Gå til innhold

Holdbarhet drikkeferdig NAN fra kartong?

Gjest happyfeet<3

Anbefalte innlegg

Gjest happyfeet<3

Vet at det står at åpnet pakke er holdbar i 24 timer i kjøleskap. Men dersom jeg heller melka over på en sterilisert flaske og ikke varmer opp (mini drikker den romtemperert) - hvor lenge er den da holdbar? Mme tilberedt med pulver og vann må jo drikkes innen 1 time, men se jo for meg at denne varianten må holde lenger? 2-3 timer hvertfall...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt den på sterilisert flaske i 3 timer i stellebagen. Den luktet og smakte vanlig, så gutten drakk opp alt. Ble ikke dårlig :) den var selvfølgelig ikke varmet, rett fra kartong og på flaska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer går nok bra, men er det ikke enklere å kjøpe de små istedenfor så er du sikker på at den er ok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuften tilsier at så lenge flaska er ren (kokt etter forrige bruk) så bør holdbarheten i kjøleskap være nokså lik enten du har melka i en åpnet kartong eller i en flaske. Merk at dette ikke gjelder dersom mini har drukket av flaska, fordi bakterier fra munnen lett kommer ned i flaska da. Og det gjelder altså ikke oppbevaring i romtemperatur, der er holdbarheten ikke noe som helst lengre enn det du ville likt om det var et glass vanlig lettmelk du hadde på kjøkkenbenken...

Grunnen til at ferdigblanda MME på boks har bedre holdbarhet enn pulver blanda med vann er at den ferdige melka er steril idet den helles på steril kartong som forsegles. Det finnes ikke bakterier i boksen med melk. Pulveret er derimot ikke sterilt, så der kan det finnes små mengder farlige bakterier. I løpet av en time rekker de ikke å formere seg nok til å gjøre skade, men om melka står - også i kjøleskap - i mange timer så kan det bli farlig bakterievekst. (Da snakker vi ikke om den typer bakterier som finnes i lodottene på gulvet vårt, men om en bakterie som heter e. sakazakii som kan forårsake svært alvorlige infeksjoner hos babyer. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...