Gå til innhold

Dette med fottøy til barn som går med bunad/festdrakt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg eeeegentlig skal lovprise behagelig skotøy som skal være praktisk for barna og i det hele tatt, men helt ærlig, det SER virkelig helt skrekkelig ut med sjokkrosa blinkesko eller converse til bunaden..

Det er jo forskjell på folk, men jeg lurer litt på hva som er årsaken til at man ikke i dte minste velger en enkel svart pensko, om man ikke har lyst til å bruke penger på bunadsko?

Jeg så mange rare kombinasjoner i går altså, og selv om jeg overhode ikke har noe med det, så må jeg innrømme at jeg legger merke til det. Jeg tenker at de som har behov for å gå med joggesko kanskje kunne valgt å gå med noe annet pent tøy hvor joggesko er innafor antrekksmessig? Hvorfor velge bunad, hvis man ikke har tenkt å kle seg gjennomført?

Mine unger både løper, hopper, klatrer og sykler på 17. mai (og alle andre dager).

Jeg legger ingen begresninger på det overhode, til tross for både bunad og bunadsko.

Anonymous poster hash: 398be...8da

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg styrte bevisst unna bunadsko når sønnen min hadde festdrakt,for syns ikke bunadsko til gutter er fine.

Men kjøpte selvsagt svarte finsko i stedet! Kunne ikke falle meg inn å bruke Converse eller joggesko til festdrakt eller dress.

Skrevet

Hver eneste 17. mai kommer en hel del unger til enden av toget med skoa i hendene, de har finsko/bunadssko og gnagsår, og velger strømpelesten. 

Grunner til å ikke kjøpe pensko

- de blir brukt bare en gang, dyrt

- de er ofte ikke gode å ha på

- man har kanskje ikke råd?

Og hva har det å si egentlig? Om folk vil ha joggesko til bunad? Tror dere de kun brukte spennesko til buand opprinnelig? 

Anonymous poster hash: a9455...1a9
Skrevet

Toåringen hadde bunadsko frå obs. Kosta nær sagt ingen ting og virka veldig gode. Ho sprang rundt heile dagen utan antydning til sure miner.

Annonse

Skrevet

Her hadde vi lilla/hvite viking joggesko til toåring i rød/svart bunad ;-)

Det hadde kanskje vært finere med bunadssko/svarte pensko meeeen... Sånn ble det ikke. Litt sjarmerende synes nå jeg :-p

Anonymous poster hash: 082c6...6c5

Skrevet

Her gikk sønnen min men sort dress og Brune joggesko. De går langt, og dette skal være en fin dag. Han skal ikke grue seg til å gå i tog bare fordi jeg sier han MÅ ha på pensko. 17 mai er en lang dag, og den skal være behagelig og fin heeeele dagen ;)

Gjest Julia1984
Skrevet

Snakker dere om småbarn som sitter i vogn og trasker litt rundt før de sitter i vogn igjen?

For hvis det gjelder skolebarn i tog er det virkelig det eneste fornuftige å ta på joggesko, bunad - festdrakt eller ei, den timen eller to de går i tog. De går langt og pensko/bunadsko, som attpåtil ofte er nye, er galskap å putte på barna før 3-4 km trasking.

Hos min 1 klasse gutt var det gode joggesko til bunaden som ble skiftet over til bnadskoa når vi kom hjem og skulle på grilling etc.

Pensko/bunadsko har virkelig ikke noe på små barneføtter som skal stampe noen kilometer i tog!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Eldste er snart 10, nr to snart 7. De har hatt bunadsko i alle år og har ingen gnagsår. ..de gikk 3 km i tog i går, og sprang hele dagen...morra derimot.....au!

Skrevet

Toåringen hadde bunadsko frå obs. Kosta nær sagt ingen ting og virka veldig gode. Ho sprang rundt heile dagen utan antydning til sure miner.

Og hvor mange km gikk din 2-åring i tog?

Jammen forskjell på en 2 åring og en skoleelev som tråkker flere km i tog

Anonymous poster hash: 9eec1...f24

Skrevet

Her måtte vi hjem og hente de svarte joggeskoene og kassere penskoene hjemme etter det første toget han gikk i.

Det er ikke alltid slik det ser ut som. 

Skrevet

For min del er joggesko et selvsagt valg til ungene. Mulig det finnes behagelige pensko, men jeg kjøper ikke sko som blir brukt tre ganger før de er for små.

Annonse

Skrevet

Toget gjekk for fort til at ho klarte å halde følge over tid, ho gjekk ca 1 km av toget. Deretter ca 1 km heim til foreldra mine. Så ca 2 km trakking på asvalt, pluss springing inne og ute gjennom dagen.
Skrevet

2 åringene her jeg bor gikk 4 km i tog,så er ikke nødvendigvis sånn at 2 åringer ikke går langt den dagen.

Skrevet

Mine unger går noen km i tog de også ja, i bunadsko, i likhet med oss voksne.

De ER virkelig ikke så dårlig å gå i, denne ene dagen. Galskap? Nei, rull inn da vel..

Gnagsår kan både forebygges og gjøres noe med. Vi hadde gnagsårplaster i lomma, men fikk ikke bruk for de. Skoene får de gå litt med inne i forkant dersom de er nye, og vi bruker litt tykk strømpebukse. En såle i skoen gjør den enda bedre.

Anonymous poster hash: 398be...8da
Skrevet

2 åringene her jeg bor gikk 4 km i tog,så er ikke nødvendigvis sånn at 2 åringer ikke går langt den dagen.
Og slik hadde det blitt her også viss nokon hadde lært speidarane at det ikkje er premie for først i mål i 17.mai-toget.
Skrevet

Jeg syns nå det må være hundre ganger bedre å gå i behagelige sko i toget og så heller bytte til pensko når man skal leke, spise og ellers kose seg.

3-4 km på vonde sko kan drepe gleden over det meste!

Skrevet

Min gikk med sine vanlige (mørkeblå) joggesko, til en rimelig (og arvet) festdrakt. Han er to år, og tok ikke skade av det. Han var fin!

Skrevet

Om barna ikke har bunadssko til bunad/festdrakt får så være, men da er det ikke nødvendig å ta på de mest glorete skoa man har. Likevel gidder jeg ikke å bruke energi på å ergre meg over festpynta småunger med joggesko. Skitt au, liksom! Større barn, fra skolealder av, sånn ca, bør i alle fall ha pensko. Vi kjøpte i år billige "bunadssko" på Shoday, en butikk jeg forøvrig aldri hadde trodd jeg skulle handle i, og skoa var, i følge mitt barn, helt greie å gå i. 

Jeg har lettere for å overse ikke-matchende sko på barn enn på voksne. Dress og joggesko eller converse? Bunad og stiletthæler? Bunad og joggesko? Det syns jeg er utrolig unødvendig. 

Anonymous poster hash: 3d00e...e1b
Skrevet

Snakker dere om småbarn som sitter i vogn og trasker litt rundt før de sitter i vogn igjen?

For hvis det gjelder skolebarn i tog er det virkelig det eneste fornuftige å ta på joggesko, bunad - festdrakt eller ei, den timen eller to de går i tog. De går langt og pensko/bunadsko, som attpåtil ofte er nye, er galskap å putte på barna før 3-4 km trasking.

Hos min 1 klasse gutt var det gode joggesko til bunaden som ble skiftet over til bnadskoa når vi kom hjem og skulle på grilling etc.

Pensko/bunadsko har virkelig ikke noe på små barneføtter som skal stampe noen kilometer i tog!

Amen :)
Skrevet

Signerer julia her, dette er en erfaring jeg og har gjort etter 17 år med barn 17. Mai.

:)

Glemmer aldri en 17. mai da vår eldste var 6-7 år. Hun hadde festdrakt og kliss nye sorte pensko. På vei til oppstilling begynte hun å klage over vonde sko men ble bare pushet videre av oss foreldre, sent ute som vanlig. Hadde gått et godt stykke før vi fant ut at skoene var så nye at de fortsatt var stuffa med papir fra fabrikken ....:/

Skrevet

Bunadssko på alle her, ingen problem! Til gutten på 1,5 la jeg gode såler oppi ;) Mine har stort sett hatt bunadssko. Der vi bodde før gikk de i laaangt tog, ca 6 km. Da hadde de på seg svarte joggesko mens vi gikk og skiftet til bunadssko etter toget.

Skrevet

Treåringen min hadde nye bunadsko som var bittelitt for store på 17. mai, hun sprang fornøyd rundt hele dagen. Hun nektet å ha på både ekstra (fine) sokker for at de skulle passe bedre og å skifte til de sjokkrosa blinkeskoene vi hadde med. Vi skulle egentlig kjøpe vanlige pensko, men de var utsolgt overalt, så da ble det bunadsko. Jenta selv var storfornøyd og jeg må jo bare tro at hun ikke fikk vondt i beina heller.

Men sånn generelt sett syns jeg det er bedre at barna får gå i de mest utsnitte, styggeste skoene en slik dag de er så mye på beina, istedenfor ukomfortable pensko.

Husker forresten det året jeg fikk bunad. Jeg gikk i korps og endte opp med å gå i borgertoget om ettermiddagen med Dr. Martens-sko. Føttene mine var så hovne etter å ha gått i barnetog med nye (selv om jeg hadde prøvd å gå dem inn) bunadsko at jeg faktisk ikke fikk føttene oppi dem igjen :P

Anonymous poster hash: 01ef7...7ca

Skrevet

Barn er greit nok. Men jeg så flere voksne som gikk med convers til bunaden, minst 2stk dmer i slutten av 30årene. Og de gikk ikke sammen så var to tilfeller. Det så dumt ut!!!

Anonymous poster hash: ce092...71b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...