Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blir med her jeg også! Vet ikke om det blir altfor aktivt, men skal prøve! 

Jeg har vært utenfor hjemmet absolutt alle dager siden jeg fødte 19. april tror jeg. Timer på sykehuset, flytta hest, fotballkamper, rideturer, henting av rundball, kiropraktor med bikkja, besøk hos familie og gudene vet ikke hva... Kjenner jeg egentlig er veldig glad for at amminga ikke funka iblant :P Fikk ikke melk før dag 5, men hun fikk flaske allerede på Intensiven (havna der pga. litt pustestopp som kom av fostervann) og da ville hun ikke ha pupp lenger gitt! Må si det egentlig er litt ålreit å kunne ha barnepass noen timer iblant da, ikke helt sikker på hvordan jeg skulle hatt tid til å amme midt oppi alt annet!

Trilleturer har vi vært på siden dagen etter vi kom hjem. Måtte på sykehuset for blodprøver og vente på de så da ble det trilletur i byen :) Vesla sovner alltid i vogna og om hun våkner for mat er det bare å dytte inn flaska for hun er heldigvis ikke kresen og spiser melka kald. Sovner når hun kjører bil også og våkner en gang i løpet av natta bare :D Eller, to ganger for meg da... Orker ikke stå opp kl. 8 når jeg ikke må så jeg sover når hun sovner igjen etter matinga. 

Syns det er helt herlig at jeg har så flaks med både meg og henne nå etter svangerskapet jeg hadde og den litt tøffe starten hun fikk med pustestans og nesten gulsott... Hadde høy billirubin lenge så var veldig slapp på begynnelsen stakkars :( Jeg har visstnok (har jo ikke noe å sammenligne med) vært i ekstremt god form etter fødselen og det hadde jeg ikke trodd for å si det veldig mildt!

Det høres jo helt herlig ut! Nyte tiden! Så deilig å komme seg ut litt... Er spent på hvordan det blir her når mannen begynner i jobb igjen!

Her er det amming for fult, og det blir lite søvn... Håper det går seg til etterhvert med nattesøvnen!

Fortsetter under...

Carma og Ike85: Ser ut for at vi fødte på samme dag alle tre. Morsomt :)

Håper vi alle kan gjøre litt mer som DaenerysStorm etter hvert, og om ikke altfor lenge. Men sikkert litt enklere når man kan overlate matingen til andre.

Vi bruker ikke smokk, men vil bruke det dersom behovet dukker opp. Så langt leter hun kun etter pupp, og når hun får den i munnen så slutter hun å skrike og spiser. Mulig spisinga ikke varer mer enn 5 minutter før hun sovner og jeg må drive å vekke henne for å få henne til å spise litt mer.. men så lenge hun spiser litt i alle fall, så kommer jeg ikke til å putte i henne en smokk. Den dagen jeg tilbyr pupp og hun åpenbart kun vil sutte, så tilbyr jeg smokk tenkte jeg.

Jeg også er veeeldig spent på hvordan det vil gå når mannen begynner på jobb. Ikke det. Han har ikke bidratt med så mye i tiden fra kl.8 til 16 likevel de 2 første ukene nå. Mest småting. Skifte bleie inni mellom bare. Det går jo mest i amming, og det kan ikke han gjøre. Det som blir mest spennende er hvordan han vil være etter jobb. Om han vil klage på at han er sliten og vil ha fri, eller om han kommer til å bidra noe. Det er jo like mye jobb å passe på babyen mener jeg da. Mye mtp søvnmangelen vår.. Så han burde ikke kunne klage noe mer enn meg syns jeg. Men vi får se om det blir et problem eller ikke. Vi er uansett flinke til å kommunisere, så da blir det bare til å ta det opp og finne en løsning vi begge kan være fornøyde med :)

Hei!

Jeg blir med her jeg også, selv om jeg ikke var særlig aktiv på forumet mens jeg var gravid. 

Jeg fødte en jente lørdag 10. mai.  :babyjente: Her går det veldig fint, og jeg håper og krysser fingre som dere for at det ikke blir noe kolikk på lillemor fremover. Hun er en veldig rolig baby, sover mye og tar livet så langt med ro. Ammingen går fint og hun har allerede tatt igjen fødselsvekt og gått forbi med nesten 300 g... Så hun har allerede skikkelige bollekinn... Vi har en sønn fra før og han var akkurat samme typen, glad og fornøyd så lenge han fikk nok mat og søvn.  :sovne:

Puppene har vært såre og vonde, men det har begynt å bli bedre nå. Prøver å være flink til å bruke ullinnlegg hele tiden, for er livredd for å få brystbetennelse, det er jo så vondt. Kjenner litt at det er akkurat som det blokkerer seg litt inni der til tider, slik at det liksom blir harde og ømme områder. Er det noen andre som har det sånn?

Vi har tatt det ganske så med ro hjemme i disse første to ukene, men tiden har likevel virkelig flydd av sted! Vi har vært på flere trilleturer, med skikkelig ilddåp på selveste 17. mai, vi måtte jo bli med den stolte storebroren i toget! Det gikk kjempefint, hun sov gjennom hele. 

Ellers har vi vært på en liten shoppetur (ikke stor tilhenger av tidlige kjøpesenterturer, men måtte en rask handletur), og så har vi dratt til fotografen og tatt nyfødtbilder. Alt har gått veldig bra. Våkner hun opp og vil ha mat, ja så får hun det. Jeg dekker oss ganske godt til, så slipper vi å føle på det med offentlig amming som ikke alltid er like stas...

Jeg husker babytiden som så utrolig fin med førstemann, og var veldig spent på hvordan det ville bli nå, men jeg må bare si at det er like magisk med nr. to! 

Pappaen begynner på jobb på mandag her også, men jeg synes egentlig det blir litt deilig... Ikke misforstå meg, det har vært to veldig fine uker sammen, men jeg gleder meg litt til å komme i gang med "permisjonshverdagen" min og finne ut hvordan rytmen vår blir fremover. Det blir også så sene kvelder nå når vi begge har "fri", og jeg merker at jeg er veldig trøtt under nattmatingen og sover lenge om morgenen. Må prøve å snu døgnet litt tilbake igjen. Lillemor legger seg mellom kl 20-21, og spiser da igjen kl 23-24, deretter ca hver tredje time om natten (noen ganger hver annen time). 

Ser det er snakk om mer kaving ved brystet på ettermiddag / kveld, jeg synes også hun kaver mer på kvelden, og tror det kan ha noe med overtrøtthet å gjøre. I allefall var det sånn med førstemann, innen to mnd etter fødsel, begynte han å skrike voldsomt på kveldene. I og med at han stort sett alltid ellers var så blid og fornøyd, var dette så ulikt ham. Vi begynte da å legge han konsekvent kl 19 hver kveld, og slet aldri med gråtetokter igjen. Jeg er derfor forberedt på dette denne gang, og vil komme i gang med kl 19 leggerutiner så snart som jeg får det til.  :)

Bare kjapt innom for å be om mer fingerkryssing! Please! ;) Feberen har steget igjen her. Var 37,4 i forgårs (ikke målt siden). Steg fra 38,3 til 38,8 på en time nå ikveld. Skjønner d ikke. Går jo på antibiotika... Sukk og stønn som jeg synes synd på meg selv :(

Bare kjapt innom for å be om mer fingerkryssing! Please! ;) Feberen har steget igjen her. Var 37,4 i forgårs (ikke målt siden). Steg fra 38,3 til 38,8 på en time nå ikveld. Skjønner d ikke. Går jo på antibiotika... Sukk og stønn som jeg synes synd på meg selv :(

Åh så kjedelig! Krysser fingrene for at dette går raskt over og du blir bra igjen! Kjedelig for alle med en syk mamma! Kan du ikke ta noen paracet for å få ned feberen iallefall? Håper natten din har vært grei!

Annonse

Hei!

Jeg blir med her jeg også, selv om jeg ikke var særlig aktiv på forumet mens jeg var gravid. 

Jeg fødte en jente lørdag 10. mai.  :babyjente: Her går det veldig fint, og jeg håper og krysser fingre som dere for at det ikke blir noe kolikk på lillemor fremover. Hun er en veldig rolig baby, sover mye og tar livet så langt med ro. Ammingen går fint og hun har allerede tatt igjen fødselsvekt og gått forbi med nesten 300 g... Så hun har allerede skikkelige bollekinn... Vi har en sønn fra før og han var akkurat samme typen, glad og fornøyd så lenge han fikk nok mat og søvn.  :sovne:

Puppene har vært såre og vonde, men det har begynt å bli bedre nå. Prøver å være flink til å bruke ullinnlegg hele tiden, for er livredd for å få brystbetennelse, det er jo så vondt. Kjenner litt at det er akkurat som det blokkerer seg litt inni der til tider, slik at det liksom blir harde og ømme områder. Er det noen andre som har det sånn?

Vi har tatt det ganske så med ro hjemme i disse første to ukene, men tiden har likevel virkelig flydd av sted! Vi har vært på flere trilleturer, med skikkelig ilddåp på selveste 17. mai, vi måtte jo bli med den stolte storebroren i toget! Det gikk kjempefint, hun sov gjennom hele. 

Ellers har vi vært på en liten shoppetur (ikke stor tilhenger av tidlige kjøpesenterturer, men måtte en rask handletur), og så har vi dratt til fotografen og tatt nyfødtbilder. Alt har gått veldig bra. Våkner hun opp og vil ha mat, ja så får hun det. Jeg dekker oss ganske godt til, så slipper vi å føle på det med offentlig amming som ikke alltid er like stas...

Jeg husker babytiden som så utrolig fin med førstemann, og var veldig spent på hvordan det ville bli nå, men jeg må bare si at det er like magisk med nr. to! 

Pappaen begynner på jobb på mandag her også, men jeg synes egentlig det blir litt deilig... Ikke misforstå meg, det har vært to veldig fine uker sammen, men jeg gleder meg litt til å komme i gang med "permisjonshverdagen" min og finne ut hvordan rytmen vår blir fremover. Det blir også så sene kvelder nå når vi begge har "fri", og jeg merker at jeg er veldig trøtt under nattmatingen og sover lenge om morgenen. Må prøve å snu døgnet litt tilbake igjen. Lillemor legger seg mellom kl 20-21, og spiser da igjen kl 23-24, deretter ca hver tredje time om natten (noen ganger hver annen time). 

Ser det er snakk om mer kaving ved brystet på ettermiddag / kveld, jeg synes også hun kaver mer på kvelden, og tror det kan ha noe med overtrøtthet å gjøre. I allefall var det sånn med førstemann, innen to mnd etter fødsel, begynte han å skrike voldsomt på kveldene. I og med at han stort sett alltid ellers var så blid og fornøyd, var dette så ulikt ham. Vi begynte da å legge han konsekvent kl 19 hver kveld, og slet aldri med gråtetokter igjen. Jeg er derfor forberedt på dette denne gang, og vil komme i gang med kl 19 leggerutiner så snart som jeg får det til.  :)

Det høres ut som dere har fått en kjempefin start! Herlig når de små er fornøyde og glade! Får vondt i mammahjertet hver gang lille hyler og jeg ikke skjønner hva det er... Det er jo som regel enten vil ha mat, sove, kos eller rein bleie! Men mannen min har endelig forstått at vår lille har endel luft som trenger hjelp til å få ut! Så i natt har vi sovet godt alle 3, deilig. Håper vi også kommer inn i leggerutiner snart! Høres ut som du har god erfaring med det!

Igår var vi også på et kjøpesenter en liten time. Byttet noe babyklær og handlet mat. Det gikk så fint :-) våknet i bilen på vei hjem da, men da var puppen bare noen minutter unna ;-) offentlig amming har det dermed ikke blitt enda.. Men i dag skal vi ut å spise på restaurant og i en stor bursdag etterpå.. Så da blir det nok puppeblotting på jo mor! Jaja, må jo bare bli vant til det og "hoppe i det".

Så heldige dere som har fedre som har vært hjemme er, jeg er fungerende alenemor :P Pappaen jobber over 100 % og bygger hus til oss så det er ikke hver dag han kommer hit engang... Når han jobber og gjør så mye har jeg sagt han kan være hjemme hos seg iblant også så han hvertfall kan sove ordentlig :) Men nå er det ikke mer enn noen uker så er vi inne i splitter nytt hus og kan bo sammen hele tiden :D 

Er enig med deg om smokk altså Alliwantisyou! Er noe herk! De på intensiven smokka igjen ungen min så hun får iblant, men er heldigvis ikke mer interessert i den enn at hun koser seg 1-2 ganger om dagen og trenger den ikke for å sove eller noe - Takk og lov! Er noe pes, særlig når de er så små som nå og mister den hele tiden og sånt syns jeg. 

Flere førstegangsfødende her som har sett på Fødeavdelingen og sånt og som syns det er noe helt annet nå som vi har født? Helt merkelig :P

Helt enig med Ike85 også, høres skummelt ut å amme offentlig. Litt glad jeg slipper det, selv om jeg er litt lei av at alle spør hvorfor jeg ikke ammer og begynner å antyde at jeg har latt være med vilje. Prøvde tross alt ei ukes tid, men det funka jo ikke i det hele tatt. Endte nesten opp som sovepupp istedet for spisepupp og det vil jeg ikke!

Så heldige dere som har fedre som har vært hjemme er, jeg er fungerende alenemor :P Pappaen jobber over 100 % og bygger hus til oss så det er ikke hver dag han kommer hit engang... Når han jobber og gjør så mye har jeg sagt han kan være hjemme hos seg iblant også så han hvertfall kan sove ordentlig :) Men nå er det ikke mer enn noen uker så er vi inne i splitter nytt hus og kan bo sammen hele tiden :D 

Er enig med deg om smokk altså Alliwantisyou! Er noe herk! De på intensiven smokka igjen ungen min så hun får iblant, men er heldigvis ikke mer interessert i den enn at hun koser seg 1-2 ganger om dagen og trenger den ikke for å sove eller noe - Takk og lov! Er noe pes, særlig når de er så små som nå og mister den hele tiden og sånt syns jeg. 

Flere førstegangsfødende her som har sett på Fødeavdelingen og sånt og som syns det er noe helt annet nå som vi har født? Helt merkelig :P

Helt enig med Ike85 også, høres skummelt ut å amme offentlig. Litt glad jeg slipper det, selv om jeg er litt lei av at alle spør hvorfor jeg ikke ammer og begynner å antyde at jeg har latt være med vilje. Prøvde tross alt ei ukes tid, men det funka jo ikke i det hele tatt. Endte nesten opp som sovepupp istedet for spisepupp og det vil jeg ikke!

Det endte med at vi gikk ut og ammet i bilen igår! Gikk helt fint! Parkerte rett utenfor restauranten ;-) men det går jo ikke feks på cafe på kjøpesenter... Jaja, små skritt! heldigvis fikk jeg sitte i fred på eget rom og amme i besøket!

Pump dere å gi med flaske da? Gjorde jeg da vi var på farten i går, fungerte helt fint:) i dag skal vi veie snuppa...håååper hun har gått opp greit. Vi gir tillegg etter hvert måltid. Hadde vært greit å bare amme ja;)

Ellers er hun fremdeles en rolig sjel :D

Pump dere å gi med flaske da? Gjorde jeg da vi var på farten i går, fungerte helt fint:) i dag skal vi veie snuppa...håååper hun har gått opp greit. Vi gir tillegg etter hvert måltid. Hadde vært greit å bare amme ja;)

Ellers er hun fremdeles en rolig sjel :D

Jeg har prøvd med flaske, han ville ikke ha den og hylte like mye etter han hadde drukket litt... Roer seg godt ned ved puppen, så det er nok ikke alltid bare maten han vil ha, men også puppekos. Han tar ikke smukk heller.

Har kjøpt pumpe da, så håper han tar flaske når han blir litt større! Da kan jeg også gå fra et par timer og la han være med pappaen.

Annonse

Prøv å gi litt morsmelk på flaske innimellom så tar han den nok til slutt...er i hvertfall veldig godt å ha muligheten til litt avlastning :)

Kan prøve det ja! Er nok litt tilvenningssak også for babyen! Har du forresten tips til smukkemerker som er bra? Hva bruker din? Har prøvd 3 ulike nå som jeg fikk i de gratis babypakkene, men lille vil ikke ha noen av de...

Hvordan går det med mai babyene? Vår er 3 uker og får mer kontakt og bittelitt smil på dagtid. Hun er mer våken og interessert i å se seg rundt. Ikke så veldig gla i å ligge alene og heldigvis ingen tegn til kolikk fremdeles.

Ammer hver 2 time om natta..i halvsvime;) blir trøtt ja!!

Her går det ikke veldig bra... Blæh... Kolikkbarn er ikke noe kjekt. Han er verdens blideste og gladeste på morgen og formiddag fram til ca kl 16, da blir han et helt annet barn og nekter å ligge alene, hyler og vil bare bli bært på... Dette varer til han kollapser av slitenhet/trøtthet utpå natten en gang. Slitsomt! Så sover han langt utpå formiddagen... Heldigvis er jeg ikke alene med han! All ære til alenemødre med kolikkbarn ;-)

Hvordan går det med dere andre? Noen positive innspill? Hehe

Tips til deg med kolikkbarn. Kutt melk! Spiser/drikker du melkeprodukter til frokost/lunsj? KAN være det som gjør at gråtrn kommer på ettermiddagen. Her var det mye gråt jevnt over til han var over fire mnd. Da foreslo legen min å kutte aøt av melk, og det hjalp.

Anonymous poster hash: a7e46...cb0

Usj, Ike85, uflaks! De sier jo at 1 av 4 får kolikk, så er det jo mange grader også. Håper ikke dere blir så hardt rammet! Tarmsystemet blir mer og mer modent også.

Vi sliter med amming fremdeles vi da...helsesøster vil fremdeles at jeg skal supplere med tillegg. Det gjør alt mer styrete, men må jo få i ungen mat ;)

Har kuttet alt av melkeprodukter i dag ja! Har alltid spist mye slikt... Fått handlet inn riksmeklingsmann og havresekken til matlaging. Og begynte med minifom i helgen. Vært en grei dag i dag! Deilig! Tilogmed vært på trilletur!

Håper ammingen går bedre carma78, jeg mistenker litt lite melk her selv, men ser det litt an før jeg begynner med evt tillegg... Han tåler vel ikke det heller tenker jeg.

Minifom var gull med førstemann som plages med mye luft og mageknip. Det ble bare bedre og bedre etter de første 6 ukene :)

Hvor lenge brukte du det? 6 uker bare? Ser for meg at vi må bruke det hver dag i 3 mnd... Stress! Og brukte du det til hvert måltid? Har jo brukt opp halve flaska på 2 dager :-s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...