Gå til innhold

har så lyst til å gå barne og ungdomsarbeider!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat blitt 30 år og har ingen utdannelse. har gått grunnkurs og vk1 salg og service.

noen som vet om en må ha allmenn påbygging for å gå barne og ungdomsarbeider?

starter man på lærlinglønn når man må gå i praksis?

håper noen tar seg tid til å svare :-)

Skrevet

Om du har flere valgmuligheter så kan du tenke på å ta barnehagelærer isteden. Lengre utdannelse, men bedre lønn når du er ferdig.

Anonymous poster hash: 33f94...4fe
Skrevet

Jeg ville prøvd meg som vikar først i bhg og skole først:-)

Skrevet

har veldig lyst til dette altså :-)

men er litt redd for at jeg kanskje må ha almenn påbygging?

Skrevet

Du må sannsynligvis starte på et nytt grunnkurs. Allmenn påbygg er for de som skal ta høyere utdanning.

Anonymous poster hash: d1607...d71

Skrevet

Du trenger ikke allmenn påbygging. Om du har jobbet innen yrket tidligere teller det som praksis. Tidligere kunne man ta utdanningen på kveldstid som voksenopplæring, og ha nødvendig praksis etterpå, for så å gå opp til fagprøve. Men vet ikke hvordan det er nå. Anbefaler deg å undersøke hvilke muligheter som finnes der du bor.

Skrevet

Hvor holder du til? I kristiansand kan du ta første året på 6 mnd, to kvelder i uka tror jeg det er, og andre året på samme måte. Så må du være lærling osv da :-) trenger ingen utdannelse fra før.

Anonymous poster hash: 8787d...03a

Skrevet

bor i kr.sand :-) første året på 6 mnd? trodde det var ett år!! har du tatt det? vanskelig?

når man er lærling har man lærling lønn.? hva ligger den på?

Skrevet

Vil bare nevne at jeg jobber med arbeidsledige, og det er vanskelig å få jobb med kun barne-og ungdomsarbeiderutdanning. Men nei, du trenger ikke påbygg da det bare er videregående skole.

Anonymous poster hash: 3fa69...2c9
Skrevet

For å bli barne og ungdomsarbeider må man gå vg1 helse og oppvekstfag, og deretter vg2 barne og ungdomsarbeider. Deretter venter to år som lærling. Lønna som lærling stiger hvert halvår, men den begynner med ganske lite. Tror det er ca 6000 i mnd i begynnelsen (men her kan jeg ta kraftig feil!). Det går prosentvis, f.eks første halvåret tjener du 30% av vanlig lønn. 

Men det finnes kanskje andre muligheter, dette tar jo 4 år totalt. Tror du må sjekke litt rundt når det gjelder alternativene dine. Jeg tror også det går ann å jobbe i 5 år for så å ta fagbrev eller noe sånt, har lest om en slik ordning et sted. Vet ikke om jeg ville anbefalt deg å ta det den ordinære veien som ungdommene gjør, det finnes nok andre muligheter for deg som er mer voksen.

Men om du har grunnkurs og vk1 fra før, så skal det vel holde å ta allmenn påbygg(og kanskje noen ekstra fag), og deretter søke seg inn på høgskole/universitet for å bli barnehagelærer. Det vil også ta deg 4 år og bedre muligheter (antar jeg). Du trenger egentlig ikke å studiekompetanse en gang, du kan bruke 23/5 regelen og ta 5 eksamener som privatist. Du har vel vært i en slags aktivitet i 5 år(her gjelder også hjemme med barn). Om du har praksis innenfor faget fra før så kan du søke deg inn på høgskole den veien (uten å ta noen fag mener jeg). Da tar det bare tre år før du har en høyere utdannelse:) 

Du bør finne noen du kan snakke med som kan hjelpe deg. 

Anonymous poster hash: 48b33...1c2
Skrevet

Kan legge til at jeg også tror det er vanskelig å få seg jobb med den utdannelsen, myyyyye lettere om du har høyere utdanning. Det skrikes etter flere barnehagelærere!

Skrevet

Som flere over nevner; vurder å skaffe deg studiekompetanse for så å bli barnehagelærer! Studiet er mer eller mindre åpent (alle med studiekompetanse kommer inn) på Uia! :-)

Lykke til med valget!

Anonymous poster hash: 0069d...d18

Skrevet

For å bli barne og ungdomsarbeider må man gå vg1 helse og oppvekstfag, og deretter vg2 barne og ungdomsarbeider. Deretter venter to år som lærling. Lønna som lærling stiger hvert halvår, men den begynner med ganske lite. Tror det er ca 6000 i mnd i begynnelsen (men her kan jeg ta kraftig feil!). Det går prosentvis, f.eks første halvåret tjener du 30% av vanlig lønn. 

Men det finnes kanskje andre muligheter, dette tar jo 4 år totalt. Tror du må sjekke litt rundt når det gjelder alternativene dine. Jeg tror også det går ann å jobbe i 5 år for så å ta fagbrev eller noe sånt, har lest om en slik ordning et sted. Vet ikke om jeg ville anbefalt deg å ta det den ordinære veien som ungdommene gjør, det finnes nok andre muligheter for deg som er mer voksen.

Men om du har grunnkurs og vk1 fra før, så skal det vel holde å ta allmenn påbygg(og kanskje noen ekstra fag), og deretter søke seg inn på høgskole/universitet for å bli barnehagelærer. Det vil også ta deg 4 år og bedre muligheter (antar jeg). Du trenger egentlig ikke å studiekompetanse en gang, du kan bruke 23/5 regelen og ta 5 eksamener som privatist. Du har vel vært i en slags aktivitet i 5 år(her gjelder også hjemme med barn). Om du har praksis innenfor faget fra før så kan du søke deg inn på høgskole den veien (uten å ta noen fag mener jeg). Da tar det bare tre år før du har en høyere utdannelse:) 

Du bør finne noen du kan snakke med som kan hjelpe deg. 

Datteren til en venninne går ut i læra som barne- og ungdomsarbeider nå og jeg mener de sa det var nye regler for lærlingelønn nå. Før var det veldig lite første tiden også steg det etterhvert, men de sa at nå var det flat lønn hele læretiden. Totalen blir den samme, men man har mer første året og mindre siste året, altså lik lønn hele læretiden... Har ikke sjekket dette selv altså, men venninnen min sa det var blitt sånn.

Om jeg var deg ville jeg tatt påbygg og barnehagelærer, mye bedre lønn, og større mulighet for jobb.

Anonymous poster hash: 690ee...c85

Skrevet

Her jeg bor (Tromsø) søkes det etter assistenter og fagarbeidere i bhg HELE tiden. Søsteren min er barne- og ungdomsarbeider, og fikk alle jobbene hvor hun var på intervju som nyutdannet, hun kunne bare velge og vrake.

Anonymous poster hash: 3c29a...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...