Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Var på utredning hos gynekolog i april, og gruet meg veldig. Helt uten grunn! Kom til en veldig koselig mann som hadde lang erfaring på området. Både jeg og min mann ble kalt inn på fellestime, og han skulle ha med seg en sædprøve. Vi fikk et helt A4 ark med instruksjoner om hvordan dette skulle gjøres:) da vi kom leverte vi prøven og måtte vente litt. Da vi kom inn til legen startet han med å fortelle at sædprøven var helt fin. Så svarte vi på en del spørsmål om hvor lenge vi har prøvd, når jeg fikk mensen første gang, sykluslengde (veldig varierende) osv. Så undersøkte han meg med innvendig ultralyd. Fant flere eggsekker eller hva han kalte det, så et litt mørkt parti på den ene eggstokken, men ikke noe uvanlig. Fikk så resept på pergotime, han mistenkte at kroppen min ikke hadde tid til å modne eggene ordentlig pga for kort syklus. Pergotime skulle hjelpe på dette. Fikk dobbel kur og beskjed om at hvis det ikke gjorde susen på første forsøk hadde jeg tre ganger til på resepten. Hvis ikke det heller fungerte skulle vi tilbake til han etter sommeren. Tok en del blodprøver i tilfelle det skulle bli aktuelt med IVF. Men virket ut som han hadde stor tro på pillene. Fikk beskjed om at det var en større mulighet for tvillinger/flerlinger, men det hadde ikke gjort noe:) :) når mannen var og tok blodprøver sa legen "da sees vi i uke 7 for tidlig ultralyd" - så virket ut som han hadde troen:) startet med pergo dag 4 i syklusen. Testet med CB fertilitetsmonitor og fikk smilefjes dag 14. Var tilbake hos legen dag 21 for å ta blodprøver for å sjekke om jeg hadde hatt eggløsning. Det hadde jeg hatt/eller hadde det dag 22:) så det var jo gode nyheter. Er nå på dag 38, ingen mens og bare negative tester. Så regner med tanta er rett rundt svingen. Ny syklus, nye muligheter:)

Gjest candela

Hei! Jeg var på utredning i april, uten mannen, kun meg :) Gruet meg veldig på forhånd, men det gikk veldig fint! Først snakket vi litt om syklus, og deretter tok hun innvendig ultralyd for å se på eggstokkene. Siden jeg hadde hatt litt uregelmessig mens (derfor jeg oppsøkte fastlege og ble henvist videre til gynekolog) fikk jeg resept på trisekvens som jeg har tatt i to mnd nå, tok siste pille igår. Nå skal vi se om syklusen kommer igang igjen etter de pillene.. Hvis ikke, så blir det som Piasawa over her, at jeg får piller for å stimulere eggløsning!

Det er ihvertfall ingenting å grue seg til, det føles veldig godt å være inne i systemet og få hjelp og oppfølging! Det føles mye mindre håpløst.. Vi hadde kun prøvd i i 7 mnd når jeg ble henvist fra fastlege, men hadde kun hatt mensen (og eggløsning) 3 ganger i løpet av den tiden!

Masse lykke til :)

• 2 uker senere...

Hei! :)

Vi har vært prøvere i to år, og begynte utredningen ifjor november. Da var jeg til samtale med fastlege som tok noen blodprøver og GU, før han henviste videre til gynekolog på sykehuset. Etter det så tok det noen uker og vi fikk endel papirer i posten, samt sædprøveglass, rekvisisjoner på blodprøve (progesteron som skulle tas dag 22 i syklusen) og temperaturskjema. Jeg tok tempen hver morgen frem til timen hos gyn, dette var vel tre sykluser. Så når vi kom til gyn ble det stilt endel spørsmål og en ny GU med innvendig UL. Da viste det seg at jeg hadde litt cyster på høyre eggstokk, noe hun trodde var grunnen til at ting tok tid. Jeg fikk resept på Pergotime som jeg skulle ta annenhver syklus i opptil et år (fullført to kurer hittil), og beskjed om at de henviste meg til laparoskopi for å se på indre genitalia (de klarer ikke se om eggledere er åpne f.eks. uten kirurgi). Så nå, en stund etterpå, er operasjon klar og jeg skal inn bare om noen dager.

Sånn har utredningen vår vært hittil :) Det tar tid, og du må nok forvente litt venting.. Men jeg utsatte samtalen med fastlegen en stund fordi jeg grudde meg endel.. særlig til GU, som jeg ikke har tatt før! Men når det var overstått, så var det helt greit. Jeg grudde meg egentlig unødig.. :) Timene med gyn og sykehuset generelt har bare vært positivt.

• 2 uker senere...

Jeg har time til GU i August.

Vi begynte å prøve på nummer to i Mai i fjor, og når vi hadde prøvd et år uten hell, bestilte jeg time hos fastlegen min.

Hun henviste meg til GU og vi fikk brev i posten, med dato for time for meg, og skjema til sædprøve til mannen.. Han fikk levert sædprøve noen uker etter, og de har vi akkurat fått svar på.. Det var positiv tilbakemelding, så da blir det spennende å se om timen hos GU for meg kommer med noen svar...

Jeg gruer meg i grunnen veldig, og lurer veldig på om jeg får vite noe der og da... For i så fall vil jeg ha mannen med meg, så ikke jeg må sitte der alene...

Men før den tid, håper vi selvfølgelig at vi klarer det selv!

Annonse

Jeg har time til GU i August.

Vi begynte å prøve på nummer to i Mai i fjor, og når vi hadde prøvd et år uten hell, bestilte jeg time hos fastlegen min.

Hun henviste meg til GU og vi fikk brev i posten, med dato for time for meg, og skjema til sædprøve til mannen.. Han fikk levert sædprøve noen uker etter, og de har vi akkurat fått svar på.. Det var positiv tilbakemelding, så da blir det spennende å se om timen hos GU for meg kommer med noen svar...

Jeg gruer meg i grunnen veldig, og lurer veldig på om jeg får vite noe der og da... For i så fall vil jeg ha mannen med meg, så ikke jeg må sitte der alene...

Men før den tid, håper vi selvfølgelig at vi klarer det selv!

Ja, ta med deg mannen! Jeg hadde mannen min med meg når jeg var til GU hos gynekologen ihvertfall (med fastlegen dro jeg alene), og det var veldig godt å ha han der :) Er greit å ha med et par ekstra ører også, så er det lettere å huske all informasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...