Gå til innhold

Når kutte nattpupp?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en liten som aldri har sovet noe godt. Er nå 7 måneder og vi er fortsatt på 3-5 oppvåkninger i løpet av natta (19-7) og 2-3 måltider.. Er så usikker på om hun får nok mat om dagen til at jeg kan begynne å avvende nattmaten. Tips og erfaringer søkes :)

Anonymous poster hash: beb89...a4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye og hva type mat får hun på dagen da? :-) hørtes litt mye ut å våkne så mye på natten, nå har jeg flaskebarn da, så kan jo ikke helt sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får 2-3 måltid om dagen, går fortsatt mest i pupp. Blir som oftest 1-2 grøtmåltid og enten fruktmos eller middagsglass. Drikker mye vann til måltidene og litt ekstra med pupp nå i varmen. 

Har hatt dårlig søvnkvalitet hele livet (kolikk, astma og eksem), men har blitt langt bedre etter hun fylte 6 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 måltider i løpet av hele dagen??det var da fryktelig lite. håper grøtmåltidene er i tillegg til det, ellers er det Ikke noe rart hun er sulten på natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert på å få opp mengden mat på dagtid før jeg kuttet nattamming. :)

Anonymous poster hash: eb08a...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-3 måltider i løpet av hele dagen??det var da fryktelig lite. håper grøtmåltidene er i tillegg til det, ellers er det Ikke noe rart hun er sulten på natta

2-3 måltider fast føde. Ammer fortsatt mest, 6-8 ganger i døgnet, både sammen med måltid og mellom. Så tror ikke hun lider noen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed av helsesøster at når babyen spiser 4 faste måltider hver dag trenger den ikke lenger pupp om natten. Så ville prøvd å få til flere måltider på dagen før jeg kutta nattmaten helt :) sliter med det samme selv. her er det 4 måltider om dagen, vann og amming, likevel vil babyen ha mat 2 ganger pr natt. Håper enda det vil gå over av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 måltider fast føde. Ammer fortsatt mest, 6-8 ganger i døgnet, både sammen med måltid og mellom. Så tror ikke hun lider noen nød. Anonymous poster hash: beb89...a4b

Da misforsto jeg:) da får hun nok bra :) kan være det bare er puppekos som er behovet på natta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 fulle måltider fast føde og du kan kutte nattamming, men om du er oppe i 3 måltider kan du prøve å kutte minst 1 måltid, da vil nok matbehov på dag også øke. Et tips er å skyve det først måltidet så lenge som mulig. Er det f.eks kl 23 skyver du på det til kl 02. Det må skje litt gradvis. Ikke alt i ett jafs.

Anonymous poster hash: 75529...b63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 fulle måltider fast føde og du kan kutte nattamming, men om du er oppe i 3 måltider kan du prøve å kutte minst 1 måltid, da vil nok matbehov på dag også øke. Et tips er å skyve det først måltidet så lenge som mulig. Er det f.eks kl 23 skyver du på det til kl 02. Det må skje litt gradvis. Ikke alt i ett jafs.

Anonymous poster hash: 75529...b63

Takk for tips, da skal jeg prøve å skyve litt på måltidene på natta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed av helsesøster at når babyen spiser 4 faste måltider hver dag trenger den ikke lenger pupp om natten. Så ville prøvd å få til flere måltider på dagen før jeg kutta nattmaten helt :) sliter med det samme selv. her er det 4 måltider om dagen, vann og amming, likevel vil babyen ha mat 2 ganger pr natt. Håper enda det vil gå over av seg selv :)

Fire måltider høres jo fornuftig ut, får vente med å kutte helt til da. Er litt dårlig til å gi mat til faste tidspunkt, også er det mye raskere med pupp, mindre gris og er alltid tilgjengelig. Får jobbe litt med å lage gode måltidsrutiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i vegen for å fortsette med nattamming om du ønsker det selv. Noen barn er klare for å sove natta gjennom (dvs minst 6 timer i strekk, faktisk) fra de er noen få måneder gamle, andre er det ikke før de nærmer seg to. Det er på INGEN MÅTE unormalt eller uvanlig å nattamme et barn på 7 måneder!!
Skal du ha minst mulig skriking under avvenningen så anbefaler jeg å vente til barnet selv er klart - til du kan snakke med det og forklare at nå er det slutt. Men om du selv plages av nattamminga så er det helt greit å starte nattavvenning tidligere. En myk start kan være å prøve å skyve litt på nattmåltidene, og å først forsøke med trøst, kos og vann, og gjerne ved at far eller en annen prøver før deg. Avtal på forhånd hvor lenge vedkommende skal forsøke å trøste/roe ned, og hvor mye skriking dere aksepterer, og bruk klokke. (Avtalen kan godt være null, eller ti sekunder eller tre skrik, det er på ingen måte nødvendig å lide seg gjennom ti minutter med gråt selv om dere gjør en avtale om mengden skriking. Bare vær enige slik at ingen av dere skriker i kor med barnet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...