Gå til innhold

Hvordan fjerne valpebiting mest effektivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han blir verre og verre (3mnd). Går særlig etter barna selv om de aldri leker med han . Bare de går så kommer han løpende og det er jammen ikke kose bitingen! Det er skikkelig hardt!!!

Trenger råd

Anonymous poster hash: 2d14c...b3a

Skrevet

Avlivning? :)

Anonymous poster hash: 4dafa...26d
Skrevet

Akkurat det tipset tar jeg nok ikke i bruk men...

Skrevet

Neivel. Syns synd på barna dine som må leve med en slik bikkje. Nesten garantert at de blir redd hunder til slutt.

Skrevet

Altså valpebiting er helt normalt, men han blir så ekstremt ivrig!! Han gjør der jo ikke for å være slem!

Skrevet

Vente og avverge og ha annet han kan bite i.

Anonymous poster hash: 6e4cb...5f6
Skrevet

Jeg har masse leker til han, men det er hender og ja generelt hele kroppen han vil ta. Bortsett fra dette tullet er han en kjempe rolig hund, det skal sies! Jeg trenger råd til "akutte" tips som kan hjelpe :/ man blir jo frustrert av dette!!!

Skrevet

Han biter nok fordi han blir gira. Si "au" eller "nei" hver gang han biter.

Distraher eller fjern han fra situasjoner som virker opphissende for han, som at barna leker. Kommandoene nei og la vær er fine å.lære inn tidlig.

Vi ignorerte, men hadde en ekstrembiter som bet oss til blods flere ganger så funker ikke med barn. Vi lærte barn som omgikk hunden å si nei og au.

Anonymous poster hash: 254d2...977

Skrevet

Da foreldrene mine fikk valp og jeg bodde hjemme, hadde han de tendensene på meg (jeg var tenåring). Vi oppfattet det som om han skulle "bestride" rangen  - altså han var over meg i rang. Jeg sa nei og "kastet" ham i senga hans og sa nei en "million" ganger. Til slutt var det et en episode som gjorde at vi vet at han skjønte det. Etter det var det ikke noe problem. Han gjorde det aldri overfor barn som var på besøk.

Anonymous poster hash: cdfca...aee
Skrevet

Kastet han i sengen? Stakkars

Anonymous poster hash: 254d2...977

Skrevet

Det gir seg når den har mistet de tennene den skal. Dessverre er dette noe det er vanskelig å gjøre noe med.

Min var helt jævelig til han ble fire måneder. Når han fikk nye hjørnetenner ble det slutt over natta.

På min var det mest effektivt å si au med høy, lys stemme og trekke mer unna. Det er slik tispa ofte sier i fra. Høyt hyl.

Anonymous poster hash: a25ed...7fa

Skrevet

Den er jo bare ivrig ja. Men avvisning kan funke. Si nei og avslutt umiddelbart all kontakt eller lek. Reise seg opp og bare gå derfra. Litt vanskelig når den løper etter naturligvis, men når biting fører til at lek opphører blir det ikke verdt det.

Anonymous poster hash: bffb5...12f

Skrevet

Det står flere tips på nettet. 1 tips er å gjøre det de selv gjør hbis de får vondt. De hyler ut. Gjør du det slutter de bitingen i øyeblikket, og etter hvert skjønner de at det gjør vondt når de hyler. Et annet tips er å gi belønning hver gang de slipper. Bruke en leke eller godbit til avledningsmanøver hver gang. Etter hvert glemmer de hele bitingen. Eller bruk et negativt ladet ord(vi bruker ikke nei, fordi det ofte blir brukt til barna, men en kraftigere A-lyd fungerer for oss) og med en gang de slipper så belønner dere med godt.

Det er mange flere tips som florerer på nett. Men det som fu gerte best for oss, som fikk slutt på valpebitingen momentant, var gamle tanta. Ei gammel tispe med god tålmodighet, men når den tok slutt så sa hun klart i fra. Det tok tre ganger så sluttet bitingen.

Skrevet

Kjøp en lekegrind og sett valpen der ett par minutter h hver gang det skjer. Da gir det seg fort.

Anonymous poster hash: ca99f...40a

Skrevet

Avlive en babyhund som biter? Spesielt.. Håper ikke du som foreslår det har hund.

Det vi fikk tips om var at vi skulle stå helt i ro når den begynte å bite. Mye gøyere å bite i en fot som beveger seg enn en som står i ro. Og også gjerne lage en høy lyd som andre også skriver.

Men minstemann hos oss var 4 når vi fikk valp, og hun gikk omtrent ikke på gulvet en periode:-) Vi bar henne fra stol til stol. Utrolig styr når det stod på. Hadde aldri trodd at det var så mye arbeid med en valp. Men når en kommer over valpetiden er det jo verdt alt styret:-) 

Anonymous poster hash: 7b759...c76
Skrevet

Avlive en babyhund som biter? Spesielt.. Håper ikke du som foreslår det har hund.

Det vi fikk tips om var at vi skulle stå helt i ro når den begynte å bite. Mye gøyere å bite i en fot som beveger seg enn en som står i ro. Og også gjerne lage en høy lyd som andre også skriver.

Men minstemann hos oss var 4 når vi fikk valp, og hun gikk omtrent ikke på gulvet en periode:-) Vi bar henne fra stol til stol. Utrolig styr når det stod på. Hadde aldri trodd at det var så mye arbeid med en valp. Men når en kommer over valpetiden er det jo verdt alt styret:-) 

Anonymous poster hash: 7b759...c76

Niks. Gidder ikke ha dyr som biter.

Skrevet

Putt fingern inn i munnen på den. Press ned tunga og gi klar komanda. "Nei, ikke bit! Repeter, repeter, repeter!

Anonymous poster hash: 6def4...902

Skrevet

Putt fingern inn i munnen på den. Press ned tunga og gi klar komanda. "Nei, ikke bit! Repeter, repeter, repeter! Anonymous poster hash: 6def4...902

Slå bikkja!!!

Nei, seriøst... Dyreplageri er ikke pent. Til HI:

Hver eneste gang hunden biter, hyl, og snu deg. Ignorer hunden fullstendig. Effektivt og humant.

Anonymous poster hash: 76fca...8cd

Skrevet

Med vår første hund fikk vi tips på valpekurs om å ha vann i en spurte flaske og sprute med dette rett i ansiktet på valpen hver gang han beit. Det tok noen dager så slutten han. Høres litt brutalt ut, men det er helt ufarlig!

Anonymous poster hash: a428e...258

Skrevet

Putt fingern inn i munnen på den. Press ned tunga og gi klar komanda. "Nei, ikke bit! Repeter, repeter, repeter! Anonymous poster hash: 6def4...902

Slå bikkja!!!

Nei, seriøst... Dyreplageri er ikke pent. Til HI:

Hver eneste gang hunden biter, hyl, og snu deg. Ignorer hunden fullstendig. Effektivt og humant.

Anonymous poster hash: 76fca...8cd

har ikke skrivi noe om å slå jeg. Å presse ned tunga så det blir ubehaglig.. jisses..

Anonymous poster hash: 6def4...902

Skrevet

Hyl. Høyt og pipete. Hver eneste gang. Fungerer fjell! Særlig hvis du i tillegg har noe valpen får lov P bite i lett tilgjengelig :-)

Skrevet

Spruteflaske skulle det stå.. Vi vasket en tom seneps flaske og brukte den...

Anonymous poster hash: a428e...258

Skrevet

Lær barna dine å pipe som en hund, (hundegråt), da skal den slutte umiddelbart. Gjør den ikke det er det grunn til å være ekstra obs da den ikke bryr seg om signalene.

Anonymous poster hash: 7663f...d8a

Skrevet

Takker for masse svar. Jeg ignorerer den med avliving for alle valper biter. Det er noe man burde være fult klar over når man skaffer seg en valp. Dette er 2 valpen min, og den første bet så og si aldri!!

Så det er en stor overgang for å si det slik. Den hunden er gammel nå, og har tatt han her to ganger, og han RØRER IKKE noe som tilhører den gamle hunden. Respekt! Men med oss er det annerledes. Først i starten tok jeg han i nakkeskinnet som mammaen gjorde ( fikk tips fra oppdretter), men jeg leser ørten sider på nett, og det er ikke rett, så over og ut!

Jeg prøvde å pipe som han gjør om han får vondt og joda han stoppet opp og skjønte ikke noe, men begynte igjen etter kort stund. 

Det er eldstemann som får "gjennomgå" her, fordi hu er så leken av seg i seg selv, og han ser vel muligheten med hun. Men hun har nå fått printet inn at hu ikke får lov i det hele tatt å leke med han, kun rolig kos, og hun er kjempe flink! Hun har fått beskjed om å stå musestille når han kommer, og biter han skal hu hyle med den lyseste stemmen hu har, og ikke ense han. Hu er nå kjempe flink, kun takket være tips herfra :)

Det tar nok en stund, men istad når han aktivt ville bite meg, så avledet jeg han, og ignorerte. Og da ga han raskt opp!

Det er håp for denne gutten også nemlig, for han er kjempe smart og lærevillig! Jeg gleder meg skikkelig til han slutter med dette, for da kan man få mer glede av det :)

Godt barnehagen vet vi har fått valp, fordi lårene til eldstemann (som er i perfekt høyde for han) var gode å bite etter da hun hadde på seg en genser med sånne hengende tråder p ( det skal aldri brukes igjen) .

Men hu er tøff. Hu lar seg ikke pirke på nesa, og er kjempe villig til tips for å trene med han. 

når lønner det seg å starte på valpekurs? Husker ikke fra førstemann.

Skrevet

Min datter fikk lov til å være på stuebordet en periode da vi hadde valp.

Støtter forslaget om å hyle opp, finne en stabil tispe som kan gjøre litt av jobben, ignorering kan gjøre det, pluss at en lekegrind eller kompostgjerde, evt et bånd inne. Så den kan være sammen med dere men ikke nå bort for å bite. Ikke la barna gå bort til ham når og om han står bundet.

Anonymous poster hash: bb474...ecf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...