Gå til innhold

Har ikke jødiske barn lov til å gå i bursdagsselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en jødisk gutt i klassen til sønnen min (1. klasse). Pga 3 bursdager i klassen den siste uka, har jeg lagt merke til at denne gutten ikke har vært på noen av dem. Sønnen min hadde spurt ham, og han hadde sagt at han ikke fikk lov, ei heller å ha eget bursdagsselskap, kun feiring med familie.

Stemmer dette ? Hva er i så fall årsaken? Synes synd på ham, siden han jo går glipp av mye sosialt og moro, og blir utenfor...

Noen som kan svare?

Skrevet

De fikk iallefall ikke lov i den tiden når jeg gikk på barneskolen. Vi hadde ei jente som var jøde i klassen. Hun var aldri i noen selskap. Mener å huske at det rett og slett er fordi de ikke feirer bursdager?

Anonymous poster hash: d6b2f...825
Skrevet

De fikk iallefall ikke lov i den tiden når jeg gikk på barneskolen. Vi hadde ei jente som var jøde i klassen. Hun var aldri i noen selskap. Mener å huske at det rett og slett er fordi de ikke feirer bursdager?

Men selv om de ikke feirer sin egen bursdag, kan de da ikke være med å feire andre?

Skrevet

Mulig de ser på det som hyklersk å la barna få feire andre barn, men ikke seg selv? Jeg vet jammen ikke.

Skrevet

Har flere venner som er jøder og de feirer alle bursdager. Kun kjennskap til Jehovas Vitner som ikke feirer.

Anonymous poster hash: 1bd93...fb9
Skrevet (endret)

De feirer ikke bursdager egentlig - fordi det ikke er belagt i skriften, hvor den eneste bursdagen som nevnes er faraos, så vidt jeg vet. At noen feirer likevel forekommer selvsagt, men hvordan man lever er viktigere enn når man ble født. Uten å være ekspert på noe vis, så korriger meg gjerne.

Endret av sug lut
Skrevet

Jøss, her får til om med jehova-barna lov til å gå i andres bursdager selv om de ikke feirer sin egen. De har løsnet litt på reglene og sier noe sånt som at det er uhøflig å takke nei til en innbydelse og det sosiale er viktig, men de feirer ikke egen bursdag...

Har aldri hørt om at jøder ikke feirer bursdag.

Anonymous poster hash: 439df...733
Skrevet

De jødene jeg kjenner feirer i hvert fall bursdag. Og datteren min har flere ganger vært i barnehagebursdag til jødiske barn.

Anonymous poster hash: cf380...0e7

Skrevet

Haha nei dette stemmer ikke. Er gift med en jøde, og han har aldri hørt om dette. Men kanskje de spiser kosher, og er redd for at barnet skal spise noe "ulovlig" i bursdagen?

Anonymous poster hash: 299ed...626

Skrevet

De feirer ikke bursdager egentlig - fordi det ikke er belagt i skriften, hvor den eneste bursdagen som nevnes er faraos, så vidt jeg vet. At noen feirer likevel forekommer selvsagt, men hvordan man lever er viktigere enn når man ble født. Uten å være ekspert på noe vis, så korriger meg gjerne.

Er det ikke Adam sin bursdag jødene feirer på deres nyttårsdag?

Og så er det bar mitzva (13 år) og bat mitzva (12 år) som er storfeiring av bursdag og religiøs myndighesdag. Men det feires kanskje ikke akkurat på fødselsdagen.

Skrevet

Det er ikke bare jøder.

Jeg kjenner en muslimsk familie som ikke feirer bursdag.

Anonymous poster hash: 80316...200

Skrevet

Det er ikke bare jøder.

Kjenner en familie fra Bergen som ikke feirer bursdag

Skrevet

Jøder feirer bursdag, og kan helt fint gå i andres bursdag. Problemet er hvis det er en religiøs familie som bare spiser kosher, så er de er redd for at barnet skal få i seg noe ikke-kosher, eller føle seg utenfor fordi det ikke kan spise maten de andre spiser. Det er ikke så mange som er så strenge på det, men det finnes.

Hilsen jøde

Anonymous poster hash: 49868...ce2

Skrevet

Det er ikke bare jøder.

Kjenner en familie fra Bergen som ikke feirer bursdag

Jeg kjenner en mann på 32 år fra Voss som ikke feirer bursdag!!

Anonymous poster hash: 766cf...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...