oslofrk Skrevet 25. mai 2014 #1 Skrevet 25. mai 2014 Jeg har fått tips om å gi linfrø i grøten til minsten på 8mnd, pga treg (!) mage. Har kuttet banan og ris fra kosten. Har det noe å si om jeg maler linfrøene, så det blir linfrømel? Bør de ligge i bløt i varmt vann? Hilsen novisa
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #2 Skrevet 25. mai 2014 Hva med sviskekompott?? Anonymous poster hash: e89f8...183
oslofrk Skrevet 25. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2014 Har prøvd sviskepure, men det liker hun ikke. Hun liker nesten alt annet, så har ikke tvunget det i henne.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #4 Skrevet 25. mai 2014 Tror det beste er å la de være hele. Danner seg ett lag med "smøring" utenpå sånn at de glir lettere i tarmene. Men er veldig viktig med mye væske ved inntak av linfrø. Ellers virker de forstoppende. Vi bruker det på våres på 1 år. Blander det i grøten og sørger for at han drikker mye til det måltidet. Anonymous poster hash: a0772...288
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #5 Skrevet 25. mai 2014 Legg de i vann en stund før du blander de i grøten, så får de et slimete lag på seg som glir lett ned. Ikke noe problem med litt linfrø for en på 8 mnd vel? Her spises terningstore brødbiter med eller uten hele frø, han er 6,5 mnd. Litt konsistens er lurt å venne dem til. Anonymous poster hash: 92931...2be
Light of my life Skrevet 25. mai 2014 #6 Skrevet 25. mai 2014 Hvis du ikke knuser de så kommer de hele ut igjen. Kroppen klarer ikke fordøye skallet.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #7 Skrevet 25. mai 2014 Men det er jo d som er meningen, de skal hjelpe på fordøyelsessystemet, noe de gjør i hel tilstand! Anonymous poster hash: 92931...2be
oslofrk Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 26. mai 2014 Linfrø glir ned på høykant! Takk for tipset om mye vann - DET hadde jeg ikke tenkt på..
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #9 Skrevet 26. mai 2014 "Knuste eller finmalte linfrø kan ved hjelp av enzymet linamarase avgi mer enn 50 mg fri blåsyre (HCN) per 100 g. Enzymet inaktiveres delvis i magesekkens sure miljø, noe som gjør at mindre enn 1 % HCN frigjøres i magesekken. Betydelig mer HCN frigjøres i tarmene der pH-verdien er høyere, men der brytes det raskt ned til relativt ufarlig thiocyanat ved hjelp av enzymet rhodanase. Det er ingen indikasjoner på at inntak av anbefalte doser av linfrø utgjør noen fare, da selv ikke store doser (opptil 100 g) med linfrø har gitt signifikant økning av cyanid i blodet. Derfor er advarsler mot å innta frøene på grunn av deres innhold av blåsyre lite relevante." Men til en baby hadde jeg nok latt være å knuse dem ja... Anonymous poster hash: 2952b...2e4
oslofrk Skrevet 26. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 26. mai 2014 Hjelpes! Jeg skal ikke se hardt på dem engang..! Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå