Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #1 Skrevet 26. mai 2014 Har bestemt meg for å bli organisert, men aner ikke hvor jeg begynner! Hvorfor organiserer jeg meg? Hvordan velger jeg riktig? Hva koster det? Anonymous poster hash: 7ec51...e88
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #2 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #3 Skrevet 26. mai 2014 er barnehagelærer og ikke faen om jeg skal organisere meg i den dritten av ei organisasjon som vi har,så det kommer helt an på hvilken jobb du har og hvilket forbund du har.For mitt eneste alternativ jobberKUN for lærere og det orker jeg ikke å betale 500 kr for i mnd!! Anonymous poster hash: a8aae...e54
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #4 Skrevet 26. mai 2014 er barnehagelærer og ikke faen om jeg skal organisere meg i den dritten av ei organisasjon som vi har,så det kommer helt an på hvilken jobb du har og hvilket forbund du har.For mitt eneste alternativ jobberKUN for lærere og det orker jeg ikke å betale 500 kr for i mnd!! Anonymous poster hash: a8aae...e54 Du tror det finnes bare ett forbund for barnehagelærere? Tror du bør undersøke litt mer da. Du er tydeligvis ikke oppdatert. Anonymous poster hash: cf2eb...15b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #5 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c Jeg vet ikke hva de andre er organisert i, er ny, så har ikke spurt noen. Vet ei har meldt seg inn i LO bare, overhørte det på pauserommet. Jeg jobber med IT i et stort privat firma. Kontorotte. Har god lønn, gode forsikringsordringer, 12% feriepenger, 5 uker ferie, 37,5 timers uke osv. Dagtid, fri helger, får betalt for røde dager. Hva er det jeg får gjennom fagforbundet som jeg ikke allerede har? Anonymous poster hash: 7ec51...e88
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #6 Skrevet 26. mai 2014 Siste var HI, men det ser dere vel Anonymous poster hash: 7ec51...e88
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #7 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c Jeg vet ikke hva de andre er organisert i, er ny, så har ikke spurt noen. Vet ei har meldt seg inn i LO bare, overhørte det på pauserommet. Jeg jobber med IT i et stort privat firma. Kontorotte. Har god lønn, gode forsikringsordringer, 12% feriepenger, 5 uker ferie, 37,5 timers uke osv. Dagtid, fri helger, får betalt for røde dager. Hva er det jeg får gjennom fagforbundet som jeg ikke allerede har? Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Juridisk bistand hvis du blir permittert eller oppsagt, svært gunstige forsikringsordninger, mange fordeler og rabatter på diverse ting som forbundet har avtale med, og selvfølgelig skattefradrag på kontingent. I tillegg har de fleste forbund tilbud om ulike kurs i feks forhandlingsteknikk og andre ting for tillitsvalgte. Anonymous poster hash: cf2eb...15b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #8 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c Jeg vet ikke hva de andre er organisert i, er ny, så har ikke spurt noen. Vet ei har meldt seg inn i LO bare, overhørte det på pauserommet. Jeg jobber med IT i et stort privat firma. Kontorotte. Har god lønn, gode forsikringsordringer, 12% feriepenger, 5 uker ferie, 37,5 timers uke osv. Dagtid, fri helger, får betalt for røde dager. Hva er det jeg får gjennom fagforbundet som jeg ikke allerede har? Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Juridisk bistand hvis du blir permittert eller oppsagt, svært gunstige forsikringsordninger, mange fordeler og rabatter på diverse ting som forbundet har avtale med, og selvfølgelig skattefradrag på kontingent. I tillegg har de fleste forbund tilbud om ulike kurs i feks forhandlingsteknikk og andre ting for tillitsvalgte. Anonymous poster hash: cf2eb...15b Men skattefradrag på kontigent (ca 6000 pr år), kontra ingen kontigent? Det blir over 250.000 i løpet av min yrkeskarriere. Hmmm... Anonymous poster hash: 7ec51...e88
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c Jeg vet ikke hva de andre er organisert i, er ny, så har ikke spurt noen. Vet ei har meldt seg inn i LO bare, overhørte det på pauserommet. Jeg jobber med IT i et stort privat firma. Kontorotte. Har god lønn, gode forsikringsordringer, 12% feriepenger, 5 uker ferie, 37,5 timers uke osv. Dagtid, fri helger, får betalt for røde dager. Hva er det jeg får gjennom fagforbundet som jeg ikke allerede har? Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Juridisk bistand hvis du blir permittert eller oppsagt, svært gunstige forsikringsordninger, mange fordeler og rabatter på diverse ting som forbundet har avtale med, og selvfølgelig skattefradrag på kontingent. I tillegg har de fleste forbund tilbud om ulike kurs i feks forhandlingsteknikk og andre ting for tillitsvalgte. Anonymous poster hash: cf2eb...15b Men skattefradrag på kontigent (ca 6000 pr år), kontra ingen kontigent? Det blir over 250.000 i løpet av min yrkeskarriere. Hmmm... Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Personlig tør jeg ikke stå utenfor forbundet. Jeg kjenner flere, både organiserte og uorganiserte, som har blitt permitterte eller usaklig oppsagte. Uten juridisk bistand, taper man mange penger. Forbundet hjalp to av dem til å få utbetalt lønn og "tort og svie" i tre måneder etter en usaklig oppsigelse, mens de som sto alene led store økonomiske tap. Anonymous poster hash: cf2eb...15b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #10 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c Jeg vet ikke hva de andre er organisert i, er ny, så har ikke spurt noen. Vet ei har meldt seg inn i LO bare, overhørte det på pauserommet. Jeg jobber med IT i et stort privat firma. Kontorotte. Har god lønn, gode forsikringsordringer, 12% feriepenger, 5 uker ferie, 37,5 timers uke osv. Dagtid, fri helger, får betalt for røde dager. Hva er det jeg får gjennom fagforbundet som jeg ikke allerede har? Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Juridisk bistand hvis du blir permittert eller oppsagt, svært gunstige forsikringsordninger, mange fordeler og rabatter på diverse ting som forbundet har avtale med, og selvfølgelig skattefradrag på kontingent. I tillegg har de fleste forbund tilbud om ulike kurs i feks forhandlingsteknikk og andre ting for tillitsvalgte. Anonymous poster hash: cf2eb...15b Men skattefradrag på kontigent (ca 6000 pr år), kontra ingen kontigent? Det blir over 250.000 i løpet av min yrkeskarriere. Hmmm... Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Personlig tør jeg ikke stå utenfor forbundet. Jeg kjenner flere, både organiserte og uorganiserte, som har blitt permitterte eller usaklig oppsagte. Uten juridisk bistand, taper man mange penger. Forbundet hjalp to av dem til å få utbetalt lønn og "tort og svie" i tre måneder etter en usaklig oppsigelse, mens de som sto alene led store økonomiske tap. Anonymous poster hash: cf2eb...15b Så det er gratis juridisk bistand ved behov? Anonymous poster hash: 7ec51...e88
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #11 Skrevet 26. mai 2014 Hva jobber du med? Hva er de der du jobber organisert i? Betaler ca 500 i måneden, får trekt av 3500 i på skatten og har ellers en rekke medlemsfordeler og juridisk bistand om det skulle være aktuelt. Anonymous poster hash: 9cb58...d9c Jeg vet ikke hva de andre er organisert i, er ny, så har ikke spurt noen. Vet ei har meldt seg inn i LO bare, overhørte det på pauserommet. Jeg jobber med IT i et stort privat firma. Kontorotte. Har god lønn, gode forsikringsordringer, 12% feriepenger, 5 uker ferie, 37,5 timers uke osv. Dagtid, fri helger, får betalt for røde dager. Hva er det jeg får gjennom fagforbundet som jeg ikke allerede har? Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Juridisk bistand hvis du blir permittert eller oppsagt, svært gunstige forsikringsordninger, mange fordeler og rabatter på diverse ting som forbundet har avtale med, og selvfølgelig skattefradrag på kontingent. I tillegg har de fleste forbund tilbud om ulike kurs i feks forhandlingsteknikk og andre ting for tillitsvalgte. Anonymous poster hash: cf2eb...15b Men skattefradrag på kontigent (ca 6000 pr år), kontra ingen kontigent? Det blir over 250.000 i løpet av min yrkeskarriere. Hmmm... Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Personlig tør jeg ikke stå utenfor forbundet. Jeg kjenner flere, både organiserte og uorganiserte, som har blitt permitterte eller usaklig oppsagte. Uten juridisk bistand, taper man mange penger. Forbundet hjalp to av dem til å få utbetalt lønn og "tort og svie" i tre måneder etter en usaklig oppsigelse, mens de som sto alene led store økonomiske tap. Anonymous poster hash: cf2eb...15b Så det er gratis juridisk bistand ved behov? Anonymous poster hash: 7ec51...e88 Ja, alltid i arbeidstvister, noen har også for andre ting. Det står i avtalen. Anonymous poster hash: cf2eb...15b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #12 Skrevet 26. mai 2014 Før var det enklere da var det tre hovedsammenslutninger. Nå er det vanskeligere ifht akademikere, men ellers så står valget egentlig i hovedsak mellom to "leire" LO og YS. LO er partipolitisk avhengig av arbeiderpartiet. YS er partipolitisk uavhengig. Selv ville det aldri falt meg inn å melde meg inn i et LO-forbund. Jeg er offentlig ansatt og vil ikke at partene har noe annet enn arbeidsforholdet i tankene når de forhandler. Med f.eks. en LO-tillitsvalgt og i en arbeiderpartikommune, kan det fort bli litt "snørr i bartene". YS har i alle år derfor vært det naturlige valget for meg. Alle kan være medlem der. Hvilket av forbundene, spørs hvilken sektor du jobber i. Lykke til! Anonymous poster hash: e2221...afc
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #13 Skrevet 26. mai 2014 Handel og kontor kanskje? Anonymous poster hash: 3009e...515
aanonym Skrevet 26. mai 2014 #14 Skrevet 26. mai 2014 Ta kontakt med LO, så vet de hvilken organisasjon som passer for deg. Som medlem av LO har man en stor og sterk fagbevegelse i ryggen, en som har "muskler" når det virkelig gjelder. LO er samfunnsbevisst og tør mene noe som samfunnet vi lever i. Dessuten jobber de for rettferdig fordeling av godene. LO har også svært gode forsikringsordninger, en kjempegod innboforsikring er inkludert i kontingenten. Uorganiserte er de første som ryker ved permitteringer, lokale lønnsforhandler osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå