Jeg bruker min til Internett, facebook, twitter, mail, tv, spill, trenings apper, musikk, Mye infor apper som felleskatalogen, pollenvarsel osv. Hadde aldri kjøpt vanlig telefon igjen. Men er ikke de fleste mobiltelefoner smarttelefoner nå da?

Anonymous poster hash: 4c085...bd0
Skrevet

Jo, de fleste er nok det, men ikke alle. Det finnes nok smarttelefoner som ikke er så dyre, men utgifter til abonnement med datatrafikk kommer jo i tillegg.

Skrevet

Jeg bruker min til nettbank, værmelding, høre musikk, telefonkatalog, Facebook, kamera, surfer på dinbaby, avbestille bøker hos bokklubben, sjekke vaktlisten for når jeg skal på jobb+++

Jeg har blitt avhengig.

Man må jo ikke ha en smarttelefon, men det er veldig praktisk.

Anonymous poster hash: 383cf...ae6

Skrevet

Jeg bruker min til nettbank, værmelding, høre musikk, telefonkatalog, Facebook, kamera, surfer på dinbaby, avbestille bøker hos bokklubben, sjekke vaktlisten for når jeg skal på jobb+++

Jeg har blitt avhengig.

Man må jo ikke ha en smarttelefon, men det er veldig praktisk.

Anonymous poster hash: 383cf...ae6

Skrevet

Jeg kan ikke klare meg uten smarttelefon. Minimum er at det er nettleser på. Utgifter til datatrafikk kommer IKKE i tillegg, det er inkludert litt i de fleste abonnement.

Skrevet

Jeg kunne ikke klart meg uten min note 3, for den er min 7 sans.

Anonymous poster hash: c866a...f0c
Skrevet

Jeg har ikke smarttelefon, og det fungerer helt fint for meg. Jeg bruker telefonen til å ringe (sjeldent) og sende sms (litt oftere), og ta bilder (meget sjeldent, men den har et bra kamera). Jeg bruker vanlig kamera, nettbrett og datamaskin hjemme for alt annet.

Hovedgrunnen til at jeg *ikke* skal ha smarttelefon er at jeg bruker min såpass lite at jeg får regning bare hver 2-3 måneder (Chess, de sender ikke ut regning med mindre man har brukt mer enn 100 kr - og jeg pleier å bruke 30-40 kr per måned). Om jeg skulle hatt smarttelefon, så ville mine utgifter økt betydelig, og det ønsker jeg ikke.

Jeg skjønner det er ikke mange som ville synes det var greit å ikke ha tilgang til internet og sosialmedia hele tiden, men det gjør meg ingenting. Og jeg vil bli veldig trist den dagen min telefon ikke orker mer, for jeg liker den svært godt, og de finnes ikke lenger.

Skrevet

Jeg bruker min til å lese aviser, 2 lokalaviser, VG, Dagbladet og NRK.  

Spiller litt. notat/kalender er kjekt.

Kjekt å få flotte skarpe bilder av andre pga stor og skarp skjerm, husker hvor ræva de var på "oldtidens" tlf.

Instagram, snapchat, mailer(kan ha alle på en gang).

Fotoapper. Treningsapp. Google maps. Meter-over-havet-app, Shasam(sjekker hvilken sang som går på radioen når man hører en fin en)

Bankapp, Pinterest, musikk, 113(i tillfelle jeg går meg bort :P ) app for trimturer i fylket, 

Infoapper som vær, pollen, vannstand.

Man trenger det vel ikke, men livet hadde ikke vært det samme uten ;)

Anonymous poster hash: 3f0dd...458
Skrevet

Hva slags praktiske ting?

Jeg bruker nettbanken, gule sider og gps, adresser og telefonnr.

Jeg bestilte billett hjem med colorline i fjor når vi var på ferie.

Jeg sjekker ferjetider, åpningstider eller adresse til butikker.

Skrevet

Jeg har tastetelefon, jeg ;)

Bruker mobilen til å ringe, sende sms, en veldig sjelden gang mms, tar bilder innimellom (ganske godt kamera). Har nettilgang, men bruker den ikke på mobilen.

Jeg synes det er deilig å ikke ha alt tilgjengelig hele tiden, da får hodet pauser innimellom. Jeg synes det er deilig å ikke spille spill som tar masse tid, og jeg synes det er deilig å ikke være så opphengt i alle disse app'ene som mine venninner "ikke greier seg uten" og må sjekke hele tiden. Jeg ser at flere av mine venninner begynner å stille spørsmålstegn ved eget tidsforbruk på mobilen, og det at de hele tiden er "på", aldri har helt fri fra sosiale medier.

Jeg er tilgjengelig når jeg må det, ellers er jeg veldig bevisst hvordan jeg bruker mobilen.

Skal jeg på nettet så er jeg det på pc'en hjemme. Fungerer ypperlig :)

Hvis min ryker så tviler jeg på at jeg skaffer meg smarttelefon.

Anonymous poster hash: 7e3bb...215
Skrevet

Om du trenger det eller ikke er nå en ting, men at du ikke skal ha det fordi mannen din mener det er unødvendig er noe helt annet. 

Anonymous poster hash: f267e...2a3
Skrevet

Nei, ikke noe must. Jeg ville gjerne hatt en "gammeldags" telefon om jeg kunne, gjerne en klapptelefon. Så om du ikke trenger en smarttelefon mtp jobb og jobbmail etc, så ser jeg kun fordeler med en enkel vanlig en. Dessuten er de lettere å skrive meldinger med i mørket :-)

Skrevet

Bruker smarttlf til å sjekke buss/togtider, betale t-bane/tog/p-billett, nettbank, treningsapp, kostholdsapp, været, facebook, blogg, spill, sjekke dib (!), automatisk handleliste med budsjett, kartsøk, gps etc. Jeg hadde klart meg helt fint uten smartphone, men livet er litt enklere med :)

Anonymous poster hash: 0bc36...559

Skrevet

Jeg har flere apper jeg må ha i jobbsammenheng. Også bruker jeg facebook, instagram, runkeeper, myfitnesspal og fitbit. Helt avhengig av de appene, og må ha en ny (og dyr) telefon til dette ;)

Anonymous poster hash: cdc6c...aac
Skrevet

Er det ikke sånn at de få tastetelefonene som er igjen på markedet er dyrere enn de rimelige smartelefonen?

Guttene mine på 10 og 12 år har begge smartelefon, den ene Samsung young, koste 998,- uten abonnement på telekiosken.

Den andre Xperia et eller annet fra Sony, kostet 699,- uten abonnement i nettbutikken til telenor.

Begge telefonene fungerer utmerket til å ringe, ta bilder, sende meldinger, høre musikk, spille og det de måtte ønske.

Tror både Expert og Claes Ohlson også selger rimelige smartelefoner uten abonnement.

Anonymous poster hash: 65865...b11
Skrevet

Jeg har nærmest sluttet å bruke pc og nettbrett ettersom jeg får gjort alt jeg tidligere brukte pcn til på mobilen. I tillegg kommer en del apper som jeg har gjort meg avhengig av, bl.a en gravidapp, uten den hadde jeg ikke hatt det minste anelse om hvor langt jeg er på vei :)

Da jeg kjøpte meg ny iPhone i fjor, ble det ikke noe stor utgift, hadde fått gavekort av leverandør for lang og tro tjeneste, som dekket den utgiften. Har nedbetaling gjennom abonnementet itillegg, uten at det økte telefonutgiftene. Har alltid betalt ca 500kr, og det gjør jeg nå også :) så jeg vil anbefale deg å undersøke om det kan være lønnsomt å skifte abonnement i samme slengen, da jeg har litt inntrykk av at ikke-smarte telefoner fort kan bli like dyre.

Skrevet

Jeg er avhengig av enten smarttelefon eller nettbrett på jobb. Jobber mest på kontor der jeg bruker PC og Mac, men har ofte oppdrag utenfor kontoret, og da er internett et strålende hjelpemiddel. 
I jobbsammenheng bruker jeg den til
- Lydopptak
- Ringe/SMS 
- Hente informasjon om mennesker i form av telefonnummer eller e-post. 
- Finne frem til adresser
- Sjekke jobbmail, flere ganger for dagen. 
- Kalender

Bruker mobilen til det samme utenom jobben også, i tillegg til Facebook, Snapchat, Skype osv. Bruker det som regel på nettbrett eller PC, men greit å få enkelte ting gjort "på farten", også. KUNNE klart meg uten, men ikke i jobbsammenheng, og vi får ikke egen mobil på jobben. 

Anonymous poster hash: 80a6e...178
Skrevet

Jeg har aldri hatt eller prøvd en smart tlf, har bare en vanlig mobil.

Men det er bare fordi jeg er en fattig student, kommer nok til å kjøpe engang, men foreløpig går det fint.

Anonymous poster hash: fa8aa...45f
Skrevet

Jeg hadde ikke klart meg uten smarttelefon. Bruker den til jobb (mail, research, pr), har nyttige apper som ruter, endomondo, facebook, instagram osv. Mamma har ikke smarttelefon, og hun angrer på kjøpet, fordi mange billetter, konkurranser, tilbud på sms osv. kommer med linker, og da trenger man smarttelefon. Det er veldig praktisk, selv om du sikkert klarer deg med en vanlig tlf også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...