Gå til innhold

Vi skal skaffe oss kanin,hvilken type anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil ha en eller to og lurer på pm noen har noen råd?

Anonymous poster hash: 33b87...525

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvertfall ikke hybelkaniner. De har vi mange av og det er ikke til å holde styr på :fnise:

Spøk til side. Jeg har hatt dvergkaninger og de synes jeg er enkle. De blir jo naturligvis ikke så store som vanlige kaniner hvilket kan være en fordel med tanke på løpebur/plass

Anonymous poster hash: fb44c...bbf
Skrevet

Kan du det du trenger å kunne, da? Spør fordi man alltid skal ha to sammen :) ellers må én kanin være frittgående innendørs.

Jeg anbefaler et kaninpar fra dyrebeskyttelsen. De vil kunne fortelle deg masse om kaniner, og når du kjøper dem er de ferdig bondet og ferdig kastrerte :)

Bondingprosessen kan være lang og drøy, og vanskelig (bonding = få kaninene til å godta hverandre, like hverandre og være venner). De kan slåss masse, og tom drepe hverandre. Men det går an å gjøre det selv. Bare man leser seg opp om emnet.

Jeg ville ellers anbefalt dvergveddere, stort sett er lynnet godt nok til at barn kan omgås dem, de er ikke for små eller for store, og de er korthårede, så de ikke trenger annet stell enn kloklipping.

Anonymous poster hash: afa88...fc8

Skrevet

Må legge til at de MÅ kastreres begge to, både hanner og hunner. :) og begge kjønn kan være venner, men den klassiske gutt-jente går oftest bra,

Anonymous poster hash: afa88...fc8

Skrevet

Jeg ville ikke valgt en hermelin. (Er en dvergtype) De er veldig små, men hissige...

Løvehode har så langt her vært en suksess. Eller dvergvedder. Den er tam som et lam...

Men hold deg til ren rase, i dyrebutikker er det sjeldent rene raser fordi det er for dyrt for dem å kjøpe inn og selge igjen...

Et tips til, søk opp norgesfor. Der får du flis, høy og pellets til gunstig pris! Kaniner skal ikke ha forblandingene fra dyrebutikker. De skal ha pellets. Og pellets er dyrt om du kjøper i butikk. På norgesfor koster 25 liters pose 192,-

Og samme med flis, Du får 200l med sagflis til 100 lappen.

Høyet koster 119,- for en stor pose, men å dyrebutikker koster den rundt 50,- for det minimale i forhold...

Skrevet

Anbefaler å kontakte FOD. Da får du kaniner som passer sammen og til deres familie, og hjelp med å lære om kaninhold.

Skrevet

Det viktigste er at du får to. Kaniner trives ikke alene.

Anonymous poster hash: e9c67...c7c
Skrevet

De trenger ikke pellets heller, som regel er grovt høy nok, kvister til å tygge på osv for å slipe tenner. De kan også få litt frukt.

Mange glemmer å gi dem høy og fôrer kun på pellets, hårreisende feil. De foretrekker også vann i skål, og ikke de ekle flaskene.

Må ha stor plass, helst gå løse. De krever mye bevegelse for å ikke bli syke og overvektige.

Anonymous poster hash: 7d7df...361

Skrevet

Jeg anbefaler hybelkaniner og kun det. De er omtrent like morsomme som ordentlige kaniner, men er mye billigere i kosten og de kan bo under sofaen, og de gnager ikke. Helt seriøst tenk deg skikkelig om før du skaffer deg kaniner. 

Anonymous poster hash: 56f1a...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...