Gå til innhold

Jobbsøknad!! Hva er best??? Gjerne svar fra arbeidsgivere??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du med "godt, uformelt språk" mener sånt som tegnsettinga i overskriften din, så er absolutt formelt å foretrekke. 

Det er sjelden krumspring for å skille seg ut i søknadsbunken er veldig vellykket, med mindre du søker jobber innen kreative yrker som design og reklame. Det arbeidsgivere er interessert i er kompetansen din, ikke en søknad på rim, en novelle eller andre fantasifulle ting. Når det er sagt, så er det forskjell på "formell" og "tørr og kjedelig". Lykke til med både søknadsskriving og jobbjakt!

Delvis formell. Vis gjennom søknaden at du er profesjonell. Vis at du har engasjement og er motivert for stillingen.

For eksempel så skriver du ikke bare jeg har jobbet i barnehage. Du skriver for eksempel tidligere har jeg jobbet i barnehage og har gjennom det fått god erfaring fra teamarbeid og mellommenneskelige relasjoner. Samtidig har jeg opparbeidet meg kunnskap om *sett inn passende uttrykk her som kan passe stillingsbeskrivelse* som jeg kan ta med meg inn i denne stillingen.

Snik inn litt selvskryt. Og skreddersy søknaden etter stilling.

Var selv jobbsøker og ble innkalt til 8 intervjuer på kort tid. Selv til stillinger jeg tenkte jeg ikke var helt kvalifisert til. Du må bare bevise i din søknad at den erfaringen som står på CV er ypperlig til den utlyste stilling.

Anonymous poster hash: 60e56...da4

Haha Himmel og hav, jeg tar til meg den;)

Takk for svar, hva tenkes om følgende da: Jeg søker en stilling på natt som sykepleier. Det står i kvalifikasjonene at "den som søker må ha et ønske om å jobbe natt". Det har jeg veldig, men det er kun av familiære årsaker. Jobber også natt nå, gjort det i mange år så vet det funker.

Skal jeg skrive grunnen til at jeg ønsker å jobbe natt? Dette er ett av eksemplene.....

Anonymous poster hash: b28c4...8a3

Kommer litt an på jobben du søker.

Jeg var f.eks. ute etter en utadvent og livlig person som byr på seg selv.

Blant 200 søknader var det ei som mer skrev et morsomt brev om seg selv framfor den høytidelige søknaden.

Hun kom til intervju hos meg pga det.

Det kjedelige var at personen på arket og den som satt forran meg var som natt og dag.

Så det aller viktigste er at det du skrivet stemmer og at du kan leve opp til løftene.

Anonymous poster hash: 8c4d6...355

Annonse

Haha Himmel og hav, jeg tar til meg den;)

Takk for svar, hva tenkes om følgende da: Jeg søker en stilling på natt som sykepleier. Det står i kvalifikasjonene at "den som søker må ha et ønske om å jobbe natt". Det har jeg veldig, men det er kun av familiære årsaker. Jobber også natt nå, gjort det i mange år så vet det funker.

Skal jeg skrive grunnen til at jeg ønsker å jobbe natt? Dette er ett av eksemplene.....

Dette er IKKE "godt, uformelt språk". Dårlig setningsoppbygging.

Og funker? Hva slags ord er det? "Det har jeg veldig,..." - ikke bra.

Du må jobbe med språket ditt. Hvis dette er den uformelle versjonen ville jeg helt klart gått for den formelle.

Anonymous poster hash: 55dee...dea

Men kjære vene jeg har vel ikke skrevet søknad her heller...? Les en gang til!

Jeg vet jeg skriver godt så det skulle vi vel ikke diskutere...svar heller på spørsmålet mitt, hvis ikke så kan du scrolle videre...

Gjest Sekretøsa

Nei, du trenger ikke skrive grunnen til at du ønsker å jobbe natt. Søker de etter en nattevakt så sier det seg selv at du ønsker å jobbe natt...

Vi har ute en stilling nå som vikar/sommer-vikar, og vi har silt ut mye pga språket i søknaden. Ikke fordi de skal sitte her å skrive til så mange, men fordi det faktisk er viktig å ha et språk alle kan lese i pasientjournalen...

Ja det er jo et godt poeng også, da...men jeg vet jeg skriver god dokumentasjon, og jeg tenker heller ikke på "slanguttrykk" o.l, men heller et løst og ledig språk i forhold til stivt og formelt.....

Jeg aner virkelig ikke, har aldri søkt på jobb før, for jobbene har kommet til meg;), og så er jeg over 40 så burde kunne dette egentlig.....:))

Annonse

Skriv en kort og presis søknad. Ikke ta med for mye fjas, ta med det som er viktig. Så fyller du ut cv'n din så godt det lar seg gjøre. Fikk en søknad på en a4-side... den la vi bort :)

Det der kjem vel heilt an på? Eg har nettop fått meg jobb i eit kreativt yrke og skreiv sikkert to sider med eigenreklame totalt sett. Det har eg fått svært gode tilbakemeldingar på, fordi det der er viktig å få fram personlege eigenskapar og engasjement. HI sin ønska jobb er jo av ein annan karakter, og då er eg einig. 

Eg trur likevel ikkje at det skadar å skrive at ein trivst med å jobbe natt og har gjort det over lenger tid. Det er ikkje alle som taklar nattarbeid og derfor er det relevant å vise at ein gjer det. 

Anonymous poster hash: 17460...9e8

Gjest Sekretøsa

Skriv en kort og presis søknad. Ikke ta med for mye fjas, ta med det som er viktig. Så fyller du ut cv'n din så godt det lar seg gjøre. Fikk en søknad på en a4-side... den la vi bort :)

Det der kjem vel heilt an på? Eg har nettop fått meg jobb i eit kreativt yrke og skreiv sikkert to sider med eigenreklame totalt sett. Det har eg fått svært gode tilbakemeldingar på, fordi det der er viktig å få fram personlege eigenskapar og engasjement. HI sin ønska jobb er jo av ein annan karakter, og då er eg einig. 

Eg trur likevel ikkje at det skadar å skrive at ein trivst med å jobbe natt og har gjort det over lenger tid. Det er ikkje alle som taklar nattarbeid og derfor er det relevant å vise at ein gjer det. 

Anonymous poster hash: 17460...9e8

Jo, selvsagt. Men for vår del søkte vi etter tilkallingsvikarer, og da trenger vi ikke så mye tekst i søknaden. Skal man ha andre jobber som du for eksempel har søkt, så blir det noe annet. Man må tilpasse teksten etter jobben, tenker vi da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...