Gå til innhold

Bunadspørsmål igjen - er det tid for å modernisere litt dette med koneutstyr, og ikke ?

Anbefalte innlegg

F eks har noen bunader sølvbelte som konebelte, mens ungpikene må gå med kun vanlig forkle med silkebånd frem til de gifter seg.

Andre har ulik farge på vesten for gifte og ikke.

Bør dette moderniseres nå som det er mer og mer vanlig å la være å gifte seg ?

Ser det ikke dummere ut med en samboende 4-barnsmor i 40 årene med "pikebunad" ?

Hva synes dere ?

Anonymous poster hash: 723d0...900

Fortsetter under...

Nei det burde ikke moderniseres. At flere og flere ikke ser viktigheten av ekteskap er jo bare tragisk. Så da får den samboende moren som leker familie bare gå der med pikebunad. Ordentlig voksen og ordentlig familie har hun jo ikke så.

Anonymous poster hash: 19f27...c92

Hele poenget med bunad er tradisjon. Jeg er samboer med barn, men bruker fortsatt røde strømper som er for ugifte. Jeg er ikke gift og følger selvsagt tradisjonen for min bunad.

Anonymous poster hash: 8221d...cf9

Nei, tradisjoner er til for å holdes. Jeg gikk med røde strømper til jeg ble gift, selv om jeg hadde barn. Nå har jeg " konestrømper" :P

Anonymous poster hash: 75db1...6c2

Nei det burde ikke moderniseres. At flere og flere ikke ser viktigheten av ekteskap er jo bare tragisk. Så da får den samboende moren som leker familie bare gå der med pikebunad. Ordentlig voksen og ordentlig familie har hun jo ikke så.

Dette er det dummeste utsagnet jeg har hørt på lenge.

Så samboende par bare leker familie , er ikke ordentlig voksne og har ikke ordentlig familie ?

Ja jeg er samober, kommer ikke til å gifte meg (er ikke kristen)  - men at du påstår at min familie ikke er ordentlig, det synes jeg er drøyt.

Uavhengig av bunadspørsmålet sånn at det er sagt. Jeg har bunad som er like for alle uansett.

Annonse

Jeg er glad i tradisjoner, og mener konebeltet hører til gifte damer:)

En annen ting er at konfirmantene jaggu er dyre nok bare med bunad og basic bunadsølv, å fylle et belte med støler kan fort koste mellom 10 og 20tusen..

Så samboende par bare leker familie , er ikke ordentlig voksne og har ikke ordentlig familie ?

Ja jeg er samober, kommer ikke til å gifte meg (er ikke kristen) - men at du påstår at min familie ikke er ordentlig, det synes jeg er drøyt.

Uavhengig av bunadspørsmålet sånn at det er sagt. Jeg har bunad som er like for alle uansett.

Skjønner ikke helt det du skriver i andre avsnitt. Hva har religionen din med hvor vidt du er gift eller ikke? Hinduer, muslimer, katolikker, jøder, buddhister, ateister, satanister og sikkert mange flere "religioner" som jeg ikke kommer på nå, gifter seg. Det er ikke religionen deres som bestemmer dette...

Anonymous poster hash: d1764...787

Drakttradisjonene våre bør ikke moderniseres, bortsett ifra at samboere godt kan likestilles gifte. Sølvbelter er en helt annen sak, det har blitt status og brukes i dag helt feil av svært mange. Bl.a. er det fryktelig mange som i dag smeller på med sølvbelter på drakter som absolutt ikke skal ha belte. Irriterer meg grenseløst.

Anonymous poster hash: 46d2d...82d

Drakttradisjonene våre bør ikke moderniseres, bortsett ifra at samboere godt kan likestilles gifte. Sølvbelter er en helt annen sak, det har blitt status og brukes i dag helt feil av svært mange. Bl.a. er det fryktelig mange som i dag smeller på med sølvbelter på drakter som absolutt ikke skal ha belte. Irriterer meg grenseløst.

Samboere er like mye og like gode familier som gifte. Ikke noe å diskutere, engang.

Annonse

Fordi jeg velger å ikke ha sølvbelte på min bunad, er jeg fremdeles "kone". Min bunad har visstnok ingen tradisjon for sølvbelter heller. Mener å ha lest et sted at sølvbelter og koner ikke har noe med bunadtradisjon å gjøre, men "ta meg" gjerne på dette om jeg har feil. Gjerne med linker.

Jeg kan bare svare for meg selv, er absolutt ikke noe bunadspoliti, men jeg synes det er skikkelig stas med konebelte. Kanskje litt ekstra stas siden jeg bare har vært gift i et år, men synes det er litt flott å bære den med konebelte som jeg endelig kvalifiserer til å ha:)

Anonymous poster hash: b32b5...c7b

Jeg liker sånne tradisjoner jeg :)

Synes det var litt rart da en bekjent kom med sin datter i bunad som var helt identisk til sin egen i dag, begge med konebelte i sølv. Mammaen har aldri vært gift (er enslig nå) og datteren er 11 år.... Da blir det som noen nevnte tidligere i tråden her, de har konebelte i sølv bare for å vise status eller noe sånt, og følger overhodet ikke tradisjonen, konebelte på en 11 åring ble bare helt feil.

Anonymous poster hash: aebbd...892

På sognebunaden har det lenge vore tradisjon med sølvbelte uansett sivil status. Allereie då tanta mi vart konfirmert på 60-talet hadde mange konfirmantar sølvbelte.

Eg har brukt sølvbelte frå eg var konfirmert, til gjengjeld har eg framleis jenteband i håret no som eg er gift ;) Sognebunaden har tidenes styggaste skaut :(

Sølvbelter på bunader der det ikkje skal vere sølvbelte synes eg er skikkelig teit. Ofte skjuler ein fint broderi med det.

Så samboende par bare leker familie , er ikke ordentlig voksne og har ikke ordentlig familie ?

Ja jeg er samober, kommer ikke til å gifte meg (er ikke kristen) - men at du påstår at min familie ikke er ordentlig, det synes jeg er drøyt.

Nei man er IKKE en ordentlig familie når man ikke er gift. Slik er det faktisk bare. Så kan du jo bare leke at dere er en familie så mye du vil.

Nei man er IKKE en ordentlig familie når man ikke er gift. Slik er det faktisk bare. Så kan du jo bare leke at dere er en familie så mye du vil.

Du om det..

Folk får gjøre som de vil, ønsker de å bruke sølvbelte ol på en annen måte enn flertallet gjør så gjerne for meg. Jeg har til og med bunad fra en plass jeg ikke er fra så jeg hadde vel blitt halshogd av dustemenneksene som kaller seg bunadspolitiet. 

Forøvrig er man like mye familie om man er samboende med barn, enn gifte med barn!

Anonymous poster hash: bab75...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...