Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere, uff så dårlig jeg er til å skrive her, føler at tiden virkelig flyr avgårde om dagen! 

Her går det veldig fint, lillemor er blid og fornøyd og tykk og god... Hun har allerede lagt på seg litt over en kilo...  :fnise:

Uff Ike85, så kjedelig med kolikk. Har ikke så mange gode råd, bortsett fra å kutte melkeprodukter som du allerede har gjort. Håper minifom fortsetter å hjelpe sånn at du kan få rolige ettermiddager fremover. Lykke til!

Fortsetter under...

Hei dere, uff så dårlig jeg er til å skrive her, føler at tiden virkelig flyr avgårde om dagen! 

Her går det veldig fint, lillemor er blid og fornøyd og tykk og god... Hun har allerede lagt på seg litt over en kilo...  :fnise:

Uff Ike85, så kjedelig med kolikk. Har ikke så mange gode råd, bortsett fra å kutte melkeprodukter som du allerede har gjort. Håper minifom fortsetter å hjelpe sånn at du kan få rolige ettermiddager fremover. Lykke til!

Så bra alt er bra med dere og at lillemor legger godt på seg! Vår har ikke gått opp så mye... Hm...

Tusen takk for det! Det har ikke hatt sånn veldig god effekt enda, noen dager er selvsagt bedre enn andre... Men sliter med søvnen. Lille vil ikke sove om natten, og jeg får ikke sove på dagen! Han sovner godt i sengen vår etter pappaen har dratt på jobb på morgenene, men da har jo vi alle vært våken så og si i timesvis... Men det går seg til! Det er bare for en periode (tenker jeg for meg selv på tunge dager) ;-)

Så bra alt er bra med dere og at lillemor legger godt på seg! Vår har ikke gått opp så mye... Hm...

Tusen takk for det! Det har ikke hatt sånn veldig god effekt enda, noen dager er selvsagt bedre enn andre... Men sliter med søvnen. Lille vil ikke sove om natten, og jeg får ikke sove på dagen! Han sovner godt i sengen vår etter pappaen har dratt på jobb på morgenene, men da har jo vi alle vært våken så og si i timesvis... Men det går seg til! Det er bare for en periode (tenker jeg for meg selv på tunge dager) ;-)

Det er akkurat det du må fokusere på, det er bare for en periode og snart blir det bedre. Stå på og prøv å sove litt på dagen selv om det er vanskelig. Det er tungt både fysisk og psykisk å ikke få sove, og det er derfor lurt å sove når du har mulighet.  

Du må for all del ikke bli bekymret over at lille ikke har lagt på seg like mye som min lille tjukkebolle, hun ligger høyt oppe på skalaen for å si det sånn.:) Hun har lagt på seg mye mer i denne perioden enn min første gjorde. :)

Ike85:

Kan det være at babyen din rett og slett er sulten? Min baby gråt også en del og ammet mye, men en kveld prøvde jeg i desperasjon å gi en flaske erstatning og da ble det stille:) så ga litt tillegg og ammet også. Med dattern min nå gav jeg litt tillegg i perioder til ammingen stabiliserte seg. Måtte også gi litt i typiske økeperioder. Fungerte bra!

Anonymous poster hash: e86bf...04b

Uff Ike85, så kjedelig med kolikk. Har ikke så mange gode råd, bortsett fra å kutte melkeprodukter som du allerede har gjort. Håper minifom fortsetter å hjelpe sånn at du kan få rolige ettermiddager fremover. Lykke

Det er akkurat det du må fokusere på, det er bare for en periode og snart blir det bedre. Stå på og prøv å sove litt på dagen selv om det er vanskelig. Det er tungt både fysisk og psykisk å ikke få sove, og det er derfor lurt å sove når du har mulighet.  

Du må for all del ikke bli bekymret over at lille ikke har lagt på seg like mye som min lille tjukkebolle, hun ligger høyt oppe på skalaen for å si det sånn.:) Hun har lagt på seg mye mer i denne perioden enn min første gjorde. :)

Tusen takk for støtte og oppmuntring! I natt har vært en bra natt, har samsovet hele natten og lagt helt inntil baby men da har han ikke grenet en eneste gang! Bare dyttet puppen inn når han var sulten. Om ikke jeg fikk sovet sånn altfor mye fikk mannen en hel natts sammenhengene søvn før jobb, det trengte han!

Vi får veie på tirsdag og se hvordan vektoppgangen er over litt tid... Hvis den er litt lav neste uke og får jeg spørre helsesøster om tips og råd! Er ikke veldig bekymret enda altså, det går jo i rykk og napp med disse små :-)

Her går det veldig fint, lillemor er blid og fornøyd og tykk og god... Hun har allerede lagt på seg litt over en kilo... :fnise:

Svaret over var til deg! Vet ikke hva som skjedde...

Annonse

Ike85:

Kan det være at babyen din rett og slett er sulten? Min baby gråt også en del og ammet mye, men en kveld prøvde jeg i desperasjon å gi en flaske erstatning og da ble det stille:) så ga litt tillegg og ammet også. Med dattern min nå gav jeg litt tillegg i perioder til ammingen stabiliserte seg. Måtte også gi litt i typiske økeperioder. Fungerte bra!

Føler jeg ammer mye, ca hver 2 time om dagen og ca hver 3 time om natten, men da ligger han ved puppen ca 1 time... Prøver å pumpe litt innimellom, kanskje han suger mer effektivt fra flaske? Er ikke mye som kommer ut da...

Tror ikke jeg skal gi noe tillegg enda, nå har jeg begynt med melkefri diett og vis jeg gir Nan nå ødelegger jo det alt! Venter og ser på vekten hans på tirsdag, hvis han ikke har lagt nok på seg kontakter jeg helsesøster og fastlege for evt resept på melkefri mme... Håper ikke vi trenger det! Ellers takk for råd!

Ike85:

Føler jeg ammer mye, ca hver 2 time om dagen og ca hver 3 time om natten, men da ligger han ved puppen ca 1 time... Prøver å pumpe litt innimellom, kanskje han suger mer effektivt fra flaske? Er ikke mye som kommer ut da...

Tror ikke jeg skal gi noe tillegg enda, nå har jeg begynt med melkefri diett og vis jeg gir Nan nå ødelegger jo det alt! Venter og ser på vekten hans på tirsdag, hvis han ikke har lagt nok på seg kontakter jeg helsesøster og fastlege for evt resept på melkefri mme... Håper ikke vi trenger det! Ellers takk for råd!

Skjønner det:) jeg annet nemlig hele tiden med førstemann og han lå leeeenge om ammet! Drikker han hele tiden? Min tok jeg i å bare kose med puppen istedet for å drikke.

Masse lykke til på helsestasjonen!

Ike85:

Kan det være at babyen din rett og slett er sulten? Min baby gråt også en del og ammet mye, men en kveld prøvde jeg i desperasjon å gi en flaske erstatning og da ble det stille:) så ga litt tillegg og ammet også. Med dattern min nå gav jeg litt tillegg i perioder til ammingen stabiliserte seg. Måtte også gi litt i typiske økeperioder. Fungerte bra!Anonymous poster hash: e86bf...04b

Skjønner det:) jeg annet nemlig hele tiden med førstemann og han lå leeeenge om ammet! Drikker han hele tiden? Min tok jeg i å bare kose med puppen istedet for å drikke.

Masse lykke til på helsestasjonen! Anonymous poster hash: e86bf...04b

Takk for det! Det går nok fint med veiingen! Nei, han drikker ikke hele tiden, Hehe. Han gjør som du sier, bruker puppen som smokk og til å sovne ved. Han er ikke så flink til å sovne for seg selv heller, vil helst bli bysset/båret i søvn eller kose med puppen til han sovner ;-)

Ike85: hvordan går det med dere? Gikk veiingen greit? Her går vekta sakte men sikkert oppover, følger med 1 gang i uka. Ammer fremdeles, et gla for det da førstemann var flaskebarn...litt styr med alt utstyret ;)

Koselig at du tenker på oss! Lille hadde gått lite opp i vekt, så har begynt med mme i tillegg til ammingen. Har ny time på helsestasjonen på mandag, så håper på litt bedre tall da ;-) tror jeg vil måle lengde og da, selv om han ikke har lagt på seg føler jeg han har blitt lengre... heldigvis tar han både flaske og mme greit! Trenger å øke melkeproduksjonen min, men det er ikke enkelt gitt!

Så bra at jenta di legger godt på seg, enig med deg at det er greit å følge med en gang i uken nå i starten likevel :-)

Hvordan går det med dere mammaer og babyene deres?

Har babyene deres begynt å smile? Ikke her helt enda, men tror ikke det er lenge før... Har lest at det sosiale smilet kommer ved ca 6 uker... Det er vel flere av oss med babyer på den alderen nå..

Annonse

Babyen min smiler, har gjort det noen uker nå, veldig koselig:)

Ellers er hun mere våken nå. Merker at det er ikke bare å legge henne fra seg så sovner hun som tidligere. Spesielt på kvelden så skal hun ligge i fanget.

Tar ikke natta før ved midnatt her, gleder meg til å få litt kveld igjen :)

• 4 måneder senere...

Her går d kjempe fint :) Mi er 6 måneder og 1 uke nå. Endelig har vi noen lunde faste rutiner, og hun spiser godt av fast føde. Lager ingen mat selv foruten moset avokado. Resten er ferdige middagsglass, men d går ned på høykant. Heldigvis! Var redd hun skulle bli like umulig som meg og faren :) Ellers sover hun godt på natta. Spiser mye på hendene sine, så d klør nok i gommene. Men ingen tenner enda!

Jeg syns også d hadde vært kjekt med oppdatering fra andre maibaby-mammer ;)

Anonymous poster hash: a929d...820

Går veldig fint her også. Spiser godt av fast føde, grøt, middag og frukt. Begynt med litt skive og annet med litt mer konsistens også. SOver rundt 12- 13 timer på natta uten mat, legger seg kl 19. Sover et par tre dupper på dagen bare. Fornøyd med det! Har ikke hatt den enkleste babyen, hatt litt startvansker med diverse plager, men har gått seg veldig fint til. Synes denne tiden er så herlig, mer sosial, leken, pratsom og får mer respons. Synes egentlig det bare blir bedre og bedre jeg!

Anonymous poster hash: becc3...d50

Jeg har laget hjemmelaget middag og fruktpure/smoothier. Kjøper grøt.

Koser all middag med stavmikaer.

Nå siste par ukene har jeg gitt et helt måltid, dvs kjøtt/fisk samt grønnsaker og pasta eller potet. Tidligere gav jeg bare moste grønnsaker. Nå kan middag være F eks karbonadedeig, sphagetti, tomatsaus og gulrøtter med krydderurter. Lager mye og fryser ned i små bokser. Eller feks laks, potet, brokkoli og gulrot.

Fruktpure lager jeg ved å dampe f eks eple og pære, mose med stavmikser. Eller svisker, aprikosmos, kiwi, ananas, nektarin, druer, bringebær, jordbær... You name it! Godt å mose litt forskjellige frukter blandet. Dampevannet lbruker jeg i grøten. Jeg lager alltid store porsjoner og fryser ned, så tar jeg opp etterhvert som det blir spist opp. Tar opp kvelden før til neste dag.

Skive gir jeg med leverpostei, kaviar eller smøreoster (dette sa HS var ok). Smører på skiven og deler i små biter (på str med en ert) og puttet i munnen. Begynte først ved at babyen fikk smake på min skive fordi dette var sååå veldig interessant og spennende (vil smake på alt jeg spiser). Det gikk helt fint, klarer å "tygge" med gommene og svelger unna. Nå lager jeg gjerne en kvart skive (uten skorpe). Så får ikke så mye enda altså. Får også tygge på skorper, kavring, eplebåter, maispuffs, appelsinbåter, agurk, banan, avokado etc som jeg kutter i staver og gir i hånden.

Jeg er ingen fanatiker på dette med hjemmelaget, men det er enkelt og billig i lengden. Bruker f eks søndagen på å lage opp endel mat. Er vi på farta eller har glemt å ta opp mat har jeg kjøpt et middagsglass og disse fruktsmoothieposene. Baby liker det meste :-)

Har du dypfryser eller bare vanlig kombiskapfrys?? Vi har bare kombiskap og vet ikke hvor lenge maten hadde holdt seg der... Trodde d var kort tid. Fryser avokadomos, men max i 5 dager.

Og hva bruker du til å fryse i? Jeg bruker 1 liters plastposer. Føler d er så lite miljøvennlig...

Nå fikk jeg kjempe dårlig samvittighet for at jeg ikke har latt henne smake flere ting :/ uffda. Hadde sikkert vært enklere å holde seg oppdatert og vite hvordan man bør gjøre ting om jeg gikk i barselgruppe.. (Men den var d ingen som møtte opp på, så ble aldri noe av)...

Er så redd for at lille skal sette noe i halsen også...

Nei. Nå må jeg komme meg til butikken i morgen og kjøpe inn noe vi kan eksperimentere med!

Har du dypfryser eller bare vanlig kombiskapfrys?? Vi har bare kombiskap og vet ikke hvor lenge maten hadde holdt seg der... Trodde d var kort tid. Fryser avokadomos, men max i 5 dager.

Og hva bruker du til å fryse i? Jeg bruker 1 liters plastposer. Føler d er så lite miljøvennlig...

Nå fikk jeg kjempe dårlig samvittighet for at jeg ikke har latt henne smake flere ting :/ uffda. Hadde sikkert vært enklere å holde seg oppdatert og vite hvordan man bør gjøre ting om jeg gikk i barselgruppe.. (Men den var d ingen som møtte opp på, så ble aldri noe av)...

Er så redd for at lille skal sette noe i halsen også...

Nei. Nå må jeg komme meg til butikken i morgen og kjøpe inn noe vi kan eksperimentere med!

Oi, nå ble jeg inspirert på matfronten! Her går det bare i middagsglass og kjøpe smooties..må begynne og lage selv! Min klarer ikke å sitte i stol med støtte og har ingen tenner så jeg venter litt med skalker osv

Ellers går der greit, føler tiden raser. 6 mnd og 1 uke. Sover ca 19-07 med MME kl 23 og en gang i løpet av natten. Sovner med en gang. Sover 3 dupper på 2-2.5 time tvilsammen. Har vært en veldig rolig og tolmodig sjel, men merker nå at hun trenger mer stimuli:) vil gjerne nå lekene sine men klarer bare å åle seg i ring: sur baby :)

Jeg fryser maten i aventbegre (10 stk for ca 150kr på apoteket). De er geniale. Rommer nok til 2 dager, maten holder seg godt til neste dag i kjøleskapet. Har både kombi og dypfryser men jeg fryser bare i kjøleskapsfryseren... Der holder det seg iallefall et par mnd, men her blir det jo alltid brukt opp innen en uke eller 2.... Bare å eksperimentere i vei! Min likte ikke alt i begynnelsen men jeg bare fortsatte å prøve, og nå er det lenge siden det var noe som ikke falt i smak! Vil heller ha fast føde nå enn flasken for å si det slik... :-)

Min sitter heller ikke selv, men mater i newbornsetet til stokke tripp trapp, litt i vippestolen og litt på fanget. Min kommer seg absolutt ingen vei, litt forsinket motorisk men jeg stresser ikke med det. Synes det er ganske ansvappende å ikke måtte løpe etter hele tiden ;-) det kommer når det kommer! Barn er forskjellig og normalområdet er jo veldig stort nå på disse små.

Har forresten ingen barselgruppe jeg heller.... Men jeg har lest masse på Internett og finner inspirasjon andre steder. Anbefaler gruppen "hjemmelaget babymat" hvis du er på Facebook. Der er mange gode tips og råd!

Da har jeg handla aventbegre, sharonfrukt, kiwi, druer, eple og tomater. De fleste andre frukter har lille allerede smart i form av disse ferdige smoothiene. Måtte begynne et sted og hadde dårlig tid på butikken, så jeg får prøve meg frem med dette først. Middagsmat må jeg lese mer om før jeg setter i gang med...

Men angående frukt. Hvorfor dampe dem? Kan man ikke bare hive dem i mikseren? Skjønner ikke hvorfor damping skal være nødvendig, i alle fall ikke med alle frukter. Noen inneholder jo så mye vann?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...