Gå til innhold

Jeg trenger hjelp med tomatplantene, skal de klippes??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plantet noen tomatplanter for litt siden, de har stått inne i vinduet, og har nå blitt veldig høye (30-40 cm)

Har satt dem litt ut i solsteiken, det er godt og varmt ute og lite vind. Tar de inn igjen på natta tenker jeg.

Men de er veldig tynne og skrøpelige, føler at de lett kan knekke... Har satt pinne i potta så de får noe å støtte seg oppover, også står de jo støttet mot veggen.

Føler jeg gjør disse tingene riktig?

MEN, jeg føler jeg har lest et sted at jeg bør klippe den? Altså, at det første som gror opp skal klippes bort eller ett eller annet? Er det for sent?

Skal jeg klippe bort toppen eller noen av stilkene?

Eller la den kjøre sitt eget løp?

- Vil gjerne ha tomater på de!

Fortsetter under...

Skrevet

klipp sideskudd, og bruk litt gjødsel inn i mellom. Når planten får blomster må du riste den forsiktig slik at den bestøver seg selv, om ikke blir det ikke tomater. Du kan eventuelt bruke en q-tips og ta på den på støvbæreren til en blomst og deretter bort i en annen blomst. Lykke til!

Anonymous poster hash: b8d4f...39b
Skrevet

Hvis du har kjøpt busktomater er det lite eller ingenting som skal fjernes. Hvis du har vanlige tomater skal du fjerne alle sideskuddene frem til ca 1. August tenker jeg om de står ute. Da kniper du av toppen. En vanlig tomatplante i et profesjonelt drivhus blir gjerne ca 8 meter på en sesong. Ute kan du regne med Kansje 2-3 meter. De må bindes opp. Stikken er ikke selvbærende.

Anonymous poster hash: b7ccc...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...