Gå til innhold

Stor baby, 4 mnd

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er 4 mnd og er nå ca 8,3 kg og 67 cm lang! Hun bare vokser og vokser :D Hun var 4025 g og 51 cm ved fødselen, så var jo ikke liten når hun ble født heller. Jeg fullammer henne, og hun får da pupp ca hver 4 time på begge bryst. Om natten sover hun ca 8-9 timer i strekk før hun får mat. Jeg har ikke begynt å gi smaksprøver på grøt enda, for jeg har jo ikke lyst at hun skal legge enda mer på seg. Men det anbefales jo å gi smaksprøver på grøt fra 4 mnd, så er litt usikker på hva jeg bør gjøre... Selv har jeg alltid vært liten og tynn, men de har litt mer fett på bena på min manns side. Han var også stor som baby, samme med svigermor. Kan det være genetisk bestemt, eller gir jeg henne for mye melk?? Jeg tenker at så lenge jeg tilbyr begge bryst og hun drikker så er hun sulten, men kan det være slik at noen babyer bare ikke gir seg når de blir mette?? Prøvde å bare gi henne et bryst en periode, men da ble hun sulten ca hver 2 time. Så da tenker jeg at jeg like greit bare kan gi henne begge ca hver 4. time. Hun er jo lang og HO er også tilsvarende stor, så hun ser jo ikke ut som en liten bolle, men hun er jo på toppen av vekstkurvene for å si det slik..

Anonymous poster hash: 70e24...a88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er mine babyer også. Store og lange. Førstemann var over 5 kg ved fødsel og vokste som et uvær. Babyen min nå var "bare" 3,8 kg ved fødsel men han har tatt igjen storebroren sine mål da han var på denne alderen. Han er nå 2 mnd og er vel rundt 7 kg så ingen liten plugg dette. Jeg fullammer også. Du trenger ikke tenke på at babyen din er for stor når du fullammer. Tilby når barnet vil ha og la henne drikke seg mett. Om du vil begynne med smaksprøver velger du selv, men jeg tror nok ikke hun legger fortere på seg av den grunn. Jeg begynner selv når småen er 4 mnd i håp om at han holder seg mett lengre. Jeg må amme ca annenhver time. Ikke vær bekymret for vekten hvertfall. Kan tilføye at både meg og pappaen til guttene er lange og slanke, så tviler på at mine tjukke babyer blir noe annerledes. Treåringen vår er hvertfall høy og slank selv om han var enorm baby ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var som din, stor og "tykk", lå helt øverst på skjemaet for vekt ift lengde. Jeg opplevde at det var da jeg startet med fast føde at vekten ble stabilisert og sakte men sikkert sluttet babyen å legge på seg så mye. Nå som 3-åring er barnet helt normalvektig!

Så min erfaring er at morsmelken min tydeligvis har flere kalorier i seg enn babygrøten. Kanskje det kan være løsningen din også?

Minste barnet mitt har nettopp startet med fast føde like etter 4 mndr, så jeg vet ikke om samme "oppskrift" fungerer på dette barnet. Men dette barnet er også stor og "tykk" og øverst på persentilskjemaet med kun fullamming.

Anonymous poster hash: 012fd...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig godt å se at det er flere som har store babyer jeg :) Nå er min ett år om noen dager og veier 15 kg. Han var 8 kg når han var 4 mnd, og 66 cm lang. Jeg har hatt så pes fra helsestasjonen, og måtte til lege for vurdering. Heldigvis ble det ikke mer ut av det, og nå har han lagt på seg bare 1 kg siden 25 mars, så kurven flater ut. Datteren min var veldig tynn, så den gangen hadde jeg pes fordi hun "ikke fikk mat"

Alle babyer er forskjellige, og så lenge dem er friske, så ser jeg ikke grunn til bekymring. Her har vi så vidt begynt å øve på å gå, og tipper han løper før sommeren er over, og da vil dette jevne seg ut :)

Anonymous poster hash: b0aa7...8c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når barnet nærmer seg to år og du fortsatt syns at hun er "stor" type tjukk, da kan du begynne å tenke på d ;)

Bebiser vokser så utrolig forskjellig, vokser kjeeeempe mye over en liten periode å så har de opphold en liten stund der de vokser lite, så ikkje tenk på d, kos dg med bebisen din ;)

Min er og "stor" for alderen, type kjempe lang ;) Mn d jevner seg ut ettehvert som de blir større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor gutt her også. 8,2 kg og 68 cm ved 4 mnd.

Går ikke ann å gi for mye pupp!

Har to gutter på 7 og 9 år også som alltid har vært av de største. Tror nok bare de er tidlig utvokst. For nå i 3 klasse er det mange som har tatt igjen 9 åringen,mens han i 1. Klasse er den absolutt største.

Det jevner seg ut etterhvert på et eller annet tidspunkt : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en fin baby :-) IKke tenk på at du gir for mye mat. 

Du kan gjerne gi andre smaksprøver enn grøt. Fruktmos og grønnsaksmos (f.eks potet(gulrot) har mindre kalorier enn grøt og er også snillere mot magen så det kan være en fin start. Begynne med en liten t-skje og øke på :)

Lykke til!

PS: Min var også 8 kilo v 4 mnd men er nå 1 år og litt over 10 kilo. Ofte flater det ut når de begynner å bevege seg litt mer.

Anonymous poster hash: 7ff2a...6f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert fløte i melken din ;)

Som tidligere nevnt her så tror ikke jeg heller at babyen din bli tykkere ved at hun får fast føde. Du har nok eg veldig næringsrik melk..og mulig vekta vil stabilisere seg litt når hun begynner med fast føde..:) d er deilig med tykke, runde og goe bebiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg misforstår deg her nå, HI, men på meg virker det som om du allerede nå har kroppsfokus på datteren din (?!?). At du ikke vil at hun skal bli tykk, fordi du selv alltid har vært liten og tynn? Hvis dette stemmer (noe jeg inderlig håper det IKKE gjør), så er jo det en helt syk tankegang! Du kan aldri gi for mye morsmelk! Og babyer skal ha litt "kjøtt på beina", slik som mannen din visstnok hadde. Du har (og skal ikke heller hak) noe å bekymre deg for når det gjelder den bittelille datteren din.

At mødre allerede ved 4-mnd alder begynner å bekymre seg for vekten og utseendet på babyen sin, sjokkerer meg langt inn i hjerterota! Ikke rart det er kroppshysteri og kroppspress på dagen barn/ungdom, sier nå jeg.

Håper jeg har misforstått deg, HI, for hvis ikke var innlegget ditt fryktelig stygg lesing.

Anonymous poster hash: 87eae...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Har ikke noe å bekymre deg for, skulle det stå der.

Anonymous poster hash: 87eae...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en som ligger i den nedre delen av vektskalaen, og en som ligger i den øvre. Jeg er overbevist om at så lenge de blir tilbydt sunn mat spiser de det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Vil bare si at jeg selvfølgelig IKKE tenker på dette pga kroppsfokus og utseende! Ble ganske sjokkert når jeg leste kommentaren, det har ikke falt meg inn å tenke i de baner i det hele tatt! Så der misforsto du meg ja. Jeg tenkte ikke på vekten hennes i det hele tatt før helsesøster kommenterte det sist jeg var på helsestasjonen. Jeg har ikke pleid å veie datteren min eller hatt noe tanker om hvor mye mat hun får. Jeg gir henne når jeg merker hun er sulten, og da får hun alt hun vil ha. Men etter kontrollen hos helsesøster så begynte jeg å tenke litt over det. For hun har hoppet opp to kurver på vektskjemaet, og det er visst ikke så bra tydeligvis..og det ser ikke ut som at det har tenkt å stabilisere seg med det første. Så er derfor jeg ble litt "bekymret" om vekten bare skal fortsette å stige til værs...for det er jo ikke bra for henne å legge så kraftig på seg heller, hører jo om flere som må til legen pga babyene legger så mye på seg. At jeg refererte til meg selv var bare fordi jeg ikke forstår helt hvorfor hun legger så mye på seg. Har venner som sier jeg sikkert gir henne for mye melk, men jeg føler ikke jeg gjør det. Og hun må jo få mat! Så tenkte det kanskje kunne være genene til fars-siden..men ja, var litt usikker på dette i forhold til innføring av fast føde. Har fått kommentarer om at jeg sikkert bør vente med det pga vekten hennes..men tror bare jeg begynner å gi henne smaksprøver nå, så går det seg nok til :) Hun er helt perfekt slik hun er, og jeg vil henne jo bare det beste! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hoppet også oppover kurvene på vekt. Etter 9 mnd har lengden tatt igjen vekta og han stabilisert seg høyt på kurvene for lengde, vekt og hodemål. Mitt råd er gi mat når babyen er sulten og slapp av. De ekstra grammene forsvinner raskt når de blir gående. Mistenker at du har hatt en hs som er ny i gamet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 4 mnd og er nå ca 8,3 kg og 67 cm lang! Hun bare vokser og vokser :D Hun var 4025 g og 51 cm ved fødselen, så var jo ikke liten når hun ble født heller. Jeg fullammer henne, og hun får da pupp ca hver 4 time på begge bryst. Om natten sover hun ca 8-9 timer i strekk før hun får mat. Jeg har ikke begynt å gi smaksprøver på grøt enda, for jeg har jo ikke lyst at hun skal legge enda mer på seg. Men det anbefales jo å gi smaksprøver på grøt fra 4 mnd, så er litt usikker på hva jeg bør gjøre... Selv har jeg alltid vært liten og tynn, men de har litt mer fett på bena på min manns side. Han var også stor som baby, samme med svigermor. Kan det være genetisk bestemt, eller gir jeg henne for mye melk?? Jeg tenker at så lenge jeg tilbyr begge bryst og hun drikker så er hun sulten, men kan det være slik at noen babyer bare ikke gir seg når de blir mette?? Prøvde å bare gi henne et bryst en periode, men da ble hun sulten ca hver 2 time. Så da tenker jeg at jeg like greit bare kan gi henne begge ca hver 4. time. Hun er jo lang og HO er også tilsvarende stor, så hun ser jo ikke ut som en liten bolle, men hun er jo på toppen av vekstkurvene for å si det slik..

Jeg synes det høres ut som hun har helt normal vekt! :) Ingen fare å gi pupp etter forespørsel her nei! De fleste barn i min omgangskrets veide rundt 7-9kg da de var 4-5mnd gamle. Nå er min gutt veldig liten i forhold til dem, han er nå 13 mnd og veier ca 8kg, :P Så det finnes store variasjoner! Tror heller ikke det er noe i veien for å starte med grøt, men jeg tenker at så lenge hun legger på seg fint og ikke krever pupp oftere enn hver 4. time, så er det ikke behov for grøt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Min gutt er 4 mnder idag og han var 9645gr og 70 cm for fem dager siden 💙 storebroren hans var 9850 og 71 cm da han var 4 mnd ❤️ Begge var 54 cm og 3870/4200 ved fødsel 💙 storebror er nå 2,5 år 97cm og 17kg 💋 Helsestasjonen synes jeg har noen fantastisk fine gutter som er litt over normalen når de er babyer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Åh, jeg er glad for å lese dette, at det er andre store babyer.. Jeg forlot helsestasjonen i tårer idag. Min sønn på nesten 5 måneder er 72 cm og 10210g. Dette var visst aldeles for mye, helsesøster hentet legen som henviste sønnen min til sykehuset fordi han er så tykk!?!? Han var svært brysk, og ville egentlig ikke svare på hvorfor. Jeg fortalte at alle mine andre barn har vært like tykke, og når de begynner å bevege seg blir de tynnere. Men min erfaring som Mamma har visst ingenting å si i forhold til den kurven. Fikk inntrykk av at de syns jeg gjør noe galt. Min sønn er forresten fullammet, som hans søsken også var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...