Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #1 Skrevet 24. mai 2014 Vurderer å anskaffe oss en katt. Jeg har 1 uke ferie uten noen store planer snart, kan katten "læres opp" til å være alene hjemme på 1 uke eller må det lengere tid til? Når kan katten slippes ut alene? er det 8 mnd eller 1 år? Bor landlig til, men har en litt trafikert vei ikke så langt unna. Når katten er alene hjemme, er det greit å lukke dører slik at den kun får bevege seg i gangen og på vaskerommet? Skal kjøpe kattedo, sette opp mat/vann og lage en soveplass til den. Anonymous poster hash: 20732...386
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #2 Skrevet 24. mai 2014 En uke er IKKE greit! Anonymous poster hash: 11ef4...660
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #3 Skrevet 24. mai 2014 Du skal skaffe deg katt i ferien og da skal du være borte? Ettersom du lærer ham å være alene hjemme. Anonymous poster hash: c7bdf...1a0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #4 Skrevet 24. mai 2014 En katt kan ikke være alene i 1 uke. Håper du tuller! Anonymous poster hash: 6ab78...861
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #5 Skrevet 24. mai 2014 Når katten er kastrert kan den fint slipper ut rundt 8-12 mnd alder, først en liten stund med døra åpen og deg ute og så øker du tiden den er ute litt for hver dag. Ang. å la kattunge være alene hjemme er det best å la den ha begrenset plass til å begynne med, slik at den blir komfortabel og ikke får for mange inntrykk på en gang. Ikke ha kattedoen og mat/vann i samme rom. Anonymous poster hash: 9d45f...075
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #6 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tolket det dit at hun hadde en uke ferie der hun planlegger å være hjemme med katten, dersom du planlegger å få katten for så å reise vekk en uke er du helt ute å kjøre. Anonymous poster hash: 9d45f...075
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #7 Skrevet 24. mai 2014 Jeg har ferie og skal være hjemme 1 uke, men tenkte da å begynne forsiktig med å la katten være alene hjemme i korte perioder av gangen. Men om 1 uke er for kort så venter vi til neste sommer da vi kan ta lengere ferie sammenhengende. Takk for svar! HI Anonymous poster hash: 20732...386
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #8 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tenkte da ikke at katten skulle være alene 1 uke! Unnskyld om jeg ordla meg feil. Jeg mente 1 uke med tilvenning på å være alene. Altså at jeg begynner med å la den være alene i 10 minutter, og så lengere og lengere perioder. Når vi er i jobb må den være alene i ca 7 timer. Så tenkte å bruke en uke på å venne den til å være alene en arbeidsdag til slutt. HI Anonymous poster hash: 20732...386
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #9 Skrevet 24. mai 2014 Jeg ville skaffet to kattunger (søsken), da har de selskap og glede av hverandre. Og ville ordnet til et eget, sikret rom de kunne være i når de var alene. Anonymous poster hash: 07b70...844
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #10 Skrevet 24. mai 2014 Katter bør ikke slippes fri utendørs før de er rundt ett år, retningssansen er ikke fullt utviklet før den tid. Anbefaler på det sterkeste at katten er sterilisert/kastrert før den tid. En bør også vente 6 - 8 uker før en slipper ut en voksen katt slik at den er trygg på de nye omgivelsene. Lykke til med å få nytt familiemedlem Anonymous poster hash: ce6c5...015
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #11 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tenkte da ikke at katten skulle være alene 1 uke! Unnskyld om jeg ordla meg feil. Jeg mente 1 uke med tilvenning på å være alene. Altså at jeg begynner med å la den være alene i 10 minutter, og så lengere og lengere perioder. Når vi er i jobb må den være alene i ca 7 timer. Så tenkte å bruke en uke på å venne den til å være alene en arbeidsdag til slutt. HI Anonymous poster hash: 20732...386 Jeg tror nok det går helt fint. Katter sover mye på dagtid, og hvis du har to får de ut energien sin med å herje sammen. Kun en katt er stusselig, da ville jeg absolutt brukt med tid med den hjemme for å få den trygg og kunne leke med den:) Anonymous poster hash: 9d45f...075
soleia Skrevet 24. mai 2014 #12 Skrevet 24. mai 2014 Eg er ikkje nokon katteekspert, men vi hadde ikkje noko tilvenningsperiode før den var åleine heime medan vi var på jobb. Vi begrensa plassen i starten, slik at den berre var i stova og gangen til å begynne med. - trur mange av svara grunnar i ei misforståing av at du hadde tenkt å reise vekk frå katten ei veke.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. mai 2014 #13 Skrevet 24. mai 2014 Jeg tenkte da ikke at katten skulle være alene 1 uke! Unnskyld om jeg ordla meg feil. Jeg mente 1 uke med tilvenning på å være alene. Altså at jeg begynner med å la den være alene i 10 minutter, og så lengere og lengere perioder. Når vi er i jobb må den være alene i ca 7 timer. Så tenkte å bruke en uke på å venne den til å være alene en arbeidsdag til slutt. HI Anonymous poster hash: 20732...386 Katten kan fint være alene mens dere på jobb. Men jeg anbefaler å da ha katten i et rom hvor det ikke er helt krise om han tisser på ting som egentlig ikke skal tisses på :-p Noen katter er kjempeflinke å bruke kattedoen, mens andre er ikke det. Men at du har ferie hjemme i 1 uke når du får katten, og deretter starter i jobb, ser jeg ikke som noe problem. Bare å sørge for at han har mat, vann og ren do før du drar om morgningen:)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #14 Skrevet 24. mai 2014 Høres ut som en god plan jeg har alltid hatt kattene gående i hele huset, og går den på doen er det ingenting i veien for at den går fritt. Men folk er forskjellige. Vil du ha den i gangen så ha den i gangen. Anonymous poster hash: 242ca...e9f
Gjest cd0da Skrevet 24. mai 2014 #15 Skrevet 24. mai 2014 Ikke noe problem det. Vi skaffet oss en liten kattunge på 12 uker på en fredag og når mandagen kom måtte vi på jobb. Lot katten være i gangen som var ganske stor med do på fast plass og mat i andre enden + en seng. Gikk helt fint og etter noen dager lot vi henne gå fritt i leiligheten og det var aldri noen problemer. Ang. å slippe ut så vent til de er sterilisert/kastrert og er rundt 1 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå