Gå til innhold

Lite melk - hvordan øke?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på nå tre uker, og jeg sliter med å øke melkemengden min. Fra fødsel av har han fått  morsmelkerstatning i tillegg til amming pga lav vekt. Jeg ammer så ofte han vil, og han får erstatning hver tredje time. Han har lagt godt på seg og er ca 3,3 kg nå. Drev og pumpet 5-6 ganger om dagen de første to ukene, da han ikke tømte brystene godt nok, men nå har han fått teken på det og jeg har kuttet pumpingen. 

En annen ting er at han gulper veldig mye, spesielt etter MME. Gir han bare 60 ml om gangen, og det virker han fornøyd med. Ofte kommer gulpen etter at jeg har tatt ham opp for å rape. Er det best å la ham ligge litt før jeg løfter ham opp, for å roe magen?

Lurer også på om det er vanlig at det gjør vondt i brystet idet baby hekter seg på og begynner å suge. Det er en stikkende smerte som varer noen sekunder før det gradvis bedrer seg. Er dette utdrivningsrefleksen? Kjenner også at det stikker i det andre brystet i starten av ammingen.

Anonymous poster hash: ce1be...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Har ikke noe fasitsvar til deg. Jeg sliter med akkurat det samme. Har ikke nok melk, og gir mme ved behov. Gutten min på 4 uker får 1-2 flasker mme pr døgn, ca 120 ml i flasken. Kommer liksom ikke utenom det, da er han helt utrøstelig og virker skrubbsulten.

De generelle rådene er vel å legge til babyen min. annenhver time på dagen og hver tredje time på natten, spise og drikke rikelig selv, være avslappet, drikke ammete. Har ikke fungert noe særlig på meg, men prøver fortsatt å få til denne fullammingen!

Den smerten ved ammestart som du beskriver har jeg også, tror det er helt normalt. Utdrivningsrefleksen, som du sier.

Lykke til med ammingen, skal følge med selv og se om du får noen gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Vørterøl og havregryn, begge to har hjulpet til at jeg har fått mer melk. Men jeg merket ikke det før etter noen par dager.

Lykke til,håper det hjelper for dere også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å pumpe meg etter at lillingen hadde spist så kroppen skulle får "beskjed" om at det ikke var nok melk, tok meg 2 dager før jeg fikk betraktelig mer melk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amm så ofte og lenge som babyen vil. Jo mer du ammer, jo mer produserer du. Prøv å unngå mme sånn at ikke babyen drikker seg mett på den. Hvordan vet du forresten at du ikke har nok melk? Etter hvert som produksjonen kommer godt i gang føles ikke brystene fulle selv om du har mye melk i de.

Anonymous poster hash: b2fab...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattamming er effektivt for å øke produksjonen!

Jeg måtte gi tillegg første uken, men satt pal og ammet nærmest konstant første tiden, og etter kort tid hadde jeg nok melk til min storspiste gutt.

Benk deg foran tv med snacks, vann etc, og la babyen suge. Tilby tillegg ETTER du har ammet lenge.

Smerten du beskriver høres ut som utdrivningssmerter.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. Jeg vet jeg har for lite melk fordi jeg har pumpet endel de siste ukene, både rett etter amming og innimellom amminger, og det er ikke akkurat store mengden som kommer ut. Babyen er heller ikke mett etter amming, selv om han tømmer begge brystene. Og da gir vi nan...

Anonymous poster hash: ce1be...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden å gi nan etter amming, babyen må jo bli mett :)

Jeg tror deg når du sier du har lite melk, men jeg får heller ikke pumpet ut særlige mengder. Lånte eletrisk pumpe og fikk ut 40 ml tilsammen på begge bryst på 15 minutter...:/ Men melk har jeg nok av. Ikke alle som får ut særlig ved pumping, mens andre selger melk for titusener.

Jeg trodde jeg måtte gi opp ammingen siden jeg måtte gi tillegg, men etter en stund ville ikke babyen ha nan etter ammingen mer, da hadde jeg nok melk selv. Håper ting går seg til for deg, og om ikke så er det mange fordeler med nan også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...