Gå til innhold

Er det noen her som kan noe om svaner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er livredd svaner, holder meg helst på avstand, etter å ha møtt to hissige svaner i barndommen. 

Jeg gjorde ingenting, vandret bare langs turveien ved vannet og likevel så må de ha reagert på noe. 
De løp/ fløy opp av vannet og løp etter meg, svaner løper fort altså..

Det stoppet ikke før jeg krysset bilveien 100 meter lenger borte.

Nå har det flyttet noen svaner inn ved et vann som ligger rett nedenfor her hvor vi bor og jeg liker det virkelig ikke. 

Jeg prøver å lese på nett om svaner er hissige, eller om jeg bare var max uheldig den gangen jeg var 11 år gammel, men jeg finner ingenting.

Så altså, er svaner farlige? Bør vi holde avstand?

Anonymous poster hash: 36db6...bb8

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, de kan være veldig aggressive. Også er de trofasge hele livet. Men der stopper min kunnskap :-)

Skrevet

Jeg har også opplevd svaner som hissige og truende. De kan bite. Ville holdt avstand :)

Anonymous poster hash: f434b...8d4

Skrevet

Jeg har også opplevd svaner som hissige og truende. De kan bite. Ville holdt avstand :)

Det rare er jo at folk mater de, sånn at de blir tamme. Det er vel ikke lurt. 

Skrevet

Det rare er jo at folk mater de, sånn at de blir tamme. Det er vel ikke lurt.

Nei, det er ikke så lurt, det.

Skrevet

De er sinte fugler, men tror ikke du skal være redd altså. Du var nok ganske uheldig i barndommen bare, tviler på at de løper etter folk ellers.

Annonse

Skrevet

De er sinte fugler, men tror ikke du skal være redd altså. Du var nok ganske uheldig i barndommen bare, tviler på at de løper etter folk ellers.

En svane løp da sannelig etter meg da jeg var voksen :P de er pene, men litt skumle.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg. Det skal nok litt til at de skader voksne, men jeg ville holdt ungene langt unna, spessielt om de ligger på egg eller har unger.

Anonymous poster hash: 20b6c...fd8
Skrevet

Så er problemet, jeg har en litt engstelig frøken. 

Jeg har sagt til henne at hun ikke må gå bort til svanene. Hvis jeg kjenner henne rett kommer hun til å gå store omveier når hun begynner å gå alene til skolen. :fnise:

Skrevet

Direkte farlige er de jo ikke, men ja, de kan være hissige. De er veldig "familiekjære" og forsvarer seg selv, maken, ungene og territoriet sitt. Og så må du huske på at det er mange mennesker som er slemme med dem også, så det er jo ikke så rart at de prøver å jage oss vekk.

Når det er sagt kan man få dem veldig tamme også, og blir de kjent med deg og din tilstedeværelse, ved at du er der hver dag, viser at du ikke kommer for nære, gir dem mat og ikke gjør dem noe vondt, så vil de ikke være like aggressive men derimot kunne komme bort for å "hilse på".

Det opplevde jeg i min barndom, bodde like ved et vann der de samme svanene kom år etter år- og jeg mata dem år etter år. De spiste av hånden min og kom helt bort til meg og gned seg "kosete" mot meg når jeg kom. Jeg fikk også lov å klappe dem. De var aldri aggressive mot meg, men kunne være det om det kom folk de "ikke kjente". :)

Skrevet

De er jo så vakre :)

Min erfaring er at de bare blir hissig hvis de føler seg virkelig truet, men valget vil normalt være å stikke av selv heller enn å angripe folk.

Hvis de føler at man begynner å nærme seg litt mer enn de er komfortable med så bruker de å hvese, kommer med en tydelig hveselyd. Hvis man da stopper og helst trekker seg litt unna gjør de normalt ikke noe mer. Vær litt obs hvis det blåser mye, for da kan hvesingen drukne i andre lyder. Men da ser du som regel at de har nebbet åpent og ofte har hodet litt hevet for å gjøre seg større.

Men selvfølgelig, kommer man mellom svanene og ungene, da kan de bli hissige og jage etter deg.

I fjor satt jeg helt nede ved et svaberg og da kom det et svanepar med fem (!!!) unger helt bort til meg. Tydelig at noen har matet dem, for de sirklet lenge rundt meg og ene forelderen kom bare en meter eller to fra meg på land og stod og kikket veldig på meg som for å si "Hei, du! Ser du ikke hvor flinke vi er som holder alle våre fem søte i live og i god behold? Det er slitsomt det, skal jeg fortelle deg! Så om du kan gi oss litt å spise så ville vi blitt veldig glade for det!" :)

De var så skjønne! :) Så dem flere ganger i samme området, og langt utpå høsten så jeg alle enda en gang - fremdeles var alle fem ungene i god behold :)

Anonymous poster hash: 622d8...d98
Skrevet

I kommunen jeg bor har vi en veldig hissig svane (i Os, ja!). Selv om jeg ikke har møtt vedkommende, har han ikke et godt rykte i lokalavisen. Hissig som fy, og bør ikke terges (les; snakket til/øyekontakt/nærvær av mennesker). Alle vi som bor her vet at vi ikke skal ha noe med disse svanene å gjøre (aner ikke hvor mange det er, "Havnesjefen" får all oppmerksomheten, men utifra alle svanebildene på Facebook er det kanskje 10(!) av dem). 

Jeg har møtt svaner andre plasser, og de er like ille alle sammen. Spesielt i nærheten av svaneungene (naturlig nok, men vær på vakt!), og mødrene er vel av verste sorten (verre enn DiB-mødre, har jeg erfart). 
Har også noen svaner til naboer, her ved vannet jeg bor ved, og der er det én som er helt OK. Går ut ifra at det er en mann, siden han bare fjaser rundt på den lille stranden. Han får mat av meg og ungene, og det går til og med an å klappe han. Er likevel obs, og ser han formen hans først. Han går under kallenavnet "kompis" av eldste gutten her. Han kommer stort sett når vi roper på han. Eller, vi roper ikke, vi bare tar frem brødposen. 

Ja, altså, jeg skulle egentlig bare skrive her at jeg ikke kan noe om svaner, annet enn at én av kanskje femten i nærheten av her jeg bor klarer å oppføre seg som et (relativt) normalt menneske! Han er awesome, men jeg tør selvfølgelig ikke å gjøre annet med han enn å mate han og godsnakke litt. Han kan også holde på hemmeligheter, tror jeg. Hvert fall ovenfor andre mennesker :) 

Anonymous poster hash: 4c8e2...9be
Skrevet

Svaner et agressive fugler, spesielt i hekkingen. Om man nærmer seg og de løfter litt opp på vingene samtidig som de peker nedover er det en "advarsel" fra svanen.

Noen andre fakta: svanen har fast partner hele livet, og en stor andel lever i homofile parforhold. Ofte blir hunner lurt av menn, og når eggene er lagt blir de jagd bort...

Annonse

Skrevet

Takk, spesielt til dere som svarte sist. Nå kan jeg lettere tolje språket deres. Det er jo flotte fugler. :)

Skrevet

Svaner kan så absolutt være hissige. Ble jaget opp på en stor stein av en sint svanefar i min barndom og ble samtidig frarøvet en hel pakke Gjende-kjeks - bittert. Man skal ikke tøyse med svaner ;)

Skrevet

Jeg ble bitt av en svane over alle fire fingrene da jeg var fem år. Men den var ikke sinna. Skulle nok bare ikke latt den spise fra hånda mi.

Vet også at de er trofaste livet ut. Og at de blir ekstremt hissige når de venter barn eller nettopp har fått dem.

Du trenger sikkert ikke bekymre deg. Hvis du lever ditt liv, så lever nok den sitt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...