Gå til innhold

Tar dere jerntilskudd eller annet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jerntilskudd skal man vel bare ta hvis jernlageret er lavt? Man måler blodprosenten ved hver kontroll og denne indikerer om man trenger tilskudd? Hva ligger deres blodprosent på? Min er litt lav, 10,6 men har fått beskjed om at jeg ikke trenger tilskudd av jern, bare tenke på kostholdet og å få i meg nok jern derfra.

Anonymous poster hash: f6c8c...320

Annonse

Jerntilskudd skal man vel bare ta hvis jernlageret er lavt? Man måler blodprosenten ved hver kontroll og denne indikerer om man trenger tilskudd? Hva ligger deres blodprosent på? Min er litt lav, 10,6 men har fått beskjed om at jeg ikke trenger tilskudd av jern, bare tenke på kostholdet og å få i meg nok jern derfra. Anonymous poster hash: f6c8c...320

Måler også blodprosent på hver kontroll, tror jeg hadde 11,6 sist. Ferritin, som er jernlager, måles sjelden. Jeg har målt 2 ganger da jeg hadde verdi under normalområdet ved første kontroll. Blidptosenten har alltid vært fin selv om jernlagrene har vært lave. Ingen automatikk i at lav blodprosent betyr lave lagre, eller høy høye lagre.

Jeg har ikke målt blodprosent ved hver kontroll. Målte blodprosent i uke 7 og andre gang i uke 28, det er det som er mest vanlig. Begge gangene lå de på 12,8.

Jeg tar multivitaminer, men den er ikke tilsatt jern. Jeg er 34+3 uker på vei nå. Håper at jeg slipper jerntilskudd pga at man kan bli plaget av forstoppelse.

Jeg har aldri hørt om noen som måler blodprosent på hver kontroll, annet enn da man tar alle disse blodprøvene tidlig i svangerskapet, eller om man har lav fra før/føler seg ekstremt slapp etc.

Er det vanlig altså? Hvorfor gjøres det ikke alle steder da? Min jordmor har aldri nevnt det.

Har dere tatt andre blodprøver mer enn ene gangen tidlig i graviditeten også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...