Gå til innhold

lure NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på et møte i forhold til AAP, og er invitert av familie på en 5 dagers tur til syden. Er ikke typen som reiser mye, men har veldig lyst å ta en liten tur da det hr vært ganske tøffe tider her siste årene..

Men hvordan komme unna det møtet jeg skal på? Hater å lure meg unna, og vet jeg ikke har "lov" å reise, så må komme på en god unnskyldning om jeg skulle gjøre dette..

Tanker?

Anonymous poster hash: e2c9e...844
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan faktisk ikke reise. 

Anonymous poster hash: f6d76...8a2
Skrevet

Oppfør deg folkelig og ærlig, det varer lengst. Reiser du, å bryter du reglene for AAP, vær heller glad til at du får inn penger uten å  jobbe (om det så er pga sykdom, arb.ledighet eller annet).

Anonymous poster hash: f74bf...4f1
Skrevet

Det lønner seg å være ærlig. Ring saksbehandleren din og fortell det som det er, og at denne turen vil gjøre deg godt, og om det er mulig at møtet kan framskyndes eller utsettes. Det er ikke det at du ikke har lov til å reise til utlandet mens du får AAP, men du har ikke lov til å oppholde deg i utlandet og få AAP for de dagene du er der. Du kan krysse av for ferie, da får du ikke utbetalt for de 5 dagene, eller du kan søke om å få ferien godkjent, da vil du få AAP selv om du har ferie. 

Det som helt klart ikke er lurt er å lyve, late som du er syk eller finne på andre finurlige ting. 

Skrevet

Søk om å få beholde aap di dagene og be om møtet en annen dag,evnt-kryss av for ferie di dagene,ikke få aap og flytt møtet!ser ikke problemet?!

Anonymous poster hash: 25fff...8bb

Skrevet

hehe.. jeg er alltid folkelig og ærlig. Men dette er noe jeg har veldig lyst til. SÅÅÅÅ ille er det da ikke? Det er snakk om 5 dager.. 5 dager jeg uansett ikke skal jobbe, så det har jo egentlig ingenting å si!

Alle har vel en eller annen gang "tøyd" reglene litegrann på et eller anna vis?

Hi

Skrevet

Håper for din skyld at dette er et dårlig forsøk på trolling.

Ikke mulig å være så dum!

Anonymous poster hash: b7e24...5a2

Skrevet

foreløig får jeg ikke pengene… har begynt å sende meldekort, fått vite at jeg nå er under AAP og fått en saksbehandler. 

Slik det er nå er jeg fritatt for aktivitet på overgangsstønad.

Vet ikke om det har noe å si...

Hi

Skrevet

hvis du syns jeg er SÅ dum, så burde hvertfall du være smart nok til å gi meg en forklaring..

Hi

Skrevet

hvis du syns jeg er SÅ dum, så burde hvertfall du være smart nok til å gi meg en forklaring..

Hi

Lure seg unna et møte du er pliktig å møte på for å kunne motta ytelser fra den Norske stat.

Ser du virkelig ikke selv hvor dumt det er å skrive noe slikt?

Skrevet

Snakk med legen din og forklar at dette er viktig for dere som familie etter tøffe tider. Så får du legen til å skrive at dette er noe som vil være positivt for din helse, og så tar du det til saksbehandleren.

På meldekortet må du krysse av for om du har hatt ferie og av den grunn ikke har kunnet følge aktivitet (og møte med nav er absolutt aktivitet). Lyver du på dette og blir tatt på det så kan du risikerer å bli straffet for det. Det er ulovlig og de er nå ute etter å ta de som snylter.

Hvorfor snylte når du kan få samme resultat ved å være ærlig?

Anonymous poster hash: f3372...c83
Skrevet

Snakk med legen din og forklar at dette er viktig for dere som familie etter tøffe tider. Så får du legen til å skrive at dette er noe som vil være positivt for din helse, og så tar du det til saksbehandleren.

På meldekortet må du krysse av for om du har hatt ferie og av den grunn ikke har kunnet følge aktivitet (og møte med nav er absolutt aktivitet). Lyver du på dette og blir tatt på det så kan du risikerer å bli straffet for det. Det er ulovlig og de er nå ute etter å ta de som snylter.

Hvorfor snylte når du kan få samme resultat ved å være ærlig?

Anonymous poster hash: f3372...c83

Sant nok… Visste ikke at det kunne være så "lett"...

Takk for svar :)

Hi

Skrevet

om jeg skulle tøyd noen regler så hadde nok ikke valget falt på reglene til nav, men det er nå meg... Jeg tørr ikke "lure" til meg penger, og når man er under aap, så kan det hende nav finner noen tiltak til deg og da er det kjipt om de ringer og du må si at du er på ferie... Tror nok det ordner seg ved å ringe og si ifra og være ærlig.  Siden du nå er på aap, så synes jeg det er rart du ikke har fått penger ennå, jeg begynte å sende meldekort samtidig som jeg søkte om aap, og da det var godkjent fikk jeg utbetalt penger samme dag. Det er ett krav når man søker om aap at en MÅ sende meldekort og være registrert aktiv arbeidssøker.. God tur

Skrevet

om jeg skulle tøyd noen regler så hadde nok ikke valget falt på reglene til nav, men det er nå meg... Jeg tørr ikke "lure" til meg penger, og når man er under aap, så kan det hende nav finner noen tiltak til deg og da er det kjipt om de ringer og du må si at du er på ferie... Tror nok det ordner seg ved å ringe og si ifra og være ærlig.  Siden du nå er på aap, så synes jeg det er rart du ikke har fått penger ennå, jeg begynte å sende meldekort samtidig som jeg søkte om aap, og da det var godkjent fikk jeg utbetalt penger samme dag. Det er ett krav når man søker om aap at en MÅ sende meldekort og være registrert aktiv arbeidssøker.. God tur

Aner ikke hvorfor jeg ikke har fått penger.. kanskje jeg ikke engang får det. Som sagt er det overgangsstønad jeg får nå. 

Jeg er under behandling, så skal ikke ut i noe tiltak enda. Men skjønner at det lureste bare er å snakke med de..

Hi

Skrevet

Og du er en av grunnene til at de som faktisk er avhengige av NAV får et unnasluntrer-stempel.

Anonymous poster hash: 272a4...bac
Skrevet

Det lureste er å snakke med de. NAV og/eller legen din kanskje? Veldig mange spiller på "ååå, det visste jeg ikke!" eller "næh, hvor skadelig kan deg være å tøye strikken litt?". Men du sier selv du er ærlig, og det kan du være i denne saken også :) 

Anonymous poster hash: 7976b...7bd
Skrevet

Hva slags penger er det egentlig du får, eller foreløpig ikke får?

Om det dreier seg om aap må du søke om å få reise utenlands men ikke på overgangsstønad trorr jeg.

Anonymous poster hash: 8e90f...b8a

Skrevet

Du kan utsette møtet. men hadde dratt på det møtet og dratt nedover rett etter møtet :);) 

Anonymous poster hash: b0622...f24
Skrevet

J bare sa ifra på Nav at jeg skulle åå ferie jeg. Går på aap. Det var helt ok, og måtte ikke søke. Man har krav på 4 uker ferie i året . Selv på aap

Anonymous poster hash: 5aec9...a03

Skrevet

Bare ring og be om en ny time. Si at det ikke passer den dagen.

Trenger ikke utdype noe mer enn det.

Man har faktisk lov og rett til å dra på ferie selvom man går på AAP.

Det er folk som oppholder seg utenlands over lengre perioder de er ute etter å ta.

En femdagers tur har du lov til å dra på!!

Anonymous poster hash: 98726...390

Skrevet

Men du er vel klar over at alle banker er nødt til å innrapportere all bruk i utlandet? Nav kan innhente slike opplysninger, ergo de får vite at du har vært i utlandet og brukt bankkortet ditt.

Men om du snakker med legen din og får en bekreftelse på at dette ikke vil forverre din tilstand, eller at den blir bedre, så leverer du det til nav. Du kan da få godkjent at du reiser. Men jeg tror ikke du får penger for de dagene da drt blir regnet som ferie.

Anonymous poster hash: 848fa...61e

Skrevet

Må du sende meldekort ila ferien?

Skrevet

Må du sende meldekort ila ferien?

nei.. det må jeg ikke… Hmm… litt forskjellige svar her nå.. Tror dere de godtar at det bare ikke passer den datoen?

Hi

Skrevet

Skal på et møte i forhold til AAP, og er invitert av familie på en 5 dagers tur til syden. Er ikke typen som reiser mye, men har veldig lyst å ta en liten tur da det hr vært ganske tøffe tider her siste årene..

Men hvordan komme unna det møtet jeg skal på? Hater å lure meg unna, og vet jeg ikke har "lov" å reise, så må komme på en god unnskyldning om jeg skulle gjøre dette..

Tanker?

Du kan prøve å ringe å spørre om å bytte dag bare, uten å oppgi grunn først.

Anonymous poster hash: a3649...abe

Skrevet

Trygdesvindel er straffbart, ikke bare med fengsel og bøter, men du mister retten din til ytelses også. Er du avghengig av nav for å leve ville jeg overhodet ikke lurt dem altså!

Du kommer selvfølgelig ikke i fengsel for en 5-dages svindel, men bot og å miste retten på aap er minst like ille..

Anonymous poster hash: 64def...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...