Gå til innhold

Hvilket dyr kan man ha som tåler å være alene noen dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må være et kjæledyr. Ungene vil ha kanin men føler den trenger veldig mye oppmerksomhet og stell.

Andre dyr?ikke fisk. Har vurdert fugl men de er jo ikke så kosete.

Anonymous poster hash: c5f18...bea

Gjest Pusikatt
Skrevet

Pinnedyr tror jeg kan være alene. Men de er jo så utrolig ekle.

Skrevet

Synes ikke du skal skaffe deg noe dyr jeg da. Ungene blir fort lei, og da blir du sittende med det alene.

Alle dyr trenger omsorg, i allefall alle de dyra som ikke kan være alene hjemme=)

du får nok velge fisk=)

Skrevet

Ingen dyr bør overlates til seg selv lenger enn nødvendig, hvis dere er mye borte er dere ikke klar for dyr:) 

Kaniner krever mer stell enn folk tror, og ikke minst mer plass. De er IKKE burdyr slik mange later til å tro. 

Velg noe annet.

Anonymous poster hash: cfa32...e9d
Skrevet

En kanin kan IKKE være hjemme alene "noen dager"!! Det gjelder de fleste kjæledyr, så enten skaffer du noen til å passe på de mens du er bortreist, setter de på dyrepensjonat, eller så lar du være å ha dyr i det hele tatt!

Skrevet

Det er nok ingen dyr du kan anskaffe deg... Alle dyr trenger stell og omsorg, som regel hver dag. Fisk gjør vel også det? Mat altså.. (har ikke hatt fisk)

Jeg synes det er rart å skulle ha noe bare for å ha ''et kjæledyr''... ''samme hva det er, bare det er ett eller annet levende man kan kalle kjæledyr'' liksom...:(

Å få et kjæledyr er en forpliktelse over mange år.

Hvis ungene er glad i dyr og dere ikke har mulighet til å ha, ta de med til dyreparker og besøk andre som har dyr heller, åpne gårder osv :)

Jeg er dyreelsker, maste sikkert hver dag når jeg var liten om å få dyr. Men fikk aldri! Vi hadde aldri ett eneste kjæledyr - fordi vi dro mye på hytta og var for mye borte. Dette forstod jeg ikke når jeg var liten, men nå når jeg skjønner det er jeg veldig glad for det.  Jeg trodde at mamma måtte hate dyr, helt til jeg ble større og skjønte at det var fordi mamma var glad i dyr, hun syntes synd på dyr som ble forlatt i ferier og ville ikke utsette noen for det.

Anonymous poster hash: 09352...a83
Skrevet

Tamagochi. Nei vent, den må også ha stell.

Skrevet

Ett dyr er en forlengelse av familien og hvis man ikkje har tid til det, uansett hva det er så skaffer man seg ikkje ett dyr!! For å sette d litt på spissen ville du latt ungene dine være alene i noen dager??

Nei kjøp en kosebamse som kan bevege seg, f.eks sånn hund, demkan slåes av når en er lei...

Skrevet

Ingen. Heller ikke fisk som trenger tilsyn hver dag. ( klart du kan sette på automatisk foring etc men går noe skeis med det tekniske kan man komme hjem til stinkende hus)

Anonymous poster hash: fbb98...22d

Skrevet

Ingen dyr har bør forlates flere dager, men det finnes dyr som klarer seg med at en nabo el ser til dem, mater osv en gang om dagen eller så, men det er et minimum. Om man ikke har noen som kan passe kjæledyret, eller om man stadig er bortreist, så er det rett og slett ingen god ide å ha dyr.

Skrevet

Dyr skal ha tilgang til friskt vann og mat vær dag.

Å forlate dyr i et par dager går ikke. IKKE SKAFF DYR!

Anonymous poster hash: 45f49...8d3

Skrevet

Vi drar fra katten noen ganger. Meste har vært 10 dager. Den har mulighet til å gå inn (luke) og har da hatt tilsyn av både nabo og svigers mens vi har vært borte. Kall oss gjerne dyreplagere...... 

Anonymous poster hash: 442e0...de5
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Høns. Ikke noe problem for dem å være alene noen dager, så lenge de har hverandre. Du må ha minst tre, ellers trives de ikke.

Mat og vann får de fra matestasjon, og så skal de kunne gå ut i en hønsegård med friskt gress. Det må være en luke de kan komme seg inn og ut av. Er det ryddet og fint i hønsehuset før du drar, med høy i rugekassene og rikelig med vann, så kan du være borte i 4-5 dager. Og de blir kosete hvis man preger dem på mennesker mens de er små :)

Til gjengjeld blir det da grimmere å spise dem, men sånn er livet...

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Nevøen vår har Ragdolls (katter) og de klarer seg fint en uke med dokasse, vann og mat. Og naboer som ser etter bittelitt.

Anonymous poster hash: 3ce81...f41
Skrevet

Vi har dyr som fint kan klare seg alene ganske lenge. Tarantellaer. De spiser sånn ca hver 3.-4. uke, men kan klare seg uten mat mye lenger. Den ene vi har hadde sultestreika i 9 mnd en gang før vi overtok den. Vann kan man sette inn en ekstra skål med. De drikker ikke akkurat mengder.

Anonymous poster hash: 37301...289

Skrevet

Vi har to kaniner som bor sammen utendørs i en 12 kvm innhegning. Går ut/inn av buret som de vil.

De kan FINT være hjemme alene en helg. Er det snakk om en uke, passer naboene dem.

Det vokser endel grønt der i innhegningen, og har man vannautomat, så klarer de seg. Legger inn en ekstra stor dose høy, kvister, grøntfôr og vannautomat, klarer de seg.

Anonymous poster hash: 59e3d...9ff

Skrevet

Vi har to kaniner som bor sammen utendørs i en 12 kvm innhegning. Går ut/inn av buret som de vil.

De kan FINT være hjemme alene en helg. Er det snakk om en uke, passer naboene dem.

Det vokser endel grønt der i innhegningen, og har man vannautomat, så klarer de seg. Legger inn en ekstra stor dose høy, kvister, grøntfôr og vannautomat, klarer de seg.

Men selv om man har automater for foring og vann må man jo innom daglig for å sjekke at alt fungerer som det skal. Som regel gjør det det, men av og til skjer det noe med automatikken eller et dyr kan bli sykt for eksempel. Det trenger ikke ta lang tid å sjekke, men selv med automatikk må de aller fleste dyr ha tilsyn daglig.

Anonymous poster hash: 70593...92d

Skrevet

Vi har høns. De har fôringsautomat og vanndispenser med nok til 4-7 dager. Naboen ser likevel innom dem hver dag (mot gratis egg ;)). Tror kanskje jeg hadde blitt småstresset om det ikke var noe tilsyn over flere dager selv om hønsene nok i aller høyeste grad hadde klart seg helt fint. Vet jo aldri om en blir syk/skadet eller lignende....

Er nok best å bare akseptere at de aller fleste dyr bør ha tilsyn minst en gang om dagen, og så innrette seg deretter om man velger å skaffe seg et dyr.

Lykke til! Dyr er definitivt bra for helsen :)

Skrevet

Men selv om man har automater for foring og vann må man jo innom daglig for å sjekke at alt fungerer som det skal. Som regel gjør det det, men av og til skjer det noe med automatikken eller et dyr kan bli sykt for eksempel. Det trenger ikke ta lang tid å sjekke, men selv med automatikk må de aller fleste dyr ha tilsyn daglig.

Anonymous poster hash: 70593...92d

Nei, det er hysteri :) det tenker jeg ikke på i det heletatt, og dersom en kanin skulle vært syk, hadde den gjemt seg bort under buret og det hadde ikke vært mulig for passere å oppdage sykdommen uansett. Jeg bruker ikke fôrautomater, jeg bruker kun vannautomat hvis jeg skal bort, og det kan ikke skje noe galt med den.

Å gi kaniner ubegrenset adgang til pellets er ikke særlig lurt :P

Skrevet

Svar på spørsmålet ditt: et kosedyr

Anonymous poster hash: d8845...39c

Skrevet

En katt kan fint være hjemme alene i flere dager, ihvertfall vår..

Har du katteluke så kan katten gå inn og ut som den ønsker, fungerer supert!

Anonymous poster hash: 91a69...d7a

Skrevet

En mann klarer i de fleste tilfeller å være alene hjemme noen dager, gjerne en uke også. Bare husk å fylle kjøleskapet før du drar ;):P

Skrevet

En mann klarer i de fleste tilfeller å være alene hjemme noen dager, gjerne en uke også. Bare husk å fylle kjøleskapet før du drar ;):P

Han bør kanskje også kastreres?

Skrevet (endret)

Man skal ikke dra fra dyr "noen dager". De trenger kos, stell og tilsyn. Hva om de blir syke mens du er borte? Vi drar i høyden i fra kattene fra den ene dagen til den andre. Er vi lenger borte har vi kattevakt i form av en som bor hos oss eller en venninne av meg som stikker innom hver dag :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Tror også en mann vil kunne klare seg noen dager alene, gitt at du finner rett rase med et aktivitetsnivå og øvrige behov som du klarer å dekke. 

Det sagt klarer katta vår seg i ettpar dager alene. Men vi bor langt unna folkeskikken og drar hjemmefra med mat og vannskål overfylt, og vinduer åpne, slik at hun både kan gå ut, og full tilgang på hele huset. Hun har også fjøs å boltre seg i, og ingen farer i form av vei eller rovdyr (fordelen med å bo på ei øy). Blir vi mer enn to døgn borte får vi noen til å kjøre bortom oss for å se etter at hun har det greit. Men det er en aldrende pus med godt med vett, som helst ligger på det øverste trappetrinnet og maler. Hadde ikke gjort det slik vi bodde før, på større tettsteder eller med en yngre katt. 

Mann, gullfisk eller pinnedyr egner seg nok bedre da. 

Anonymous poster hash: 605b7...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...