carma78 Skrevet 16. mai 2014 #1 Del Skrevet 16. mai 2014 Baby er 6 dager. Veide i dag og har ikke gått opp stort siden dag 2...heldigvis ikke gått ned da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cdaisy Skrevet 17. mai 2014 #2 Del Skrevet 17. mai 2014 Drikk ammete, vørter øl, spis havre lapper. Kjerring råd som funker for noen ammete hjalp meg, bare pass så du ikke overdriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 17. mai 2014 #3 Del Skrevet 17. mai 2014 Slapp av og drikk masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2014 #4 Del Skrevet 17. mai 2014 Pumping gjorde underverker for meg, fikk til og med for mye melk :-p Men det tar gjerne flere dager/ei uke før du ser resultater. Jeg enten ammet eller pumpet ca annenhver time på dagen og et par ganger om natten. Ellers drikk mye vann som hun over sier :-) Anonymous poster hash: d5fbc...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 17. mai 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 17. mai 2014 Da skal jeg prøve å få i meg mere vann! Ammete startet jeg med i går. Hun kaver veldig ved brystet, samtidig som hun er sugevillig og gaper høyt. Tolker det som at hun blir sint fordi det kommer lite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. mai 2014 #6 Del Skrevet 18. mai 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Slapp av, det er det viktigste. Har hun tatt igjen fødselsvekta? Det bør skje innen 2 uker. Du vet jo ikke når vekta snudde, hun kan ha gått ned helt til i går for alt du vet :-) Hvor mye veier hun forresten? Amm så ofte hun vil, minimum hver 3. time (fra start til start av ammingen). Hun er såpass ung og ammingen er ikke skikkelig etablert enda, så du bør (dessverre) vekke dersom hun sover mer enn dette. Om natta kan du la det gå litt lengre mellom ammingene dersom hun sover, men ikke mer enn 4 timer, og du bør amme minimum 8 ganger i døgnet (helst 10-12 nå i starten). Dersom hun virker irritert over at melka ikke kommer fort nok så kan du forsøke "vindusviskeramming": bytt side hver gang hun er misfornøyd. Ofte kommer det melk ganske kjapt når barnet legges til, så da blir det ofte lettere å spise. Men ikke bytt side før hun signaliserer at det er på tide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 18. mai 2014 Forfatter #7 Del Skrevet 18. mai 2014 Hun veide 3810 ved fødsel, 3510 på dag 2 og 3530 på dag 6. Det ammes myyye fra kl 15 til kl 22, kan holde på minst 2 timer i strekk hvis hun får lov. På kvelden når hun kaver så bytter jeg side ofte, da roer hun seg etterhvert. På natten og formiddagen kan hun sove i 3 timer, amme 1 times tid i ro også sove igjen. Er litt slitsomt å amme så lenge av gangen:( de blir vel mer effektive etterhvert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 18. mai 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 18. mai 2014 Skal forresten veie igjen i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. mai 2014 #9 Del Skrevet 19. mai 2014 De blir som regel mer effektive etterhvert, ja :-) Så lenge du kjenner at brystene tømmes så er det helt fint å amme lenge. Det stimulerer produksjonen og er en bra investering i ammefremtiden. Husk at det er lov å se på tv eller sørfe sløvt på facebook imens, du trenger ikke sitte og nyte synet hele tida (men det er veldig lurt å følge med på tilkobling og når du kjenner hun blir urolig, prøv å tolke hvorfor hun er som hun er - er hun mett, mer sulten, trøtt, sint fordi hun har en bæsj på veg, sint fordi det kommer mindre melk, vil hun suge mer, vil hun ha kos, osv). Er det noen grunn til at hun ikke skal få lov å die to timer i strekk? Altså, bortsett fra at det er lett å bli leiiiiii-og-er-du-ikke-snart-feeerdig-daaaa.... Så lenge det ikke gjør vondt (litt ømt er det greit at det er etter et par timer) og brystknoppen er rundt og fin etterpå så er det helt greit å la barnet die så lenge det vil. Dersom det gjør skikkelig vondt, blir åpne sår eller tydelige merker i brystknoppen etter amming så er dét problemer du må (få hjelp til å) løse, og løsningen er i utgangspunktet ikke å begrense ammetiden - selv om det helt klart kan brukes for å lindre i løsningsfasen. Jeg ammet 12 timer i døgnet (ikke sammenhengende :-)) tilsammen da knerten min var 2 uker (jepp, jeg logget), to uker senere var han plutselig på ca 15-20 minutter annenhver-tredjehver time. Endringer skjer ofte helt plutselig, men i starten er det oftest veldig intensivt og aldri "etter boka" (dvs, jeg er usikker på hvilken bok det eventuelt er snakk om...).Vektoppgangen synes jeg er helt ok. Som sagt vet du ikke når vekta snudde, det kan ha vært på dag 5. Det er viktig med en del (gjerne 5-8) godt våte bleier pr dag, og daglig avføring (frem til ca 6 uker skal brystbarn ha daglig avføring, deretter kan det komme mye sjeldnere). Fra fredag til mandag er en vektoppgang på 70-100g fint. Under 70g så bør du få helsesøster til å vurdere ammeteknikken skikkelig og veie en gang til denne uka, og over 100g så kan du slappe heeelt av og veie igjen om et par uker. Å følge med på våte/skitne bleier er det viktigste så lenge du har et friskt og våkent barn (og det høres det ut som du har). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #10 Del Skrevet 19. mai 2014 Det var bare vektoppgang på 20 gram. Ifg helsesøster skal jeg nå gi etter med mme etter hvert måltid. Hun mener ungen sliter seg ut på den intense amminga på kvelden. Jeg fikk dessuten fødsrlsdepresjon grunnet ammeproblemer med førstefødte, så det er litt for å forebygge det også håper hun nå blir litt kvikkere og vil suge mer effektivt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. mai 2014 #11 Del Skrevet 19. mai 2014 20 gram var litt lite, ja. Sa HS hvor mye MME du bør gi? Et tips er å gi *litt* MME *før* amming, slik at hun får næring og ikke er sliten før maten starter. Deretter ammer du, så lenge hun vil. OBS OBS; Litt betyr maksimalt 15-20 ml (en spiseskje er 15 ml). Husk at dersom du gir 30 ml (høres lite ut, ikke sant?) i forbindelse med 8 måltider om dagen så blir det 240 ml i døgnet, som tilsvarer MINST 1/3 av døgnbehovet, sannsynligvis nærmere halve døgnbehovet. Såpass små mengder er det oftest enklere å gi med kopp enn med flaske, det er også mindre og lettere å vaske enn flasker md tåtesmokk og ringer og slikt. Ellers er hjelpebryst anbefalt i slike situasjoner, altså sugesvakt barn. Da får barnet all mat ved brystet, og brystet blir stimulert gjennom hele måltidet. Men hjelpebryst er svært mye oppvask, særlig for små porsjoner. Har du vurdert å pumpe? Du kan i såfall pumpe etter amming for å tømme brystet, men helst bør du pumpe mellom amminger, da hyppighet øker produksjonen mer enn lengde/varighet. Mengden du får ut er mindre viktig da, det er AT brystet blir stimulert som er viktig. Morsmelk har kraftig antibakteriell effekt, så du kan fint la pumpa stå i romtemperatur utan å vaske den i opptil 6 timer, og deretter gi melka så raskt som mulig til barnet. Da kan du feks. pumpe til én utdriving er over, eller hver gang du går forbi pumpa når den står på stuebordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
all i want is u Skrevet 20. mai 2014 #12 Del Skrevet 20. mai 2014 Amm så ofte hun vil, minimum hver 3. time (fra start til start av ammingen). Hun er såpass ung og ammingen er ikke skikkelig etablert enda, så du bør (dessverre) vekke dersom hun sover mer enn dette. Om natta kan du la det gå litt lengre mellom ammingene dersom hun sover, men ikke mer enn 4 timer, og du bør amme minimum 8 ganger i døgnet (helst 10-12 nå i starten). På mitt sykehus fikk jeg beskjed om at jeg måtte amme 5-6 (helst 6) ganger i døgnet. Klassisk at informasjonen/reglene spriker i alle retninger avhengig av hvem man spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. mai 2014 #13 Del Skrevet 20. mai 2014 Amm så ofte hun vil, minimum hver 3. time (fra start til start av ammingen). Hun er såpass ung og ammingen er ikke skikkelig etablert enda, så du bør (dessverre) vekke dersom hun sover mer enn dette. Om natta kan du la det gå litt lengre mellom ammingene dersom hun sover, men ikke mer enn 4 timer, og du bør amme minimum 8 ganger i døgnet (helst 10-12 nå i starten). På mitt sykehus fikk jeg beskjed om at jeg måtte amme 5-6 (helst 6) ganger i døgnet. Klassisk at informasjonen/reglene spriker i alle retninger avhengig av hvem man spør. Nokså frustrerende for oss som holder på med ammerådgivning også - ikke bare ammehjelpere, men også helsepersonell med utdanning i ammeveiledning. Personale på barsel (og helsestasjon) har ofte ikke noe særlig utdanning i amming, og særlig på barsel så ser de jo sjelden noe mer til mor og barn etter 2-3 dager, dermed ser de heller ikke hvordan rådene de gir virker (eller ikke virker). Når dét er sagt: det finnes også veldig mange som er veldig flinke med amming på føde/barsel og helsestasjoner! Fasiten er så ofte barnet vil, og så lenge barnet vil. Om barnet dier så lenge at mor blir sår så er svaret å finne grunnen til sårheten,. og løse det (det kan være at tid er problemet, men det er veldig ofte andre årsaker til sårhet, og at barnet dier lenge er gjerne et symptom på ineffektiv teknikk som igjen har en årsak - ofte gir denne årsaken i seg selv også sårhet). Jeg liker egentlig ikke å henge meg opp i antallet amminger, men for å etablere melkeproduksjonen er det viktig å amme mange nok ganger - for de fleste. Hver 3. time gjennom hele døgnet er en vanlig retningslinje for å sikre hyppig nok amming og ikke minst at det nyfødte barnet får melk ofte nok, siden de ikke helt evner å regulere blodsukkeret sitt selv enda. Derfor bør man vekke barn som ikke våkner "ofte nok" de første ukene. At barsel mener 5-6 ganger i døgnet er tilstrekkelig er på grensen til inkompetanse. Det KAN være greit å amme 5-6 ganger i døgnet, men det er ikke det man skal sikte på. Dersom mor har fått melka, melkeproduksjonen er godt etablert og justert til barnets behov, og barnet legger fint på seg, SÅ kan 5-6 ganger i døgnet være helt fint. Men de færreste er akkurat der i ammeforløpet sitt ved utreise fra barsel... Og så er det forskjellen på det som er anbefalt minimum og det som er normalt. Hver 3. time blir 8 ganger i døgnet. Men det er like normalt med 12 eller flere amminger i døgnet, og enten man ammer 8 eller 12 eller flere ganger i døgnet så trenger de ikke være jevnt fordelt - det er helt greit at et barn selvregulerer seg til å sove litt mer enn 3 timer en gang i døgnet, for eksempel, men da må barnet kompensere med å spise på andre tidspunkter i stedet. I starten er heller ikke amming hver time (24 ganger i døgnet altså) *unormalt* - det er helt fint for å etablere produksjonen de første par ukene. Noen ganger kan mindre enn 8 amminger pr døgn være helt i orden, men det er etter en helhetlig vurdering av ammesituasjonen og barnets vekst, ikke som et forhåndsråd når man ikke vet noe mer om ammingen. Problemet er jo at siden dette er et råd som burde gjelde de få så blir det fort et problem når mødre som IKKE burde amme så lite som 5-6 ganger i døgnet fortvilet forsøker følge det rådet - mens barnet helst vil ha mat annenhver time. Sorry at dette ble langt og litt off-topic...:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #14 Del Skrevet 20. mai 2014 Takk for råd lillenims...i natt våknet hun av seg selv hver 3 time og jeg skal vekke henne hver 2 time i dag..jeg har nå begynt å lekke melk, veldig mye fra det ene brystet som ikke ammes. Kjenner også litt spreng. Håper D ordner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 20. mai 2014 Hun vil som regel bare ha 20 ml etter amming forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. mai 2014 #16 Del Skrevet 20. mai 2014 Både lekkingen og mendgen høres bra ut Jeg kom på at jeg skulle nevne at noen ikke får melka skikkelig før lenge etter fødsel, kjenner ei som ikke fikk melk skikkelig før etter 2 uker, uten at det var noe galt med henne av den grunn. Men da er det selvsagt viktig at babyen får nok mat likevel inntil puppene kan produsere nok. Hvor lenge har du ammet før disse 20 ml? Ofte vil babyer sluke mye mer enn de egentlig trenger, fordi de har et udekket sugebehov som de prøver dekke ved å fortsette å suge på flaska (om de får flaske). Hvis de får die lenge først så er sugebehovet sannsynligvis dekket, og da vil de bare spise så mye de trenger for sultens del. Høres uansett ut som du kommer inn i en positiv sirkel sånn, mett etter måltidet betyr at hun holder energien oppe til neste måltid, og da går det lettere av seg selv. Annenhver time på dagtid er toppers, dess mer hun ammer på dagen dess mer kan du unne deg av sammenhengende søvn om natta, og det hjelper jo på det aller meste :-) Men husk at nattamming øker melkemengden mest, så det er verdt å amme minst en gang mellom midnatt og seks. Håper far også hjelper til, med den ene eller andre av ungene, og sin del av nattestellet (ungen sover jo gjerne ikke natta gjennom før om en 4-5 år, så det er ingen grunn til at *du* må ta all nattevåk nå selv om du har permisjon. Hilsen småkynisk mor til 4-åring med "fæle drømmer" fra 1 minutt etter leggetid.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 20. mai 2014 Ammer 30 min tilsammen før mme. Blir muligens litt lenger da hun blir søvnig ved brystet...Puh far gjør alt ellers og mye med 1.5 åringen, heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
all i want is u Skrevet 20. mai 2014 #18 Del Skrevet 20. mai 2014 Takk for oppklaringen Lillenims! Her har jeg ammet minst 6 ganger i døgnet og har latt henne sove opptil 6 timer i strekk på natta. Altså, jeg lar henne styre når hun vil ha mat på natta. På dagtid har jeg vekket henne inni mellom hvis jeg mener hun burde få i seg noe mer enten pga at det er lenge siden sist, pga at hun har drukket lite ila dagen eller pga at forrige amming var fort over. Hun er 10 dager gammel, og i dag ble hun veid til å ha lagt på seg 200gram siden hjemreise fra sykehuset. Mao tilbake til fødselsvekt. Fikk beskjed om at det var fint. Antar at jeg er en av dem da som kanskje kan klare meg med få amminger ift gjennomsnittet. Men jeg skal følge ekstra med på vekta tenkte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. mai 2014 #19 Del Skrevet 20. mai 2014 Takk for oppklaringen Lillenims! Her har jeg ammet minst 6 ganger i døgnet og har latt henne sove opptil 6 timer i strekk på natta. Altså, jeg lar henne styre når hun vil ha mat på natta. På dagtid har jeg vekket henne inni mellom hvis jeg mener hun burde få i seg noe mer enten pga at det er lenge siden sist, pga at hun har drukket lite ila dagen eller pga at forrige amming var fort over. Hun er 10 dager gammel, og i dag ble hun veid til å ha lagt på seg 200gram siden hjemreise fra sykehuset. Mao tilbake til fødselsvekt. Fikk beskjed om at det var fint. Antar at jeg er en av dem da som kanskje kan klare meg med få amminger ift gjennomsnittet. Men jeg skal følge ekstra med på vekta tenkte jeg. At hun har minst 5-8 godt våte bleier pr døgn (rundt 50-75g pr bleie, avhengig av antall - mål opp 0.5 dl og ell i en bleie så kjenner du hvor mye det veier, hvis du lurer) og daglig avføring og ellers ser ut som hun trives godt er det viktigste du kan se etter :-) Så lenge hun legger på seg slik at hun følger sin egen kurve (og det er helt greit at det tar noen uker før hun finner ut hvilken kurve det er) er det bra. Å veie for ofte gir bare stress, jeg ville kanskje veid en gang mellom nå og 6-ukers-kontrollen, med mindre du ut fra bleiene begynner lure på om hun får nok. Hun har jo lagt flott på seg så langt, og da er det sannsynlig at det fortsetter også :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå