Gå til innhold

Lav hcg-stigning i uke 7

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at det finnes 1000 tråder om dette - og jeg har sikkert lest dem alle i løpet av de siste timene ;)

Jeg har hatt noe spotting, og fikk derfor målt hcg denne uken

-tirsdags morgen: 10000

-torsdags morgen: 12300

Dette er jo ikke akkurat en dobling, som forventet. Og jeg blir derfor urolig... Hun legen jeg snakket med i dag (som ikke er fastlegen min, som egentlig er supergrei å snakke med) var utrolig lite sensitiv og kunne bare si at "dette er lavere stigning enn vi forventer, men det stiger i allefall. Kan ikke gi deg noe fasitsvar på dette nei." Etter mye frustrasjon fra min side ble jeg henvist til ul, men det er jo så lenge å vente.....

Er det noen som har erfaringer med dette? Synes å ha lest et sted at hcg bør tas kun helt tidlig i svangerskapet fordi det blir mindre pålitelig senere, men hvor tidlig er i så fall tidlig. Kan jeg tenke at jeg har kommet så langt at det er mindre pålitelig allerede? Jeg har sett alle de trådene der det står at det skal dobles hver 2.-3,5 dag fram til 10.uke, men jeg klamrer meg nå likevel til halmstrå her da.... Erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144142156-lav-hcg-stigning-i-uke-7/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt er du på vei? Fant dette angående HCG:

"HCG fordobler seg hver 2. dag til nivået ligger på ca 10.000, for så å øke langsommere. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning."

Du har hatt spotting og hcg stiger ikke som "vanlig"? Når har du fått UL?

I mitt tilfelle så gikk det dessverre ikke bra da jeg opplevde dette, men heldigvis er vi alle forskjellige og det kan gå bra med deg :) Jeg målte hcg i uke 6+2 og 6+5 eller noe sånt og da var nivået hhv. 2200 og 4800, legen var positiv og sa jeg måtte se det an til jeg kom på tidlig UL i uke 8. Det viste seg at det var svangerskap utenfor livmoren. Mitt råd er at du kommer deg på UL så fort som mulig, så får du en entydig beskjed og trenger ikke sitte å bekymre deg! Håper virkelig dette går bra og at alt er i skjønneste orden :)

Tusen takk for svar! Jeg var på ul i dag, og det hadde dessverre ikke gått bra. De fant bare en tom fostersekk, men jeg var forsåvidt innstilt på det og hadde tatt sorgen på forskudd. Jeg kommer tilbake! :)

Huff, det var leit å høre, men det er bra du er positivt innstilt :-) god klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...