Gå til innhold

Råtne tenner hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på fb å snoka, kom over profilen til en tidligere klassekamerat som har en datter på 3-4 år som smilte. Jenta har ingen fortenner,bare svarte "stumper" foran. Dårlig tannhygiene eller finnes det en sykdom som gjør at barn ikke har tenner, på en måte?! kjempesøt jente, men er jo virkelig rart hun ikke har tenner fremme! 

Anonymous poster hash: 1d031...59d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange medisiner kan gjøre dette med tenner. Min søsters tenner var sånn, ikke pga mangel på pussig men medisiner.

Anonymous poster hash: d090e...ff7

Skrevet

Kan være mange grunner til det!

-antibiotika

-andre medisiner

-flytende paracet

-tannsykdom

-kunn ha fått i seg kjemikalier

-tygd på stener og skrapet opp tennene,da danner det seg grobunn for bakterier rett under emaljen,vanskelig å rengjøre,så blir de ødelakt!

Anonymous poster hash: f3b03...882

Skrevet

Min datter måtte trekke 5 tenner, alle foran i overkjeven da hun var 4 år. Tennene ble ødelagt pga profylaktisk behandling med antibiotikamikstur siden hun var noen mnd gammel.

Alle trodde det var pga dårlig tannhygiene, men det var det så visst ikke.

Anonymous poster hash: bfad5...a37

Skrevet

Da jeg studerte kom det opp: Første tegn til omsorgssvikt barn -dårlige tenner..

Anonymous poster hash: 34efd...469
Skrevet

Medisiner eller tannsykdom.

Min mann fikk fine hvite tenner. Da han var fem år forsvant emaljen dag for dag og tennene begynte å råtne. Ikke omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 9ba80...2ef

Skrevet

Datteren min er født med lite emalje på noen tenner. Heldigvis har de ikke blitt råtne, men de har blitt mye kortere.

Og det der med at dårlig tannhygiene er første tegn på omsorgssvikt hos barn.. Javel? Da håper jeg folk klarer å definere hva som er selvforskyldt og ikke, det vet vel tannlegen best.

Anonymous poster hash: 3932c...656

Skrevet

Vet om ei jente på 1 år har nesten ikke fortenner igjen. De begynte å bli brune da hun var 10 mnd, så begynte de å rotne litt etter litt og deler av tennene forsvant. Moren ble selvsagt veldig bekymret og tok henne med til tannlegen. Tannlegen kunne fortelle at det var en medfødt emaljefeil, fortennene hadde ikke emalje. Heldigvis skal det ikke ha noe å si på de nye tennene, men hun er selvfølgelig redd folk skal tro det skyldes dårlig tannhygiene. 

Anonymous poster hash: aacae...bbd
Skrevet

Men det skal virkelig ikke legges skjul på at MANGE foreldre er drit sløve med tannpussen.

Er pedagog og har sett mye rart opp gjennom årene....

Anonymous poster hash: 34efd...469
Skrevet

Hun kan ha falt og slått tennene sine....

Anonymous poster hash: ba9d0...788

Skrevet

Har to barn med perfekte tenner, en med tannsykdom pga antibiotikabehan som baby, som gjør / gjorde at tennene som kom opp, kom med hull i. Hurra liksom.... Pusser 2 x dgl og alltid gjort det.

Siste unge har også perfekte tenner. Så ikke alltid det er omsorgssvikt vettu.

Skrevet

datteren min er født med lite emalje på to tenner, storebroren har helt perfekte tenner.  jeg ble også født med lite emalje, vet ikke om dette er arvelig...

Anonymous poster hash: 6dc93...4e4
Skrevet

Ingen tenner bryter frem råtne. Punktum.

Da jeg jobbet som skoletannlege, hørte jeg slike unnskyldninger fra foreldre hele tiden. Antibiotika gir ikke råtne tenner.

Det er bare en ting som gir råtne tenner, og det er bakteriebelegg på tannoverflaten over tid. Grunnen er for dårlig tannpuss evt kombinert med mye sukkerholdig kost.

Det finnes noen sjeldne tilstander hvor emaljen eller det som ligger under -tannbenet- er av dårlig kvalitet. Men det gjelder ikke alle dere som skriver om det her inne! Og det angriper så og si aldri melketannsettet.

Slutt med de dårlige unnskyldningene og ta takk i tannstellet på barna deres.

Og en ting til: bottle caries syndrome utvikles i voldsom fart dersom barnet får flaske på natten etter tannfrembrudd. I løpet av kort tid kan alle fortennene i overkjeven være totalt ødelagte.

Skjerpings!

Hilsen tannlegen.

Anonymous poster hash: 4d532...3cf

Skrevet

Min datter måtte trekke 5 tenner, alle foran i overkjeven da hun var 4 år. Tennene ble ødelagt pga profylaktisk behandling med antibiotikamikstur siden hun var noen mnd gammel.

Alle trodde det var pga dårlig tannhygiene, men det var det så visst ikke.

Ingen må trekke fem tenner i okj pga antibiotika. Det der skyldtes enten karies eller et traume.

Skrevet

Kan være mange grunner til det!

-antibiotika

-andre medisiner

-flytende paracet

-tannsykdom

-kunn ha fått i seg kjemikalier

-tygd på stener og skrapet opp tennene,da danner det seg grobunn for bakterier rett under emaljen,vanskelig å rengjøre,så blir de ødelakt!

Anonymous poster hash: f3b03...882

Alt du skriver er det reneste oppspinn. Hvor tar du det fra??

Skrevet

Da jeg jobbet som skoletannlege, hørte jeg slike unnskyldninger fra foreldre hele tiden. Antibiotika gir ikke råtne tenner.

Det er bare en ting som gir råtne tenner, og det er bakteriebelegg på tannoverflaten over tid. Grunnen er for dårlig tannpuss evt kombinert med mye sukkerholdig kost.

Det finnes noen sjeldne tilstander hvor emaljen eller det som ligger under -tannbenet- er av dårlig kvalitet. Men det gjelder ikke alle dere som skriver om det her inne! Og det angriper så og si aldri melketannsettet.

Og en ting til: bottle caries syndrome utvikles i voldsom fart dersom barnet får flaske på natten etter tannfrembrudd. I løpet av kort tid kan alle fortennene i overkjeven være totalt ødelagte.

Skjerpings!

Hilsen tannlegen.

Så jævla merkelig at TANNLEGEN sa at det bruk av antibiotika da??

Kanskje inkompetent hun da?

Skrevet

Ja, det må den tannlegen være.

For en stygg munn du har.

Skrevet

Kanskje jeg ikke har pusset munn godt nok? Eller var det tennene som skulle pusses?

Skrevet

Kanskje jeg ikke har pusset munn godt nok? Eller var det tennene som skulle pusses?

Som tannlege med 15 års erfaring, er jeg vant til at foreldrene blir sinte når man forteller dem sannheten. Kanskje tannlegen din rett og slett ikke orket å ta kampen den dagen?

Skrevet

Nevøen min på 4 år har kun små gule stubber, han mangler emalje på tennene akkurat som sin mor og bestefar. 

Anonymous poster hash: 1c03d...13a
Skrevet

Som tannlege med 15 års erfaring, er jeg vant til at foreldrene blir sinte når man forteller dem sannheten. Kanskje tannlegen din rett og slett ikke orket å ta kampen den dagen?

Øøøh nope.  Nå har han hatt flere tannleger gjennom skoletannlegen og de alle har sagt det samme. Når jeg har 3 unger med perfekte tenner og 1 som ikke hadde alt helt på stell, så sier det seg selv at jeg ikke driter i den ene ungen?  Ser ingen grunn til å bli sint og bli beskylt for noe som ikke stemmer, at jeg har unnasluntret tennene til den ene ungen her i huset. Der blir for dumt!

Skal sies at han ikke har noe særlig med hull i alder av 14 :)

Skrevet

Skjerpings!

Hilsen tannlegen.

Så merkelig. Da vi var på tannlegehøyskolen i Oslo med vår datter på 10 mnd som fikk melketennene med dårlig emalje, så fikk vi beskjed om at en mulig konsekvens var at de kunne råtne frem mot skolealder. Dette skjedde heldigvis ikke i vårt tilfelle, men tennene ble gradvis slipt ned.

I følge tannlegen der er det 1 av 6 barn som fødes med emaljeskader. Så såååå sjelden er deg vel ikke.. De vet ikke hvorfor. I mitt tilfelle kan det ha vært en uoppdaget infeksjon i svangerskapet fordi det rammet de tennene som ble skapt samtidig.

Men de visste kanskje ikke hva de snakket om?

Skrevet

Skjerpings!

Hilsen tannlegen.

Så merkelig. Da vi var på tannlegehøyskolen i Oslo med vår datter på 10 mnd som fikk melketennene med dårlig emalje, så fikk vi beskjed om at en mulig konsekvens var at de kunne råtne frem mot skolealder. Dette skjedde heldigvis ikke i vårt tilfelle, men tennene ble gradvis slipt ned.

I følge tannlegen der er det 1 av 6 barn som fødes med emaljeskader. Så såååå sjelden er deg vel ikke.. De vet ikke hvorfor. I mitt tilfelle kan det ha vært en uoppdaget infeksjon i svangerskapet fordi det rammet de tennene som ble skapt samtidig.

Men de visste kanskje ikke hva de snakket om?

Skrevet

Søsteren min slo  de 2 fortennene sine oppe da hun var 2 år, da hu var 4 år måtte hun trekke de 4 oppe pga skaden hadde gjort at tennene hadde begynt å råtne, det gikk infeksjon i de og det spredte seg til de 2 tennene ved siden av... Tannlegen hun gikk til kontroll hos ville bare vente og se an i de 2 årene fordi hun mente de var bare "døde" pga at de var begynt å bli mørke... Så flyttet vi og fikk ny tannlege, som så med engang at de ikke var "døde" men råtne og infiserte. Og det viste seg at infeksjonen pga råtnelsen var mm fra å ødelegge de permanente tennene... Da var de 4 tennene oppe helt brunsvarte. Da ble hun sendt på sykehuset for å få trukket de i narkose.

Minste søsteren min fikk også dårlige tenner pga astmamedisin.

Vi to andre som ikke hadde noen sykdommer eller skader har hatt fine tenner.

Er ikke alltid omsorgsvikt ved dårlige tenner.

Skrevet

For noen inkompetente "tannleger" det er her da. Min datter måtte trekke de tennene pga profylaktisk antibiotika behandling. Dvs en dose antibiotika HVER dag, og min datter måtte det i nesten 5 år.

Tennene ble ødelagt, men som legene på rikshospitalet sa så klarer man seg fint uten melketenner, LITT verre å klare seg uten nyrer!

Og hva tennene til mine andre barn, og datteren som måtte trekke, har de aldri hatt hull.

Den tannlegen som påstår noe annet er neimen ikke mye til tannlege!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...