Gå til innhold

Har dere lest dere opp om amming?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke enda, fikk ikke til det med de to første og opplevde det ganske tøft. Melkespreng og masse hormoner som slår til når melken kommer også og har mer enn nok hormoner nå ;) Men jeg tar det litt som det kommer.

Anonymous poster hash: 0cce0...47a

Venter fjerde, så føler ikke behov for å lese meg opp på amming.

Men har tips til dere som skal i gang med amming for første gang :-)

Det er lurt å få babyen på puppen så raskt som mulig for å få igang ammingen. Helst amme jevnt med typisk to-fire timers mellomrom de første dagene, så kommer melken så fort den kan.

Pass på å holde brystet rent, og om det blir tørt eller sårt bruker man gjerne en god krem, som purelan. Den tar jeg med på sykehuset, ingenting å vente på....

Greit med en tre-fire amme-bh`er. Ferske mødre svetter masse, godt å få en tørr bh å bytte i slik at man slipper å være våt.

For noen går det helt fint med en gang, andre sliter skikkelig. Det betyr ikke at man er en supergod eller superdårlig mor. Det har stort sett med ammeteknikken til barnet å gjøre.

På mine tre har jeg hatt ei som måtte ha mme i tillegg fordi hun ble for tynn med kun morsmelk, en andremann som ammet superbra og alt gikk veldig greit, og en tredjemann som ikke ville ha mer pupp enn høyst nødvendig, med resultat i tette melkeganger av stakkars pupper som ikke fikk tømt ut godt nok og brystbetennelser.

Så husk at om det ikke går så bra, så ikke gi opp helt, neste barn kan være helt annerledes.

Lykke til alle sammen (inkludert meg), tipper vi skal alle få det litt travelt snart :-)

Sniker meg inn her fra 2. trimester...

Jeg gjør et nytt forsøk nå med nr. 4, men skal ha et avslappet forhold til det. Har egentlig bare fått det skikkelig til med førstemann. Med nr. 3 sprakk den ene brystvorta i starten og grodde aldri skikkelig, så jeg endte opp med å måtte gi meg tidlig. Denne gang tar jeg med smokk og salve på føden, så puppene får fred innimellom og salve ;)

Annonse

Venter Nr 7 så jeg skal ikke lese meg opp på teknikker og sånt hvertfall ;)

Men husker førstemann... Hadde ikke behov for å lese da heller. De var utrolig flinke til å lære meg på sykehuset.

Men alt gikk likevel ikke bra, men der var det flere faktorer som spilte inn:

1. Fikk Petidin under fødselen - den kan hemme barnets sugeevne har jeg lest i ettertid. Og det stemte. Babyen ville ikke suge de første to døgn...

2. Baby ble født med lavt blodsukker og måtte få den opp fort, fikk derfor morsmelk fra morsmelkbanken via kopp - dermed bidro det enda mer til at han ikke ville suge en pupp for å få mat.

3. Han er veldig varmblodig den dag i dag - hylskrek etter et par minutter ved puppen. Søkk våt av svette.

De andre 5 etter har jeg ikke hatt problemer med å amme.

Men ammehjelpen var veldig god å ha da babyen fikk sopp i munn etter fødselen og jeg da fikk det på puppen. Tok to mnd å få det bort, men heldigvis gikk det over og jeg kunne amme så lenge jeg klarte.

Pga stoffskifte varierer så variere lengden på amminga (før det rett og slett ikke er nok til at baby legger på seg nok)

Alt fra 4 mnd til 7 mnd amming.

Men lykke til til alle! Det er en tilvending og det gjør vondt de første to ukene. Men det er så verdt det om en får det til! (Jeg pleier å tenke på fingertuppene som må vende seg til gitarstrengene, når det gjelder puppen som må vende seg til å bli sugd på :D)

Men for all del, går det ikke så går det ikke. Og det er ingen krise eller noen som skal få dårlig samvittighet av den grunn :)

Leste meg aldri opp på amming med første...

Fikk et hefte av jordmor, og valgte å ta det som det kom. Ønsket å amme i 1 år, men ingen krise hvis det ikke gikk. Kjøpte inn et par faste amme-bh'er til dagtid og et par løse til natt, samt ullinnlegg og brystvortesalve. Purelan var gull verd for meg!! Puppene er ikke vant til slik "behandling", så øm vil man bli uansett i starten.

Med første bydde det på litt startproblemer, da fødselen ble dramatisk og babyen ble tatt bort umiddelbart. Stor og svak. Når både mor & barn hadde kommet seg, la de han til hver 3.time hehe døgne og stimulerte sugerefleksen. Måtte i tilegg pumpe imellom for å hjelpe produksjon i gang samt for å suge opp ene brystvorten ved hver amming. Tre døgn tok det å få i gang produksjon og vi ble værende fem døgn på sykehuset. Kjøpte elektrisk Medela Brystpumpe da vi kom hjem for å få opp brystvorten ved amming de første to-tre ukene til han ble sterkere, og etterhvert for å ta unna melkespreng. Vi kom oss begge to og ammeperioden varte i 11 mnd:)

Med nr to var fødselen over på et blunk og jeg fikk babyen rett opp på brystet umiddelbart. Sterk og våken. Så hun sugde seg fast og der var produksjon i gang døgnet etter. Ingen innovervendte brystvorter lengre heller, godt innarbeidet av storebror;) Ammeperioden varte i 14 mnd.

Fullammet begge til grøtstart:) og den elektriske brystpumpen ble like mye brukt til begge pga mye melk, som jeg frøs og brukte i grøten da den tid kom.

Mitt råd er å ikke ha for store forhåpninger og stol på dere selv, masse lykke til! :)

Men hvor lenge bør man amme? Og begge pupper hver gang? Begynner man på den man sluttet på ?

Barna bruker ulik tid på å tømme puppen. Noen bruker ti minutter, andre over en halvtime - så det kommer an på babyen din. Du merker at puppen blir tom :-)

Lurt å få tømt en pupp om gangen, ikke litt av begge. To supre grunner til det: den første melka er tørsteslukker, og ikke så feit, så om barna skal få i seg godt med energi lønner det seg at de drikker fløten på slutten. I tillegg vil du ha behov for å få tømt melkegangene godt, så det ikke legger seg melk i de over tid. Da kan du få tilstoppede melkeganger og kanskje brystbetennelse (det blir man skikkelig dårlig av).

Ok fikk det ikke til med førstemann og bedre med andremann..men kjenner meg fremdeles litt spent på hvordan det blir.. Men lurt å ta en pupp av gangen da altså.. Også den andre puppen ved neste amming.. Andre tips mottas med takk;)

I begynnelsen er det sikkert sånn det blir. Men etterhvert så er det nok lurt å gi av begge, og starte med den en sluttet på sist mating...

En nyfødt erfarer jeg sovner innen den rekker å ta den andre puppen... Men da kan det kanskje være lurt å pumpe den andre for å få produksjonen ordentlig igang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...