Gå til innhold

lavt stoffskifte under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist dette nå. Er i uke 23. Har ikke hatt det (så vidt jeg vet) før nå etter at jeg ble gravid. Jeg har prøvd å lest om dette iom. At jeg har en udugelig lege som ikke følger opp noen ting, og jeg vil gjerne høre andres erfaring. Problemet er at jeg stort sett kun finner info om graviditet og dem som allerede hadde lavt stoffskifte før de ble gravid.. det står lite om vi som får det under sv.skap...

Det jeg er mest bekymret for er om det er skadelig for forsteret. Har hørt at det kan være det dersom man ikke får medisin.. Jeg målte 11,7 i for 14 dyr siden og det er helt i grenseland. Skal ligge mellom 12 og noe.. .en på blodprøven tatt uken etter lå jeg på 11,3.. Så det går nedover tydeligvis..:( er det noen flere som har fått dette og hvordan følges dere opp?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144143707-lavt-stoffskifte-under-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg utviklet det under mitt forrige svangerskap (det er ofte da det skjer), men det ble ikke oppdaget før noen mnd etter barnet var født. La på meg 40 kg i graviditeten. Merket ikke at noe var galt mens jeg gikk gravid, men i månende etterpå var jeg omtrent ikke oppegående, kom meg liksom aldri til hektene etter fødselen, det var slik det ble oppdaget. Nårtid i svangerskapet jeg fikk det er umulig å si, men barnet mitt er i allefall frisk som en fisk :)

Du bør i allefall starte opp med levaxin så fort som mulig (hvis du ikke allerede har gjort det).

Ellers har jeg desverre ingen gode råd. Det er jo uansett ikke noe du kan gjøre fra eller til ift tiden du evt har gått ubehandlet, så du må bare satse på at det går bra. Vet det ikke er lett, alle tanker som sikker svirrer i hodet, om det kan ha skadet barnet osv... Har det på samme måte selv nå som jeg er gravid igjen, selv om jeg nå er godt medisinert og stabil på blodprøver, så er det en risiko, det er desverre det :(

Anonymous poster hash: 96537...176

Nei..tror ikke jeg hadde det. Blir det målt?

Men da jeg fikk førstemann for snart 3 år siden så hadde han for høye verdier etter føllingtesten. Altså han hadde litt høye verdier på stoffskiftet. Måtte inn 5 ganger til kontroll før det stabiliserte seg. Ca 6 uker gammel tror jeg..

Var skummelt for siste kontroll sa de at dersom det ikke var blitt bedre så måtte vi starte mulig livsvarig behandling og det skal egentlig startes så tidlig som mulig for å unngå i hjerneskade/mangelfull utvikling (i verste fall).

Heldigvis var alt ok og mini er frisk som en fisk, prater som en foss og er intelligent for alderen :D

Håper ikke det blir samme runde med nr 2 nå. Kan jo hende det evt var mine verdier som hang igjen i mini... Fikk aldri noe svar på det og de sjekket aldri meg heller.

Noen som har opplevd det samme? Forbigående lavt stoffskifte hos nyfødte?

Jeg kan heller ikke svare, men kanskje du kan ta en telefon til fødeavdelingen på nærmeste sykehus? På KK i Bergen har de i alle fall et tlf nr man kan ringe ved spørsmål. Alternativt ville jeg prøvd å kontakte en privat endokrinolog (lege som er spesialist i hormonsykdommer) for å drøfte det. Fastlegen skulle jo kunne henvise deg til en også! Lykke til!

Annonse

Mine symptomer er at jeg er forferdelig slapp. Får litt sånner anfall ril tider der jeg rett og slett mistet all energi og gjerne samtidig føler meg influensasyk.. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt det men jeg hadde det slik de første ukene av sv.skapet og da mente legen det var vanlige symptomer på graviditet.. Så ble det bedre etter 12 uke. Hadde noen uker der jeg følte meg på topp. Men så kom det som kaste de over meg igjen i ca uke 19. Nå har jeg dager som er helt grei og der jeg kan styre litt i huset osv uten å bli veldig sliten men de aller fleste dager "tåler" jeg ingenting.. Jeg sitter å ser. På alt jeg burde gjort men makter å liksom ikke... Må legge meg rett ned flere ganger om dagen.. trodde først det var noe med blodtrykket eller blodsukkeret men når jeg tok blodprøver viste det seg at det var lavt stoffskifte... Nå venter jeg på svar fra legen på hva som skjer videre... Jeg vil ha medisin! Det går på psyken løs både med tanke på barnet og det at æ jeg føler meg totalt ubrukelig og lat... Redd før å bli gigantisk er jeg også.. la på meg 18 kg forrige sv.skap men det forsvant like fort.. men nå har jeg allerede gått opp 10 og er i uke 23... Ikke akkurat noe superhverdag for tiden når jeg egentlig skal glede meg over det som skal skje..

Hei!

Du må få medisiner med en gang ihvertfall. Det er fare for at barnet blir født med lavt stoffskifte, selv om barnet så langt det er mulig får det det trenger. Det er altså du som lider først.

Sørg for at du tar blodprøver hos en lege som skjønner kompleksiteten i et lavt stoffskifte, ellers vil du fort bli feid bort og få dårlig oppfølging, og feil blodprøver.Tallene i graviditeten forandrer seg mye fortere enn når du ikke er gravid, så sørg for å få blodprøver annenhver uke til du er stabilisert. Hva som er bra tall for deg trenger ikke være det for andre, så lær deg å kjenne dine egne symptomer for når du har det bra! Jeg må ligge på 0,5-1,0 for å ha det optimalt, mens andre trives på feks 3.

Lykke til!

Hei! Hvis legen din er udugelig bør du prøve å få en henvisning til en indremedisiner. De kan dette! Du skal ta levaxin og det er viktig for deg å få rett opptrapping. Ikke for fort og etter svangerskap mest sannsynlig noe ned. Jeg fikk dette i mitt første svangerskap for 14 år siden og har i dag en helt frisk og super tenåring. Du trenger ikke å bekymre deg så lenge du nå blir satt på hormoner. Det er nok mest deg selv som rammes- ungen tar det den trenger.Men det kan ta tid å stabilisere verdiene så du kan føle deg slapp lenge. Medisinen skal tas en god stund før frokost for optimalt opptak. Har selv opplevd leger som ikke kan dette og øker dosen for kraftig for fort. Det er ofte små marginer og nå overlater jeg dette kun til eksperter.

Lykke til!

• 1 måned senere...

Hei igjen. Takk for mange svar! Status pr i dag er at jeg fortsatt ligger like under grensen, altså på 11,3 og jeg får ikke medisin. Legen min hadde ringt å rådført seg med en overlege på st, Olavs hospital og de mente at så lenge jeg er stabil der trenger jeg ikke levaxin men jeg tar blodprøver ofte for å sjekke at det er stabilt. I tillegg til stoffskifte hadde jeg veldig jernmangel så nå når jeg begynner å få opp denne føler jeg selv at dagene er bedre. Jeg blir fort sliten og er avhengig av å sove ganske mye mer enn vanlig for å unngå "annfall" men nå er jeg ved godt mot iom. At jeg strax er i uke 32😊krysser fingre og tær for at alt er som det skal med lillevennen og at jeg slipper å bli plaget senere med stoffskifte

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg hadde lavstoffskifte i forrige svangerskap, men akkurat på grensen. Jeg bor i Tyrkia og tross våre fordommer ble jeg overrasket over hvor utrolig flinke de er til å følge opp her. Tester du aldri har hørt om i Norge blir utført og de sjekker alt nøye. Jeg fikk beskjed fra legen min at siden det var på grensen skulle jeg ikke få medisiner og at etter svangerskapet kunne det bli normalisert igjen. Noe som skjedde. Mitt nivå var på 11,8 så ikke langt unna din. Er legen din ikke bekymret bør du ikke bli skremt.

Endret av Nora2012

Annonse

Er disse testene rutine eller må man be om det. Har en mor, tante og sannsynligvis mormor (ikke testet før hun døde) som er veldig plaget og som stadig er til undersøkelser. Nå har den ene legen sagt at jeg bør utredes også. Jeg er i mitt fjerde svangerskap (med mitt forhåpentligvis tredje fødte barn) og har vært plaget med hyperemesis og deretter utslitthet. Begynner å lure på om det kan ha sammenheng med lavt stoffskifte...? Men legen har aldri sagt noe til meg. Er det sannsynlig at hun allerede har testet meg og ikke sagt noe? Var ikke klar over at stoffskifte under graviditet var en problemstilling før jeg så dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...