Gå til innhold

Noen med gode tips mot psoriasis?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jan gi deg et råd, men det er vanskelig å følge.

Min fetter hadde masse psoreasis, hele hodet , på beina og armene.

Så var vi på ferie i Tyrkia der var vi på utflukt til pamukkale og min far smurte fetteren min inn med den hvite gjørmen som er i de bassengene oppover fjellsiden der. Noen dager etter var vi i kilden til Cleopatra på utflukt og min far smurte ham inn en gang til, men denne gangen var det grånn/grå gjørme som rett og slett lukter kloakk. Siden den gang har min fetter vært helt fri for psoreasisen!

Nå har min mor fått psoreasis i hodebunnen. Gjett hvor de skal på ferie i år da ;)

Beklager at jeg ikke har bedre tips til deg. Mamma smører seg av og til med inotyol og dekker med mesoft ove rnatten. Det lindrer litt for en liten periode sier hun.

Anonymous poster hash: c3770...92a

Hvetemel (og for noen mais også) virker ofte triggende på psoriasis og kan forverre det eller få det til å bryte ut. Jeg har f.eks. aldri psoriasis så lenge jeg holder meg unna hvetemel.

Jeg ville sjekket med tanke på matintoleranser - sjekk ut Lab1.no - har sett svært mange bli helt bra av psoriasis når de har fått luket ut ting i kosten de ikke visste de var intolerant mot :)

Ellers er jo omega3 i større doser ofte noe som demper både utbrudd og kløe.

Anonymous poster hash: 3f548...287

Takk! Dette skal jeg sjekke ut! Vet du om kiwi kan være noe man reagerer på...? Mener jeg spiste kiwi dagen før dette helvete brøt ut.. (har som sagt alltid hatt psoriasis, men det har ikke klødd så ille som nå.

uote name="Anonym bruker" post="146381543" timestamp="1400609112"]

Hvetemel (og for noen mais også) virker ofte triggende på psoriasis og kan forverre det eller få det til å bryte ut. Jeg har f.eks. aldri psoriasis så lenge jeg holder meg unna hvetemel.

Jeg ville sjekket med tanke på matintoleranser - sjekk ut Lab1.no - har sett svært mange bli helt bra av psoriasis når de har fått luket ut ting i kosten de ikke visste de var intolerant mot :)

Ellers er jo omega3 i større doser ofte noe som demper både utbrudd og kløe.

Anonymous poster hash: 2b09c...74a

Jeg er også veldig plaget til tider. Har prøvd sterk medisinering, alle slags kremer og salver, men det er lysbehandling som er mest effektivt for meg. Her må du prøve deg litt fram, alles psoriasis og reaksjon på behandling er invididuelt.

Anonymous poster hash: dd642...f41

Annonse

Jeg har ikke psoriasis selv, men har hørt andre har skrytt av en krem som kjøpes igjennom LR (homeparty-greie). Det er en krem med sølv i og skal visst gjøre underverker for de som har forsøkt den. Men har som sagt ikke førstehåndserfaring selv.

Anonymous poster hash: b2ed3...739

Jeg hadde ikke klart meg gjennom en dag til i dette livet om det ikke var for Agrosan.

Og masse vann. Og lysbehandling. Og kortison, som i Dermovat salve. Og også noe som heter Daivobet, men den får jeg ikke av legen lenger. Husker ikke hvorfor, men jeg skal prøve å grine meg til en resept igjen snart.

Men det der med hvetemel og mais var svært interessant. Jeg tror for øvrig jeg reagerer en del på sjokolade, røyk og alkohol.

Anonymous poster hash: d8b3f...555

Jeg har på hendene. Beste tips er å smøre med eurax på dagen og ha på hansker når du sover.

Min er forverret siste dagene pga været (østlandet)

Når det et skikkelig ille smører jeg tykt på med kortisonsalve/krem og har hansker på om natten. På dagen smører jeg med Aderma, locobase og kimovi. Må bytte hver uke fordi de ikke fungerer lenge av gangen. Ikke noe spesiell mat som gjør det bedre/verre, men det er absolutt å anbefale å holde seg unna melvarer da mange forverres av det.

Anonymous poster hash: da0e7...0d5

Unngå sukker, og prøv å unngå stress. Er på de tingene jeg merker fort forskjell hvertfall. Kan også råde deg til å lese litt på www.comeclean.no. Hun har psoriasis, og har blitt kvitt alt. Hun nevner arganolje som et hjelpemiddel med siden av vegansk, glutenfri og økologisk kosthold.

Anonymous poster hash: abd07...bba

Takk! Dette skal jeg sjekke ut! Vet du om kiwi kan være noe man reagerer på...? Mener jeg spiste kiwi dagen før dette helvete brøt ut.. (har som sagt alltid hatt psoriasis, men det har ikke klødd så ille som nå.

uote name="Anonym bruker" post="146381543" timestamp="1400609112"]

Anonymous poster hash: 2b09c...74a

Jeg tror du har ekstra problemer nå fordi du har en eller annen immunologisk kryssreaksjon mot pollen. Kiwi kan settes i sammenheng med f.eks. bjørkepollen - som det jo er mye av for tiden.

Du trenger altså ikke være allergisk, men totalbelastningen på immunforsvaret ditt kan være for stort. Jo mer man spiser som man egentlig er intolerant mot, jo mer belaster man immunforsvaret. Da er det fort gjort å reagere større i perioder med større belastninger for immunsystemet, slik som pollensesongen kan være.

Jeg har til gode å se en eneste person ikke bli enten bra eller veldig mye bedre av sin psoriasis ved kostomlegging hvor man eliminerer mat som er belastende for den enkeltes immunforsvar.

Apropos omega3 som jeg nevnte over - det er også viktig å unngå å få i seg for store mengder omega6. Så bruker du soyaolje eller solsikkeolje i maten, så slutt med dette. Begynn å bruke olivenolje, cocosa eller smør i stedenfor. Rapsolje kan også brukes. Bruk renest mulig oljer.

Som nr 10 skriver - unngå sukker. Inntak av sukker vil hemme immunforsvaret. I tillegg vil sukker tappe kroppen for viktige mineraler og vitaminger. Og på toppen av det så trigger sukker betennelser i kroppen.

Håper du finner ut av hva det er som trigger din psoriasis :)

Helio Kokosolje som du kan kjøpe i helsekost og Meny er gull verdt her i huset. Smøret min datter inn med den når i periodene hun er plaget. Bruker Dermovat når det utbrudd. I vinter har hun bare hatt ett lite utbrudd, og det kan såvidt kalles utbeudd i forhold til hva hun pleier å ha. Smører henne inn med kokosoljen etter hver dusj og hver kveld, mest vinterstid. (Er vist veldig kos å ligge på sofaen med ett honkle und seg å bli smørt og masert mens hun titter på tv. Skjønner henne godt.)

Men hatt utallige kreme, oljer og salver tidligere, men denne oljen gjør virkelig underverker her i huset. En helt ny verden for jenta mi.

Anonymous poster hash: fb6f7...2ab

Annonse

Jeg vet ikke hvor du har utslett, men her er det aller beste sol og saltvann. Jeg sørger og for at jeg lar utslettene tørke ordentlig etter f.eks dusj. Ligger gjerne naken i senga og ser tv mens jeg tørker før jeg smører utslettene med kortisonkrem. Er det virkelig ille i hodebunnen smører jeg flekkene i hodet inn med salisylsyre om kvelden og sover med en plasthette. Grer med en kam, da får jeg med mye død hud. Vasker håret godt med medisinsk grønnsåpe om morningen. Da får jeg av det verste skjellaget slik at den oljen jeg smører på faktisk får trukket godt nedi huden. Jeg har og dessverre noen flekker under puppa. De sitter langs BH spilene. Så jeg bruker sportsbh slim at jeg under å gnisse på dem.

Stress er en veldig trigger hos meg, ikke merket noe mtp kostholdet.

Masse lykke til. Psoriasis er noe dritt :(

Anonymous poster hash: f7354...48b

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...