Gå til innhold

Dere som sliter med matte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ble matte vanskelig? Har det alltid vært det eller kom det med brøk? ukjente? eller?

Anonymous poster hash: 2b956...e47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var faktisk veldig flink i matte da jeg gikk på skolen, men har dessverre glømt en del av det. Likte ikke faget, men hadde allikevel gode karakterer.

Så du kan si det sånn at jeg begynte å slite som voksen ;P

(Har høyskoleutdanning, men det hjelper fint lite når det kommer til matte. Hehe)

Anonymous poster hash: fe4ad...820

Skrevet

Jeg elsket matte de første årene på barneskolen, syntes det var knallgøy. Når vi begynte med brøk osv begynte jeg å slite, jeg skjønte gjerne et regnestykke hvis jeg fikk akkurat de tallene jeg hadde brukt når læreren gikk gjennom det, men var tallene nye hadde jeg ikke sjangs. Skjønte aldri utregningene. 

På vgs skjønte jeg ikke stort. Hvordan jeg fikk 3 er et mysterium, for den kalkulatoren vi måtte lære oss å bruke kunne like gjerne vært ei øks for min del. Skjønte ikke en dritt. 

Anonymous poster hash: c84a0...4b3
Skrevet

Klarte adopsjon og subtraksjon. Resten skjønner jeg fortsatt ikke..

Anonymous poster hash: 0e81a...8ac

Skrevet

Klarte adopsjon og subtraksjon. Resten skjønner jeg fortsatt ikke..

Adopsjon=addisjon

Skrevet

Jeg har alltid syns matte har vært helt ekstremt LETT. Så lett at jeg kjedet meg hele barneskolen. Jeg gledet meg så til ungdomsskolen for da skulle jeg endelig få litt å bryne meg på! Men..nei. Tok alt veldig lett, så når medelever må terpe på den samme likninga en måned i strekk og jeg får det med meg første gang det blir forklart, vel da blir matte gørglende kjedelig. Ingen tilrettelegging gjennom hele skolegangen. 

Det ende jo litt som det måtte gå. Jeg dreit fullstendig og komplett i hele skolegangen (var flere kompliserte grunner til det). Ved slutten av åttende klasse hadde jeg 6 i matte, ved avsluttning i 10. klasse hadde jeg stryk siden jeg hadde vært i bare en mattetime i løpet av året. 

Samme regla på videregående. Klarte med nød og neppe å få bestått siden jeg møtte opp i noen få timer, tok eksamen, og leverte noen prøver. Men jeg lærte ikke en dritt likevel.

Nå har det gått noen år og jeg har innsett hvor mye jeg har kastet bort. Jeg tok alle eksamener (som privatist) jeg trengte for å få studiekompentase, men klarte bare så vidt å få bestått matten. Søkte meg inn på et økonomistudie for å få litt utfordringer, men jeg sliter med matten der og.

Det er rett og slett for mye jeg har mistet opp gjennom årene, kan ikke se for meg hvordan jeg skal klare å lære meg alt det grunnleggende nå. Men jeg klarer meg gjennom studiet, dog ikke med så bra karakterer i mattefagene som jeg gjerne skulle hatt. Jeg har heller aldri lært meg gode studieteknikker, jeg trengte jo aldri å pugge på noe som helst som liten, så jeg sliter med jobbingen på universitetet. Klarer ikke være strukturert og jobbe jevnt over året. Får likevel gode karakterer, men det er takket være mye skippertak!

Anonymous poster hash: fe38b...edb
Skrevet

Jeg begynte å falle av i 4 klasse. Har alltid hatt gode karakterer i andre fag (nest best i klassen), så synes det er merkelig.

Anonymous poster hash: 42ec9...021

Skrevet

Jeg har alltid slitt. Har det i hodet om noen sier det til meg, men er det på papir er tallene som maur, stokker seg rundt.

Anonymous poster hash: 1044f...2d1

Skrevet

Klarer pluss, minus og vanlig ganging. Ellers er jeg helt grønn. Fikk karra meg til en svak 2 på almenn påbygg.

Anonymous poster hash: 89136...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...