Gå til innhold

Har man fadder til barnet når det er navnefest??

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: d7d8e...d45

Skrevet

Fadder sin oppgave er å passe på at barnet får opplæring i kristendommen og at man lærer fadderbarnet om religionen barnet er døpt inn i. Hva mener du en "fadder" i navnefest skal ha som oppgave?

Anonymous poster hash: 93050...40f
Skrevet

Vi hadde navnefest og valgt å ha 2 personer som skulle ha en spesiell rolle.

Siden det ikke er noe eget ord for det, har vi valgt å bruke gudmor/far (på fransk) selv om det ikke har noentilknytting til kirke og gud.

Dette ble gjort under middagen med diplom og "kontrakt"

Anonymous poster hash: 3cf6f...ad5

Skrevet

Nei det stusset jeg også på. Siden sambo hadde navnefest til barnet sitt for 9år siden og sier den og den var fadder.

Kom innpå tema siden vi har fått vårt første barn, blitt enige om kirkedåp og i den forbindelse snakket om faddere til barnet.

Trodde det var vitner da man var på tinghuset og hadde "seremoni"?

Hi

Anonymous poster hash: d7d8e...d45

Skrevet

Fadder sin oppgave er å passe på at barnet får opplæring i kristendommen og at man lærer fadderbarnet om religionen barnet er døpt inn i. Hva mener du en "fadder" i navnefest skal ha som oppgave?

Anonymous poster hash: 93050...40f

Riktig definisjon på hva en fadder i kristen dåp skal gjøre. Og jeg vet ikke så mye om navnefest, men kom til å tenke på at det er ulike definisjoner på fadderakap altså. På skolen til barnet mitt er f.eks fjerdeklassingene fadder for de i første. Deres fadderskap går da ut på å ta litt hånd om de små og få de trygge og integrerte. Hvis man overfører dette til navnefestopplegg så kan man jo ha fadder, med dens mening i å følge barnets oppvekst og gi det en ekstern trygghet og gode verdier osv.... Noen som skjønner hva jeg mener?

Anonymous poster hash: 0d872...777

Skrevet

Humanetisk forbund hadde tidligere en tradisjon med vitner/faddere, men dette er avviklet.

Anonymous poster hash: c961b...231

Skrevet

Nei det er ikke noe på sermonien eller i noe med human etisk forbund.

Men vi valgte å ha det for det og la det inn som innslag til velkomsttalen vi holdt.

Vi valgte min bror og min manns søster.

Anonymous poster hash: 3cf6f...ad5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...