Gå til innhold

Er man beskyttet mot flått ved å bruke lang tights?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller biter de gjennom? Vi har akkurat fått bekreftet at vi har flått i området her og jeg vil gråte! Hisj så ekkelt. Vi som er i skog og mark med barna hvereneste helg og om eettermiddagene. Synes dette er grusomt. Vet ikke om vi må finne på noe annet nå. Inneting som lekeland og badeland eller noe. Huff. Men tilbake til poenget. Mes tights og sokker utenpå er man godtbeskyttet da? Skjømner at armer osv også må tildekkes da. Andre tips mottas med millioner av tusen takk.

Anonymous poster hash: da044...425

Skrevet

De biter ikke igjennom, men de kan være så små at du ikke oppdager dem. De setter seg på klærne og finner fram uansett... Svineri...

Anonymous poster hash: ce214...4f5
Skrevet

Det hjelper selvsagt litt, men det er ingen garanti for at det ikke krabber en liten tass ned i nakken, sitter på klærne til man kler av seg el. Jeg bor  et område med mye flått, og ja, det er en liten risiko for å pådra seg noe, men det er ikke alle flåtter som er smittebærere og man kan ikke verge seg fullstendig mot dem. Hamsteren min fikk en flått på seg etter å ha vært ute på plenen foran huset. 

Det beste er å kle seg litt, som du foreslår før man drar i skogen, riste tøyet ute når man kommer hjem og se over seg selv og ungene etterpå. Jeg er mye i skogen om sommeren og høsten, og jeg har kanskje 3-4 flått på meg i året. Mannen er nesten like mye der, og han har aldri hatt en eneste en. Ungene mine har hatt en hver, totalt, og de har også vært masse i skogen. Ingen av oss har fått utslett eller infeksjon. 

Det sies at om man får av flåtten før det har gått 24 timer, så er risikoen for smitte mindre. Heldigvis så klør flåttbitt noe voldsomt etter kort tid, så man merker det som regel om det en som har bitt seg fast. De er også lette å få ut hele, om du bare er litt tålmodig og ikke røsker eller vrir (flått har ikke gjenger :) ). Ta tak i flåtten med fingrene eller en pinsett (nymfene er bare som et knappenålshode og kan være vanskelige å gripe, men til gjengjeld så slipper de veldig lett) og trekk forsiktig ut til du ser at huden står litt ut, og så holder du taket til den slipper av seg selv. Det kan ta 1-2 minutter om det er et skikkelig stabeist. Så følger du bare med på stikkstedet i noen uker om det blir utslett der. 

Det er ingen grunn til å mure seg inne selv om det finnes flått i nærområdet. Det finnes vist noen miler man skal kunne smøre seg med også, men jeg har ingen erfaring med dem. 

Skrevet

Vil tro det hjelper, men man er ikke sikret nei. De fester seg til klærne og kryper til de finner et passende sted å bite. Jeg synes det er bedre med bare legger for da er de lettere å oppdage. De er små, men man kan likevel kjenne at de kravler på bar hud. Verst med hodet synes jeg for der kan de lett gjemme seg bort. Unngår å dytte det inn i kratt, komme i kontakt med kvist o.l.

Anonymous poster hash: 86265...aab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...