glerme81 Skrevet 16. mai 2014 #1 Del Skrevet 16. mai 2014 Hei! har en på 8 mnd som ikke vil spise annet enn bananmos, prøvd utallige barnegrøter, alt kommer ut igjen..har lagd babymiddager og prøvd de på glass. vet barn ikke skal ha kumelk før de er 1 år. Har noen prøvd å lage f.eks smørgrøt med mme? han er endel oppe på natt, så vil så gjerne gi han noe han holder litt lengre på :-) han drikker velling før leggetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #2 Del Skrevet 16. mai 2014 Du kan jo gjerne prøve det. Om han spiser det er jo ingenting bedre enn det. Havremel kan du jo også bruke til å lage en slags smørgrøt :-) Ellers finnes det noe som heter Drikki på butikken som er en slags smoothie/velling. Den er tilsatt jern og vitaminer og inneholder kalsium så det er også et godt alternativ til grøt. Den kan drikkes også og er kanskje greit for gutten din? Ellers er de vanlige fruktsmootihene og fruktglassene veldig populære her i huset, Har du prøvd dem? Du kan jo også prøve brødbiter (evt med en dråpe mme på) og se om han er av de som vil ha litt tyggemotstand på maten. Jeg tror jeg også ville prøvd hvetebolle om han virkelig ikke får i seg noe særlig fast føde. Anonymous poster hash: 95561...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glerme81 Skrevet 16. mai 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 16. mai 2014 joda, fruktsmootie og de glassa spiser han, men vi lager de helst selv, men de metter ikke like godt som grøt (føler jeg), han har også fått smake litt på yoghurt (vet de ikke skal ha melkeprod) og det likte han veldig godt. han har fått bittesmå brødbiter og lignende, men det kommer som regel ut igjen eller svelger noen få biter, men ikke nok til å bli mett av.. han legger jo på seg og er blid og fornøyd, men vil jo gjerne venne han på fast føde, er jo ikke lenge til barnehagestart (gulp!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glerme81 Skrevet 16. mai 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 16. mai 2014 eller...smørgrøt er vel full av salt.. hm..google litt da ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modesty Blaise. Skrevet 16. mai 2014 #5 Del Skrevet 16. mai 2014 Da hadde jeg gitt pokker i rådene om null melkeprodukter før 10 mnd. Eller jeg har ikke overholdt den regelen, og det har gått veldig font med vårt knøtt. Du skal ikke lenge enn til Sverige før melkeprodukter i mat blir sett på som ok fra 6 mnd alder. Det er bare viktig å huske på opptak av jern, da kalsium kan hindre opptak av dette. Så jeg ville ga forsøkt å ikke gi jern sammen med melkeprodukter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2014 #6 Del Skrevet 18. mai 2014 Tror ikke jeg ville tatt sjansen på om barnet ikke spiser noe særlig å gi melkeprodukter. Melk inneholder ikke jern og om barnet så og si kun spiser frukt/banan og velling utenom blir det lett for lite jern og som nevnt fortrenger kalsium jernopptak... Jern er viktig for både mental og motorisk utvikling og jeg ville slett ikke tatt sjansen på at ungen får alt for lite jern. Spør heller helsesøster om råd. Anonymous poster hash: 95561...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsinpiken Skrevet 18. mai 2014 #7 Del Skrevet 18. mai 2014 Spiser han grønnsaksmoser og middager da? Blir folk av dem som ikke spiser grøt også ene vår spiste ikke grøt før hun var 18 mnder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ladybird2014 Skrevet 18. mai 2014 #8 Del Skrevet 18. mai 2014 Aprikos inneholder jern. Kok og mos aprikos og gi det, så får han i seg jern på den måten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. mai 2014 #9 Del Skrevet 19. mai 2014 Les om babystyrt tilvenning (baby lead weaning/BLW), så finner du tips om mat som ikke er grøt, og ofte også om sammensetning av måltider. Kalsium hindrer opptaket av jern, mens C-vitamin fremmer jernopptaket. Så yoghurt (når den tid kommer) bør ikke være dessert etter en middag med rødt kjøtt, broccoli og appelsinjuice for eksempel. Aprikos inneholder masse jern, ha i litt appelsinjuice rett før servering for å få maks jernopptak. Behovet i den alderen er melk tilsvarende ca 5-6 dl pr døgn, enten som grøt, fra pupp eller MME. Om du ammer så vil ca 4 gode amminger pr døgn dekke behovet for melk (primært kalsium), om du ammer dag eller natt spiller naturlig nok ingen rolle. Fast føde før 1 år er hovedsaklig for å dekke behovet for jern samt for å venne barnet til mat som ikke er melk. Det er ikke store mengdene som skal til, både morsmelk og MME inneholder jern, og særlig jern fra morsmelk er svært lett for kroppen å ta opp og utnytte. Har du prøvd å tilby barnet din egen mat? Når barnet skal spise selv så gjør det ingenting om det er litt salt i den (da tenker jeg på tilsatt salt, unngå å salte porsjonen på tallerken) eller om det er pålegg med melk, mengden barnet får i seg er veldig liten i starten, og om typen mat faller i smak så kan du vurdere å lage "barnevariant" uten salt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Del Skrevet 19. mai 2014 De selger jo egen baby yoghurt, som pleier å stå sammen med de fruktbegrene i butikken. Tenker at de er bedre å gi enn vanlig "voksen"yoghurt, siden det var noe han likte. Står på de at de kan gis fra 6 mnd i sverige og 10 mnd i norge, men hs sier det går helt fint å gi de fra 8-9 mnd alder. Anonymous poster hash: df0e1...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novemberdama Skrevet 21. mai 2014 #11 Del Skrevet 21. mai 2014 Her går det i Nestle sin ris med banan og mais, den liker hun fordi den smaker søtt antageligvis. Prøvde med havregrøt men det nektet hun og det er ikke rart! Smakte selv og den smakte sagflis. Vet at mange babyer som ikke vil ha grøt spiser når de får Sinlac grøten. Den er veldig søt og tror den er tilsatt sukker, men for å få baby på gli så hadde jeg helt klart prøvd (om du ikke allerede har prøvd den da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå