Gå til innhold

Dere som mener bilpute er livsfarlig og er i ferd med å bli forbudt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les svar fra Trygg Trafikk ang eldre barn og bilsikring :

Det er lov for barn over 135 cm å sitte sikret som voksne, dvs i bilens sete med trepunktsbelte. Men vi anbefaler at en bruker barnesikringsutstyr (beltestol eller bilpute), så lenge det lar seg gjøre. Beltestol er den beste løsningen, men fra 8-9 års alder er det helt greit å bruke bilpute.

Hvordan kan de anbefale det til større barn, når enkelte her inne hevder at det er livsfarlig og mye bedre å sitte uten. Årsaken til at man bruker pute er jo for å få en bedre plassering av selen, samt at barnet får bedre utsikt.

Anonymous poster hash: c49de...528

Fortsetter under...

Skrevet

Les svar fra Trygg Trafikk ang eldre barn og bilsikring :

Det er lov for barn over 135 cm å sitte sikret som voksne, dvs i bilens sete med trepunktsbelte. Men vi anbefaler at en bruker barnesikringsutstyr (beltestol eller bilpute), så lenge det lar seg gjøre. Beltestol er den beste løsningen, men fra 8-9 års alder er det helt greit å bruke bilpute.

Hvordan kan de anbefale det til større barn, når enkelte her inne hevder at det er livsfarlig og mye bedre å sitte uten. Årsaken til at man bruker pute er jo for å få en bedre plassering av selen, samt at barnet får bedre utsikt.

Man sier IKKE at det er bedre å sitte uten, men at det IKKE er godt nok, at man bør benytte SETE istedet.

Anonymous poster hash: e3694...5ec

Skrevet

Å joda. Dette har vært skrevet her inne opptil flere ganger. Pute er visst livsfarlig, og det er MYE bedre at barna (som er store nok riktignok) sitter med kun bilens seler enn med en pute.

Pute skal bli forbudt i sin helhet ifølge enkelte.

Er det et problem med belteføring, må man skaffe en dings til å ha på beltet i stedet for pute hvor man kommer høyere opp.

Jeg vet jo at det er bedre sidestøtte i en stol og at de skal sitte i en slik til de er store, men at uten noe er bedre enn pute skjønner jeg ikke.

HI

Skrevet

Kjære HI. Bruk pute på dine barn, så benytter vi andre det som er anbefalt. Mange bilseter som selges er godkjente, men betydelig svakere enn best-i-test, jeg velger kun det beste for mine barn,,,,

Anonymous poster hash: 3ee0a...ae3

Skrevet

Kjære HI. Bruk pute på dine barn, så benytter vi andre det som er anbefalt. Mange bilseter som selges er godkjente, men betydelig svakere enn best-i-test, jeg velger kun det beste for mine barn,,,,

Men anbefalt av hvem da ? Brukerne her på Dib? Hvordan kan Trygg Trafikk si at det er greit med barn over 9 år på pute, så lenge noen her inne hevder det er en ren dødsfelle?

Skrevet

Jeg velger å stole på det trygg trafikk sier, så kan dere supermødre velge akkurat hva som passer dere.

Anonymous poster hash: 280cd...6bd

Annonse

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det beste  hadde vært om vi alle hadde sittet i beltestol eller aller helst bakovervendte stoler.  Det er det sikreste.  Men så er det noe med å sette en grense og vurdere opp med det praktiske og det gjennomførebare i forhold til sikkerheten.

Men Dib /Bim er nok ikke den plassen jeg stoler blindt på råd om bilsikkerhet.  Her er det altfor mange som bare leser overskrifter i Dagbladet og dikter resten selv.  Jeg har også mange ganger lest her at puter skal bli forbudt og at det er kjempefarlig å bruke dem.  

Skrevet

Jeg er #4. Jeg leser mye på fb-gruppen "sikring av barn i bil", leser mange bilsetetester etc og et overdådig flertall anbefaler beltestol fremfor bilpute. Men for all del, velg bilpute, men hvorfor gidde da å kverulere med oss som helst bruker det som er mest anbefalt? Pute gir ingen sikring av barnets hode ved en evt kollisjon. 

Se denne: http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/03/sikring-av-aldre-barn-i-bil-opp-til-ca.html

Skrevet

Hvofor er bilpute farlig?

Anonymous poster hash: bfacb...7c5
Skrevet

Hvofor er bilpute farlig?

Anonymous poster hash: bfacb...7c5

Det er ikke direkte farlig, det har bare ikke særlig effekt. Det beskytter ikke barnets kropp og hode på noe som helst vis i en kollisjon. Derfor bør man helst velge en bilstol så lenge man kan.

Anonymous poster hash: e3694...5ec

Skrevet

Står jo i sitatet ditt også, beltestol er den beste løsningen.

Er jo det som er hele greia, veldig mange er opptatt av å gi den aller beste/sikreste løsningen, og det er beltestol.

Det er lovlig med pute, og greit med pute, men det er hakket sikrere/bedre med beltestol og derfor velger mange det og messer dette også for andre.

Anonymous poster hash: 88cd2...19a
Skrevet

Jeg er #4. Jeg leser mye på fb-gruppen "sikring av barn i bil", leser mange bilsetetester etc og et overdådig flertall anbefaler beltestol fremfor bilpute. Men for all del, velg bilpute, men hvorfor gidde da å kverulere med oss som helst bruker det som er mest anbefalt? Pute gir ingen sikring av barnets hode ved en evt kollisjon.

Se denne: http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/03/sikring-av-aldre-barn-i-bil-opp-til-ca.html

Men ærlig talt da kvinne...du misforstår jo innlegget gang på gang.. HI spør om hvorfor bilpute er anbefalt av trygg trafikk når folk her mener det er livsfarlig og bedre å sitte helt uten!!

Ingen som hevder at ikke bilsete er bedre enn bilpute!

Anonymous poster hash: ff636...f84

Skrevet

Noen må vel ha misforstått om de tror at pute er farlig. Det er vel bare det at mangel på sidebeskyttelse rundt hodet på langt nær er så bra som med. 

Annonse

Skrevet

#12: Bilpute er ikke spesifikt anbefalt av Trygg trafikk, men det nevnes som godkjent, ergo omtales som sikringsutstyr for barn opp til 150 cm (jfr tidligere hvor jeg skrev at godkjent ikke nødvendigvis er bra). Om du klikker på linken min, så spesifiseres det jo i sitatet hentet fra Trygg trafikk at beltestol gir bedre beskyttelse for blant annet barnets hode.

Skrevet

#12: Bilpute er ikke spesifikt anbefalt av Trygg trafikk, men det nevnes som godkjent, ergo omtales som sikringsutstyr for barn opp til 150 cm (jfr tidligere hvor jeg skrev at godkjent ikke nødvendigvis er bra). Om du klikker på linken min, så spesifiseres det jo i sitatet hentet fra Trygg trafikk at beltestol gir bedre beskyttelse for blant annet barnets hode.

Anonymous poster hash: 3ee0a...ae3 [/quote

Ja, vi er fult klar over det og det er ikke det innlegget handler om. Jeg skjønner du har vanskelig for det men HI spør om hvorfor dette er godkjent hvis det er slik at pute er livsfarlig og da bedre for barn å kjøre UTEN SETE ELLER PUTE!!

Skjønte du det nå?

Anonymous poster hash: ff636...f84

Skrevet

Bilpute er ikke å anbefale, fordi det ikke sitter fast på samme måte som en stol. Puta kan lett skli framover/til sidene, og ved en kollisjon kan dette være med på å skape en situasjon der rygg/nakke får hard medfart.

Anonymous poster hash: 01341...f5a

Skrevet

Bilpute er ikke å anbefale, fordi det ikke sitter fast på samme måte som en stol. Puta kan lett skli framover/til sidene, og ved en kollisjon kan dette være med på å skape en situasjon der rygg/nakke får hard medfart.

Trygg Trafikk anbefaler det: "anbefaler at en bruker barnesikringsutstyr (beltestol eller bilpute), så lenge det lar seg gjøre"

De sier ikke at det er bedre med pute enn med bilstol, men de både godkjenner og anbefaler bilpute

Anonymous poster hash: b9386...557

Skrevet

Det aller tryggeste er å ikke kjøre bil i hele tatt!

Skrevet

Trygg Trafikk anbefaler det: "anbefaler at en bruker barnesikringsutstyr (beltestol eller bilpute), så lenge det lar seg gjøre"

De sier ikke at det er bedre med pute enn med bilstol, men de både godkjenner og anbefaler bilpute

Anonymous poster hash: b9386...557

Okei :-)

Sa bare det vi fikk vite hos trafikkstasjonen her vi bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...