Gå til innhold

Glukosebelastningstest?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen i min nærmeste familie som har noen form for diabetes. Mine barn hadde normal fødselsvekt. Ja BMI er litt for høy. Jeg har hatt 2 forskjellige leger ved de 2 forrige graviditetene og de nevnte kun denne testen men den ble aldri tatt. Nå har jeg fått ny lege som igjen har nevnt den og at jeg må ta den i uke 28.. I dag var jeg på ordinær ul og denne jordmoren ringe meg 15 minutter etter timen og sa hun ville jeg skulle ta denne testen innen en uke. jeg er 18 uker i dag. Så det jeg da lurer på er hvorfor skal man ta denne testen om det ikke er andre tegn til sv.diabetes? Er dette noe man kan si nei til? 

Anonymous poster hash: 2da9c...d60
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144145027-glukosebelastningstest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmora mi sa at det var kommet nye regler for dette. Jeg fikk en sønn for snart to år siden, og da var det ikke snakk om dette overhodet, men nå er det visst pålagt å henvise alle over 35 og over en viss BMI. Jeg var altså 38 år sist, men da var det ikke noen som var inne på det en gang. Jeg er normalvektig og har ingen med diabetes i familien, så jeg regner med at dette er et "for sikkerhetsskyld tiltak". Men jeg skal ta det i slutten av juni, så da er jeg vel 24-25 uker eller noe der omkring.

Jeg er 27 så her sto det kun på BMI. Jeg veier betraktelig mindre nå enn ved de 2 forrige sv.skapene. jeg er ikke av typen som legger på meg mye har derimot gått ned snart 7 kg. ikke pga kvalme. det blir bare slik. så jeg ser virkelig ikke vitsen. spiser minimalt med sukker og nei mat. har et veldig bra kosthold. gikk ned 20 kg før graviditeten. Det er ingen tegn til at det skulle være noe. leser andre steder at noen plasser i norge blir man tvunget til å ta den mens andre så kan man takke nei. har ikke lyst til å ta denne testen i det hele tatt. synes det nesten blir for dumt at de henger seg opp i BMI på den måten

Anonymous poster hash: 2da9c...d60

Jeg fikk velge selv om jeg ville ta den eller ikke. Jeg tok den vel rundt uke 20 trur jeg. Jeg gjorde det rett og slett bare for å gjøre det. Var ikke noe tegn eller noe annet som skulle tilsi at jeg ville få sv.diabetes. Hadde det heller ikke, men synes det var greit å ta testen.

Jeg tok det i dag. Vil si at det gikk veldig greit og tenker det er verdt ubehaget et par timer for å sjekke at alt er bra, så lenge de anbefaler dette. Jeg har hatt fint blodsukker og urin hele svangerskapet og ingen sv.diabetes eller type 2 i familien, men testet pga BMI.

Jeg var på ekstra ultralyd og selvom alt så bra ut så ville legen at jeg skulle ta en glukosebelastningstest, gikk bra heldigvis. Forventet ikke å måtte ta det, siden det ikke var noe sukker i urinen eller andre tegn, så det var nok bare for sikkerhets skyld.

Annonse

Det er jo for din og babyen sin helse denne testen blir tatt. Men visst du abselutt ikke vil ta den så går det an og å ta fastende blodsukker i ca 1 uke. Da vil ein få ein peikepinne på om ein er i faresonen. Og husk at svangerskapsdiabetes i dei fleste tilfeller gir lite til ingen plager,å slår heller ikke ut på urinprøvene før blodsukker begynner å bli ganske høgt. 

Tror di er blitt mer obs på dette da ein del forskning viser at det er mange så har hatt dette uten at det er blitt oppdaget før etter fødsel,pga størrelse på barnet osv.

Di gangene eg har tatt den har det vært ca 3 sånne hvite plastglass.

Ikke no gøy,rett å slett litt småkvalmt men må man så må man...

Det er ca 3 decilitet sukkervann med litt sitron. Bare å holde seg for nesa og svelge det ned, så kan man drikke vann rett etterpå :-) så sitter man 2 timer i ro. Det verste med hele greia var egentlig å ikke kunne spise frokost den dagen, for jeg ble så sulten! Lykke til!

Gjest StineTh

Jeg må også ta den testen pga stort barn forroge gang. Han var ikke kjempestor men såvidt over 4000gr. Hadde heller ingen andre tegn til sv.diabetes da, aldri utslag på urinen. Men jeg tar den likevel, bedre å vite det hvis man har det enn å ture på med samme kosthold tenker jeg :)

Jeg ville heller ikke ta den, men gjorde det likevel tirsdag denne uken. Det var faktisk ikke så ille som jeg hadde forestilt meg, og jeg er ikke glad i søte drikker. Var fint å ha "lov" å sove i et par timer på dagtid. ;-). Jordmor sa jeg burde ta først pga høy alder (jeg er 44), og så pga høy bmi (altfor høyt). Faren min har diabetes men bruker ikke insulin sprøyter, men metformin. Men det var visst ikke så viktig i forhold til min alder. Fastende blodsukkeret mitt var 5,2; jeg får resultat neste uke på kontroll hos jm. Jeg regner med at det er normal.

Annonse

Har ikke giddet å google det - men hva er den offisielle BMI-grensa for glukosebelastning eller ikke? Noen som vet?

I følge folkehelseinstituttet anbefales det glukosebelastningstest ved BMI over 27.

Anonymous poster hash: c77ae...e66

Jeg ville heller ikke ta den, men gjorde det likevel tirsdag denne uken. Det var faktisk ikke så ille som jeg hadde forestilt meg, og jeg er ikke glad i søte drikker. Var fint å ha "lov" å sove i et par timer på dagtid. ;-). Jordmor sa jeg burde ta først pga høy alder (jeg er 44), og så pga høy bmi (altfor høyt). Faren min har diabetes men bruker ikke insulin sprøyter, men metformin. Men det var visst ikke så viktig i forhold til min alder. Fastende blodsukkeret mitt var 5,2; jeg får resultat neste uke på kontroll hos jm. Jeg regner med at det er normal.

Bare en liten oppdatering, men jeg fikk DEN overraskelse i dag: påvisst svangerskapsdiabetes.   :sad:

Det hadde jeg *ikke* forventet, særlig siden fastlegen målte blodsukkeret mitt til 5,0 i går 1,5 time etter frokost. Var ganske så sikker at jeg ville ha et fint prøvesvar i dag. Dessuten så har fastlegen, på grunn av at jeg ikke klarer å gå ned i vekt, sjekket langtidsblodsukkeret mitt flere ganger, pluss andre prøver for å se om insulin resistens eller diabetes kan være svaret, men alt har alltid vært helt innenfor normal.

Dermed har jeg lært noe i dag: ikke tro at alt skal bli greit; bedre å ta prøven og vite med sikkerhet at alt er greit eller ikke. For dette ville jeg aldri ha trodd var mulig, virkelig et sjokk for meg.

Bare en liten oppdatering, men jeg fikk DEN overraskelse i dag: påvisst svangerskapsdiabetes.   :sad:

Det hadde jeg *ikke* forventet, særlig siden fastlegen målte blodsukkeret mitt til 5,0 i går 1,5 time etter frokost. Var ganske så sikker at jeg ville ha et fint prøvesvar i dag. Dessuten så har fastlegen, på grunn av at jeg ikke klarer å gå ned i vekt, sjekket langtidsblodsukkeret mitt flere ganger, pluss andre prøver for å se om insulin resistens eller diabetes kan være svaret, men alt har alltid vært helt innenfor normal.

Dermed har jeg lært noe i dag: ikke tro at alt skal bli greit; bedre å ta prøven og vite med sikkerhet at alt er greit eller ikke. For dette ville jeg aldri ha trodd var mulig, virkelig et sjokk for meg.

Åj skjønner at det var et sjokk ja -men så flott at du tok testen og at man er klar over det og kan unngå at det blir noe problem for deg og den lille! :-) Hva slags oppfølging får du videre da, og må du avstå fullt og helt fra sukker (både godteri og frukt) resten av svangerskapet? Trenger ikke svare altså, bare nyskjerrig på hva som er "konsekvensen".

Åj skjønner at det var et sjokk ja -men så flott at du tok testen og at man er klar over det og kan unngå at det blir noe problem for deg og den lille! :-) Hva slags oppfølging får du videre da, og må du avstå fullt og helt fra sukker (både godteri og frukt) resten av svangerskapet? Trenger ikke svare altså, bare nyskjerrig på hva som er "konsekvensen".

Nå spiser jeg svært lite frukt (3-4 frukt i uken) og enda mindre godteri (ikke glad i godteri), ikke spiser jeg brød særlig mye heller (3-4 skiver i uken), veldig lite pasta, men naturris bruker vi. Jordmoren mente at det var ikke sikkert jeg trengte å forandre dietten min så innmari mye likevel, da jeg spiser så lite sukker og karbohydrater fra før av.

Av oppfølging er jeg også litt spent. Jeg reiser til utlandet nå på mandagen og blir borte i litt over 6 uker. Fastlegen ringte meg i dag (på hans fridag, til og med!) for å si han har snakket med en lege på sykehuset angående glukosebelastning på meg. Sammen kom de fram til at jeg mest sannsynligvis *ikke* har sv.skapsdiabetes likevel, basert på mange andre blodprøver fastlegen har tatt av meg det siste året, men likevel mente han det var lurt av meg å få sjekket glukosenivå fastende om 2-3 uker, og så etter et måltid. Han sa sykehuset hadde tenkt å kalle meg inn for mer oppfølging, men jeg er jo ikke her, så jeg skal være flink pike og spise riktig. Hjelper at faren min har diabetes, og jeg skal bo hos dem mens jeg er i USA - så det blir mye "riktig" mat der.

Jeg skal satse på å sjekke blodsukkeret hjemme én gang i uken som jordmor anbefalte, spise enda mindre søt/karbohydrater, og sjekke glukosen som fastlegen anbefalte. Og siden jeg har altfor mye vekt fra før, blir bare deilig om jeg klarer å ikke legge på meg mens jeg er i USA med riktig kost. Tror dette vil gå bra, jeg, og er takknemlig at både sykehuset og fastlegen følger meg opp så bra!

• 3 uker senere...

Alle burde ta den testen hvis de blir anbefalt det. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes to ganger før, men det begynner å bli noen år siden nå. Siden den gang har jeg trent masse og er mye sunnere enn jeg var. Var derfor helt sikker på at nå skal jeg klare å unngå dette. I uke 16 tok jeg en glukosebelastning som jeg var helt sikker på skulle være helt fin. Fastende blodsukker lå på litt over 5, men etter to timer var jeg oppe i 9,5. Har vært hos diadetiker for hjelp med kosthold og skal til indremedisiner for oppfølging der også. I tillegg bruker jeg metformin for å stabilisere blodsukkeret. Syns oppfølgingen nå er veldig bra i forhold til for 10 år siden. Jeg hadde ingen tegn på svangerskapsdiabetes denne gangen. Måtte bare ta testen fordi jeg har hatt det tidligere og har fått et veldig stort barn (over 5kg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...