Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk det samme :)

Er i samme situasjon og har en tass på snart 3 år.

Jeg leste på NAV sine sider at man kan tidligst søke om foreldrepenger i uke 26 med bekreftelse på termin.

Forrige sv.skap ville jeg være tidlig ute og søkte rett etter ordinær ul i uke 19. Vet ikke hvorfor man må vente til uke 26 nå, men sånn er det altså blitt.

Mener at jeg ikke kunne søke før uke 27 sist og det er 2 1/2 år siden. Men om jeg skal vente så lenge nå så blir jo det midt i fellesferien. Ser for meg kaos på NAV med vikarer å hele pakka. Tror jeg ringer i morgen å hører om et er muligheter for å søke tidligere.😛

Anonymous poster hash: 2c56b...be1

Det er fra uke 26 man kan ta ut permisjon, med andre ord du kan starte fødselspermisjon fra 12 før termin ( 26+12 = 38 ). Det er nok ingen som tar permisjon før de obligatoriske 3 uker før termin, men dette er forklaring på hvorfor du ikke kan søke før uke 26.

Videre står det på NAV at dersom du leverer søknad tidligere enn 8 uker må du kanskje innhente innteksopplysninger på nytt.

Les godt på NAV.no og fyll ut mest mulig i henhold til regler og krav og det blir ingen forsinkelse.  Ha en kalendar med ukenr. NAV har ufortjent dårlig rykte fordi mange setter seg ikke i reglene og krav når de søker. Spør veileder, ring NAV og skriv ferieønsker, fedrekvote og graden ned på vanlig papir og før inn på skjema etterhvert.

Anonymous poster hash: 6646d...1dd

Annonse

Mener at jeg ikke kunne søke før uke 27 sist og det er 2 1/2 år siden. Men om jeg skal vente så lenge nå så blir jo det midt i fellesferien. Ser for meg kaos på NAV med vikarer å hele pakka. Tror jeg ringer i morgen å hører om et er muligheter for å søke tidligere.😛

Men NAV har ikke vikaret i ferien, bare veldig lite ansatte på jobb så lite blir gjort ;)

Anonymous poster hash: b9849...3a1

Men NAV har ikke vikaret i ferien, bare veldig lite ansatte på jobb så lite blir gjort ;)

*vikarer såklart ;)

Ringte NAV å de behandler ingen søknader som er dokumentert tidligere enn 27 svangerskapsuke. Og ho mente på at det ikke hadde noe å si at jeg søkte i fellesferien. Men ho kan vel ikke si noe annet😛 så får håpe at det ikke er noe problem.

Det er fra uke 26 man kan ta ut permisjon, med andre ord du kan starte fødselspermisjon fra 12 før termin ( 26+12 = 38 ). Det er nok ingen som tar permisjon før de obligatoriske 3 uker før termin, men dette er forklaring på hvorfor du ikke kan søke før uke 26.

Videre står det på NAV at dersom du leverer søknad tidligere enn 8 uker må du kanskje innhente innteksopplysninger på nytt.

Les godt på NAV.no og fyll ut mest mulig i henhold til regler og krav og det blir ingen forsinkelse. Ha en kalendar med ukenr. NAV har ufortjent dårlig rykte fordi mange setter seg ikke i reglene og krav når de søker. Spør veileder, ring NAV og skriv ferieønsker, fedrekvote og graden ned på vanlig papir og før inn på skjema etterhvert.

Anonymous poster hash: 6646d...1dd

forige svangerskap satt jeg med NAV på tlf når jeg fyllte inn papirene. 😛 har tatt vare på kopi av alt jeg sendte den gang og kommer nok til å ha NAV på tlf igjen😛

Det er fra uke 26 man kan ta ut permisjon, med andre ord du kan starte fødselspermisjon fra 12 før termin ( 26+12 = 38 ). Det er nok ingen som tar permisjon før de obligatoriske 3 uker før termin, men dette er forklaring på hvorfor du ikke kan søke før uke 26.Videre står det på NAV at dersom du leverer søknad tidligere enn 8 uker må du kanskje innhente innteksopplysninger på nytt.Les godt på NAV.no og fyll ut mest mulig i henhold til regler og krav og det blir ingen forsinkelse.  Ha en kalendar med ukenr. NAV har ufortjent dårlig rykte fordi mange setter seg ikke i reglene og krav når de søker. Spør veileder, ring NAV og skriv ferieønsker, fedrekvote og graden ned på vanlig papir og før inn på skjema etterhvert.  Anonymous poster hash: 6646d...1dd

Ikkje heilt rett. Ein kan ta permisjon inntil 12 veke før termin. Et svangerskap vare øve 40 veke så du kan tidligst gå ut i permisjon når ein e litt øve 28fullgåtte veke.

Grunnen for at du ikkje kan søka før etter du har fått skriftlig terminbekreftelse ette 26 fullgåtte veke (dvs i veke 27) e at då e da stor sjans for at svangerskapet vil enda opp i eit levande barn til slutt.

Dersom arbeidsplassen e litt størrelse på hadde eg snakka me dei. Eg fekk fantastisk god hjelp hos min arbeidsgivar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...